Meer omzet in je webshop door strategisch te prijzen

Wanneer je een webshop begint dien je natuurlijk de verkoopprijs te berekenen. Hierbij is het in eerste instantie van belang dat je de inkoop en kosten volledig kunt betalen uit de opbrengst van een product. Daarnaast dien je btw te berekenen die je moet afdragen aan de belastingdienst. Tot slot is het uiteraard wel leuk als je er onder de streep iets aan overhoudt. Bij het bepalen van de prijzen in je webshop zijn er naast de inkoop, kosten en winstmarge nog enkele zaken waar je misschien niet direct aan denkt maar die wel van invloed zijn op het koopgedrag van je klanten. Met andere woorden, door je producten strategisch te prijzen kun je meer verkopen.

Kleine prijsverschillen

In een onderzoek uit 2012 bleek dat kleine prijsverschillen de verkoop stimuleren. In het onderzoek werden twee verschillende pakjes kauwgom aangeboden. In eerste instantie werden beide pakjes hetzelfde geprijsd, namelijk 63 cent. Vervolgens werden dezelfde pakjes kauwgum aangeboden voor 62 en 64 cent. In het eerste geval besloot 46% van de ondervraagden een pakje kauwgum te kopen. In het tweede geval besloot maar liefst 77% over te gaan tot een aankoop. Dat is een enorme toename. De verklaring van dit psychologische proces is heel ingewikkeld maar het komt erop neer dat kleine verschillen meer de aandacht vestigen op de verschillende producten en de aankoopbeslissing vereenvoudigen. Let er dus op dat je tussen al je producten, en zeker tussen gelijke producten, kleine prijsverschillen aanbrengt.

Referentie-effect

De beste manier om een telefoon van € 800 te verkopen is naast een telefoon van € 1.200. Het effect wat hier optreedt wordt het referentie-effect  genoemd (anchoring in het Engels). Mensen worden in hun oordeel enorm beïnvloed door context en referentiekaders. Jij kunt in je shop zelf het referentiekader bepalen. Een telefoon van € 800 lijkt een koopje naast de telefoon van € 1.200. Zet je er nu een budget telefoon van € 100 naast dan lijkt de telefoon van € 800 belachelijk duur. Dit werkt overigens twee kanten op. Wil je dat de telefoon van € 800 het beste verkoopt dan zet je er niet alleen een telefoon van € 1.200 naast maar ook één van € 600. Bij gelijksoortige producten is de consument nu eenmaal geneigd de gulden middenweg te kiezen.

De magie van nummer 9

Het is je vast wel eens opgevallen dat prijzen zelden afgeronde getallen zijn. Een blik in een willekeurige categorie op albert.nl of bol.com toont aan dat prijzen niet alleen nooit afgeronde getallen zijn maar ook nog eens bijna altijd een 9 bevatten. De reden daarachter is vrij magisch. Het is meerdere malen gebleken dat er meer wordt gekocht  wanneer prijzen eindigen op een 9. Zelfs wanneer de keuze was tussen ‘Van $ 60 voor $ 45’ en ‘Van $ 60 voor $ 49’ kozen mensen massaal het product van $ 49. Consumenten zijn blijkbaar gevoelig voor het idee dat de prijs net geen rond getal is.

Ook deze tactiek kun je op meerdere manieren inzetten. Zorg dat de producten met een goede marge een prijs hebben die eindigt op 9 en dat de producten die je er strategisch omheen plaatst een prijs hebben die eindigt op een ander getal. Je zult zien dat de producten met een 9 in de prijs het best zullen verkopen.

De prijzen optimaliseren

Wanneer je op basis van de inkoop, kosten en beoogde winstmarge de minimale verkoopprijs hebt vastgesteld kun je aan de hand van deze trucs je prijsstrategie bepalen en optimaliseren. Komt de verkoopprijs bijvoorbeeld op 6,85 dan kun je beter de prijs 6,89 maken of 6,99. Vervolgens kun je kritisch kijken naar de prijzen van de producten in dezelfde categorie of op dezelfde pagina en deze op elkaar afstemmen.

 

< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

Meer omzet in je webshop door strategisch te prijzen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+