Nieuwe regel waar jouw webshop aan moet voldoen

Na de hoos aan nieuwe regels en eisen die webwinkelieren in juni 2014 kregen opgelegd is er recent een nieuwe bijgekomen. Hier is nog maar weinig aandacht aan besteed dus we kunnen ons voorstellen dat je dit hebt gemist. Om problemen te voorkomen leggen wij kort uit hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw webshop weer aan alle eisen voldoet.

Platform Online Dispute resolution

Op 15 februari is het Europees platform voor geschillen bij een online aankopen (Online Dispute Resolution of kortweg het ODR) gelanceerd. Het doel van deze website is enerzijds voorkomen dat geschillen voorgelegd worden aan de rechter en anderzijds het stimuleren van aankopen bij buitenlandse webshops. Simpel gezegd komt het erop neer dat een consument, die ontevreden is over een online aankoop bij een in de EU gevestigde webshop, een klacht kan indienen bij het ODR. Het ODR stuurt de klacht vervolgens door naar de betreffende geschillencommissie. Voor online aankopen van artikelen in Nederland is dat de SGC (Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken). Deze commissie neemt de klacht in behandeling en gaat op zoek naar een oplossing. Hiervoor staat een termijn van 90 dagen en als het geschil niet kan worden opgelost, kan het natuurlijk alsnog worden voorgelegd aan de rechter.

Dit is niet nieuw. Sinds 1998 is de EU op zoek naar mogelijkheden om geschillen buiten de rechter om te beslechten. In 2013 werd een wet aangenomen die een dergelijk platform mogelijk maakt en op 9 januari zou dit worden gelanceerd maar dit werd uitgesteld tot 15 februari. Ze gaan in ieder geval niet over één nacht ijs…

Gevolgen voor jouw webshop

Voor jouw webshop betekent concreet dit dat je op je klantenservicepagina moet via een hyperlink verwijzen naar dit platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/) zodat klanten eenvoudig vanuit jouw shop het ODR kunnen bereiken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat consumenten hun klacht aan dit orgaan voorleggen. Daarom is het raadzaam om een korte klachtenprocedure op je site te vermelden. Daarbij kun je aangeven dat als de klant niet tevreden is over de afhandeling de klacht bij het ODR kan worden ingediend. Wellicht kun je daarbij gebruikmaken van onderstaande voorbeeldtekst:

Ben je niet tevreden over je aankoop of heb je een klacht? Laat dit ons weten via [jouw mailadres] of via het contactformulier op onze contactpagina. Als je niet tevreden bent over de afhandeling van je klacht dan kun je sinds 15 februari 2016 je klacht indienen bij het platform ODR (Online Dispute Resolution) van de Europese Commissie.

Tevens dien je in je algemene voorwaarden te vermelden dat de klant ook de klacht kan indienen bij het ODR.

Tip!

Klanten van Webwinkelkeur kunnen gebruikmaken van hun voorbeeldtekst en algemene voorwaarden. Dan weet je zeker dat je shop weer helemaal aan alle eisen voldoet. Zie deze pagina voor meer informatie.

Als je niet weet hoe je een link plaatst kijk je in de handleiding op pagina 74.

Lees ook het artikel op Webwinkelweblog.

< Terug naar blog

Lees ook:

7 veelgemaakte fouten met adverteren in Facebook

Promoot je jouw webshop al via Facebook door middel van advertenties, of ben je van plan hiermee aan de slag te gaan? Pas op! Er zijn een aantal veelgemaakte… Lees meer >

5 psychologische triggers waarmee je meer bestellingen krijgt

De consument is een complex wezen. Maar wanneer je bij hem of haar de juiste snaren weet te raken, kun je de bestellingen in je webwinkel drastisch verhogen! We… Lees meer >

De Vloek van Kennis: een gevaar voor je webshop

Wist je dat de kans groot is dat je met je webshop te maken hebt met een vloek? Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar de Vloek van Kennis kan ervoor zorgen… Lees meer >

Nieuwe regel waar jouw webshop aan moet voldoen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 417 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+