Ontdek de laatste hype met Google Trends

Geen idee wat je moet gaan verkopen in je webshop, op zoek naar een leuke uitbreiding van je assortiment of wil je cashen op de laatste hype? Geen zorgen, de internetgigant Google helpt je uit de brand met hun handige tool Google Trends. Alle onderwerpen en zoekwoorden waar de laatste tijd veel mensen naar zochten op Google worden hier overzichtelijk weergegeven. Hoe het werkt? Lees het in deze stap voor stap tutorial!

Stap 1 Ga naar Google Trends

Google Trends

Stap 2. Klik op de drie horizontale streepjes links bovenin naast het Google Trends logo.

Stap 3. Klik in het uitgeklapte menu op ‘Verkennen’.

Google Trends verkennen

Je kunt vervolgens zelf zoeken op een zoekterm, maar aangezien je misschien nog niet weet waar je precies op moet zoeken, beginnen we met het aanpassen van de zoekfilters. 

Stap 4. Pas de zoekfilters aan

In dit voorbeeld hebben we een webshop die speelgoed verkoopt aan Nederlandse klanten. We willen graag weten naar welk speelgoed de afgelopen tijd veel vraag is ontstaan, zodat we hier ons assortiment op kunnen aanpassen.

We veranderen allereerst het filter ‘Wereldwijd’ naar 'Nederland' en stellen in dat we gegevens willen zien van de afgelopen 30 dagen in de categorie 'Speelgoed'. We zijn alleen benieuwd naar de meest gezochte trefwoorden in de zoekmachine van Google, dus laten we het laatste filter op ‘Google Zoeken’ staan. 

Google Trends zoekfilters aanpassen

We zien vervolgens rechts onderin een lijst met de snelst stijgende trefwoorden, met op plek 4 ‘Penny board’. Als we op onderzoek uit gaan blijkt dit een klein plastic skateboard te zijn, dus een perfect product om in onze speelgoed webshop te verkopen! Zoals het met trends gaat, volgen deze elkaar snel op, dus het kan goed zijn dat jij hele andere resultaten krijgt. 

Google Trends resultaten

Na te hebben geklikt op het trefwoord zien we in een grafiek van de laatste 12 maanden dat er inderdaad pas sinds een maand veel op ‘penny board’ wordt gezocht in Google. 

Google Trends Grafiek

Ook handig is de mogelijkheid om per provincie te zien hoe populair het trefwoord is dat je onderzoekt. Zo kun je bijvoorbeeld heel gericht adverteren op Facebook met je nieuwste product. 

Google Trends regio's

Je kunt Google Trends voor allerlei soorten productcategorieën gebruiken zoals kleding, luxeartikelen en sportartikelen. Een erg handige tool waarmee je een voorsprong neemt op je concurrentie en misschien wel de nieuwste hype (zoals loom-armbandjes of Pokemon Go) ontdekt!

< Terug naar blog

Lees ook:

5 vergelijkingssites voor webshops vergeleken

Google Shopping kreeg van de Europese Commissie een megaboete van 2,42 miljard euro en Beslist.nl besloot de stekker uit zijn gratis Startersaccounts te… Lees meer >

Breng je klanten op de hoogte van je vakantie

Terwijl jij ligt te genieten van een verse sangria aan de Costa del Sol, zitten je klanten misschien nog in ons koude kikkerland op je webshop rond te neuzen.… Lees meer >

Adverteren in Facebook Messenger

Om via Facebook conversie in je webshop te bereiken, zijn er verschillende manieren van adverteren beschikbaar. Sinds kort kun je ook advertenties plaatsen in… Lees meer >

Ontdek de laatste hype met Google Trends

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 442 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+