Meer verkopen met Upselling en Cross-selling

Heb je wel bestellingen, maar vallen de gemiddelde orderbedragen in je webshop tegen? Dan is het de moeite waard om te bekijken of je genoeg gebruikt maakt van Upselling en Cross-selling. Wat deze termen inhouden en hoe je ze in je webwinkel toepast lees je in dit artikel!

Wat is het?

Cross-selling en upselling zijn verkooptechnieken waarmee je klanten probeert te verleiden om nog meer producten te bestellen dan ze al in hun winkelmandje hebben zitten. Kort door de bocht zijn dit de definities van beide begrippen:

Upselling is het tonen van betere en/of duurdere producten dan het product dat is toegevoegd aan het winkelwagentje.

Cross-selling is het doen van suggesties voor aanvullende producten, zoals een telefoonhoesje bij een smartphone of een broek die matcht bij het gekozen T-shirt.

In de onderstaande afbeelding zie je hoe Bol.com cross-selling toepast in hun winkelwagentjes. Bij het plaatsen van een smartphone worden daar verschillende accessoires voorgesteld, zoals een hoesje of beschermlaag voor het scherm.

Hoe werkt het?

Om gerelateerde producten toe te voegen als iemand een product toevoegt aan het winkelwagentje, dien je eerst naar de instellingen van het betreffende product te gaan (Webshop > Producten). Ga vervolgens naar het tabblad ‘Gerelateerde producten’ en voeg daar één of meerdere producten aan toe. Deze worden vervolgens op onderstaande manier weergegeven:

Bundelkorting aanbieden

Het is mogelijk om korting aan te bieden op een product dat door klanten extra aan het winkelmandje wordt toegevoegd. Verkoop je bijvoorbeeld zonnebrillen die perfect zouden matchen bij een outfit die door de klant is toegevoegd? Dan kun je bijvoorbeeld 5 euro korting geven als de zonnebril bij het product in de winkelwagen wordt afgerekend. 

Verzendkosten op basis van totaalbedrag

Een andere manier om grotere bestellingen te krijgen is door vanaf een bepaald bedrag de verzendkosten te verlagen of zelfs helemaal niet in rekening te brengen! Deze tactiek is een vorm van upselling, omdat je op deze manier mensen stimuleert om een duurder of extra product te kopen zodat ze geen verzendkosten hoeven te betalen. De verzendkosten afhankelijk maken van het totaalbedrag doe je als volgt:

  1. Ga naar Instellingen > Webshop > Tabblad ‘Bestellingen’, klik ‘op basis van bedrag’ aan onder het kopje Bereken verzendkosten en sla de wijziging op. 
  2. Selecteer de verzendmethode die je wil bewerken in Webshop > Verzendmethodes
  3. Klik op het tabblad Verzendkosten en voeg een nieuwe regel toe. 
  4. Bepaal het maximale bedrag waarbij je de standaard verzendkosten wil rekenen en vul deze in het tweede veld in. 
  5. Vul tenslotte de verzendkosten in voor bestellingen boven het eerder ingevulde bedrag en klik op Opslaan.


< Terug naar blog

Lees ook:

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 534 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op de pagina webshop beginnen vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.