Menu

5 tips om klanten terug te lokken en te behouden na de feestdagen

In de periode van Sinterklaas en kerst ben je hopelijk overladen met bestellingen en heeft je webshop vele nieuwe klanten mogen ontvangen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar het is nog leuker als zij - nu alle drukte en chaos erop zit - weer bij je terugkomen. In dit artikel tips om klanten ook na de koopgekte in december voor je webwinkel te behouden!

1. Stuur een bedankmail

Het welbekende zwarte gat na de feestdagen duikt ook op in de online verkopen. De hoogste tijd om er iets aan te doen! Stuur iedereen die voor en tijdens de feestdagen iets bij je heeft besteld een persoonlijke mail waarin je ze bedankt voor hun aankopen. De meesten zullen het erg waarderen dat je ze niet bent vergeten! In deze mail kun je natuurlijk ook aantrekkelijke aanbiedingen noemen of een kortingscode meesturen.

2. Organiseer nieuwe aanbiedingen en acties

Feestdagen zijn het uitgelezen moment om de aandacht op te eisen met aanbiedingen, winacties en andere speciale acties. Waarom zou je daarmee stoppen zodra de feestdagen zijn afgelopen? Je kunt je flink onderscheiden als je ook na de feestdagen leuke dingen bedenkt waarmee je klanten behoudt én nieuwe aantrekt. Bijvoorbeeld: “Na de dure decembermaand geen geld meer voor een nieuwe outfit? Win nu een waardebon t.w.v. €50!”

3. Geef een kortingscode voor shoppen in januari

Een andere goede manier om van feestdagen-shoppers vaste klanten te maken is het aanbieden van kortingscodes die te gebruiken zijn in de maand januari (je kunt instellen dat een kortingscode alleen binnen een bepaalde periode kan worden ingewisseld). Zeker na de dure maand december is ‘korting’ een graag gehoord woord bij klanten! Je kunt de kortingscode bijvoorbeeld meesturen bij een bestelling of in de bedankmail die we eerder in dit artikel noemden.

4. Focus op je Aftersales

Tijdens en na de feestdagen is het belangrijk om je klanten zo goed mogelijk te helpen met eventuele problemen die ze hebben met hun bestelling. Wees dus zeer zorgvuldig met je aftersales. Na de feestdagen zal je misschien ook meer retourzendingen krijgen, extra belangrijk om dit goed af te handelen als je die klanten wil behouden. Maak een goede indruk en zorg dat je klanten je niet vergeten!

5. Update je assortiment

Januari is de ideale maand om eens goed je assortiment onder de loep te nemen. Welke producten heb je in december (of het hele jaar) verkocht en welke niet? Van welke producten hebben klanten aangegeven dat ze deze missen? Door dit soort informatie helder te krijgen en je voorraad daarop af te stemmen kun je nog beter aan de wensen van je klanten en doelgroep voldoen. Misschien vind je in dit artikel inspiratie: 20 prachtige (niche)producten die je kunt verkopen in 2020.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews