Meer verkopen met Upselling en Cross-selling

Heb je wel bestellingen, maar vallen de gemiddelde orderbedragen in je webshop tegen? Dan is het de moeite waard om te bekijken of je genoeg gebruikt maakt van Upselling en Cross-selling. Wat deze termen inhouden en hoe je ze in je webwinkel toepast lees je in dit artikel!

Wat is het?

Cross-selling en upselling zijn verkooptechnieken waarmee je klanten probeert te verleiden om nog meer producten te bestellen dan ze al in hun winkelmandje hebben zitten. Kort door de bocht zijn dit de definities van beide begrippen:

Upselling is het tonen van betere en/of duurdere producten dan het product dat is toegevoegd aan het winkelwagentje.

Cross-selling is het doen van suggesties voor aanvullende producten, zoals een telefoonhoesje bij een smartphone of een broek die matcht bij het gekozen T-shirt.

In de onderstaande afbeelding zie je hoe Bol.com cross-selling toepast in hun winkelwagentjes. Bij het plaatsen van een smartphone worden daar verschillende accessoires voorgesteld, zoals een hoesje of beschermlaag voor het scherm.

Hoe werkt het?

Om gerelateerde producten toe te voegen als iemand een product toevoegt aan het winkelwagentje, dien je eerst naar de instellingen van het betreffende product te gaan (Webshop > Producten). Ga vervolgens naar het tabblad ‘Gerelateerde producten’ en voeg daar één of meerdere producten aan toe. Deze worden vervolgens op onderstaande manier weergegeven:

Bundelkorting aanbieden

Het is mogelijk om korting aan te bieden op een product dat door klanten extra aan het winkelmandje wordt toegevoegd. Verkoop je bijvoorbeeld zonnebrillen die perfect zouden matchen bij een outfit die door de klant is toegevoegd? Dan kun je bijvoorbeeld 5 euro korting geven als de zonnebril bij het product in de winkelwagen wordt afgerekend. 

Verzendkosten op basis van totaalbedrag

Een andere manier om grotere bestellingen te krijgen is door vanaf een bepaald bedrag de verzendkosten te verlagen of zelfs helemaal niet in rekening te brengen! Deze tactiek is een vorm van upselling, omdat je op deze manier mensen stimuleert om een duurder of extra product te kopen zodat ze geen verzendkosten hoeven te betalen. De verzendkosten afhankelijk maken van het totaalbedrag doe je als volgt:

  1. Ga naar Instellingen > Webshop > Tabblad ‘Bestellingen’, klik ‘op basis van bedrag’ aan onder het kopje Bereken verzendkosten en sla de wijziging op. 
  2. Selecteer de verzendmethode die je wil bewerken in Webshop > Verzendmethodes
  3. Klik op het tabblad Verzendkosten en voeg een nieuwe regel toe. 
  4. Bepaal het maximale bedrag waarbij je de standaard verzendkosten wil rekenen en vul deze in het tweede veld in. 
  5. Vul tenslotte de verzendkosten in voor bestellingen boven het eerder ingevulde bedrag en klik op Opslaan.

< Terug naar blog

Lees ook:

7 veelgemaakte fouten met adverteren in Facebook

Promoot je jouw webshop al via Facebook door middel van advertenties, of ben je van plan hiermee aan de slag te gaan? Pas op! Er zijn een aantal veelgemaakte… Lees meer >

5 psychologische triggers waarmee je meer bestellingen krijgt

De consument is een complex wezen. Maar wanneer je bij hem of haar de juiste snaren weet te raken, kun je de bestellingen in je webwinkel drastisch verhogen! We… Lees meer >

Meer verkopen met Upselling en Cross-selling

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 418 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+