Ontdek de meest effectieve nieuwsbrief met een A/B-test in MailChimp

Twijfel je sterk tussen twee verschillende onderwerpregels voor je nieuwsbrief? Of ben je benieuwd op welk tijdstip je nieuwsbrieven het meest worden gelezen of conversie opleveren? Daar kun je achter komen door een A/B testing campagne op te zetten in MailChimp! Lees snel verder om erachter te komen wat het is en hoe het werkt!

Wat is het?

De zogeheten A/B-test in MailChimp maakt het mogelijk om meerdere versies van een nieuwsbrief te maken en tegelijk te versturen. Een deel van je abonnees ontvangt dan een andere versie dan de rest, zodat je daarna uit de statistieken kan opmaken welke versie het beste heeft gewerkt. Het is erg makkelijk om zo’n A/B-test uit te voeren. Volg daarvoor onderstaande stappen!

Stap 1. Maak een nieuwe campagne aan in je MailChimp-account

Voer vervolgens een naam voor je campagne in en kies bij ‘Campaign type’ voor ‘A/B testing’.

Stap 2. Selecteer de lijst met mensen naar wie je de nieuwsbrief wil versturen

Het is vanzelfsprekend dat hoe meer mensen er in je lijst staan, hoe effectiever een A/B-test is. Als je dan grote verschillen ziet tussen verschillende soorten nieuwsbrieven, kun je daar eerder een conclusie uit trekken dan wanneer je mailinglijst erg klein is.

Stap 3. Kies een variabele die je wil testen

Nu wordt het interessant! In dit scherm kun je kiezen welk onderdeel van de nieuwsbrief je wil gaan testen en hoe veel verschillende variaties je wil uitproberen. Zo kun je kiezen voor maximaal drie verschillende onderwerpregels, tijdstippen of zelfs een geheel andere inhoud.

Nadat je een variabele hebt gekozen, kun je bepalen met welk percentage deze wordt verdeeld onder de mensen in je mailinglijst. Voorbeeld: wanneer je kiest voor twee verschillende onderwerpregels en als percentage 50% kiest, zal de helft van de abonnees versie 1 te zien krijgen en de andere helft versie 2. Ook kun je hier aangeven hoe MailChimp een ‘winnaar’ kiest, of dat je dat handmatig wil bepalen. 

Stap 4. Vul de overige opties in

In het volgende scherm zijn, afhankelijk van de gekozen variabele, nog meer opties te zien. Wanneer je twee verschillende onderwerpregels wilt gaan testen, moet je deze in dit scherm invullen. Ook kan je aangeven welke gegevens je precies wilt bijhouden, zoals het meten van conversies via Google Analytics.

Je kunt nu de rest van je nieuwsbrief gaan opmaken en versturen, zoals je dat normaal gesproken doet. Na een tijdje zal je aan de hand van de gegevens kunnen zien welke versie van je nieuwsbrief het meest effectief was! Wil je meer weten over A/B-testen? Op de website van MailChimp kun je een uitgebreide gids vinden.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 psychologische triggers waarmee je meer bestellingen krijgt

De consument is een complex wezen. Maar wanneer je bij hem of haar de juiste snaren weet te raken, kun je de bestellingen in je webwinkel drastisch verhogen! We… Lees meer >

De Vloek van Kennis: een gevaar voor je webshop

Wist je dat de kans groot is dat je met je webshop te maken hebt met een vloek? Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar de Vloek van Kennis kan ervoor zorgen… Lees meer >

Zo promoot je je webshop op Snapchat

Geofilters, stickers, live story’s, lenzen en emoji’s. Het sociale medium Snapchat is steeds hotter aan het worden, ook in Nederland! Wie zijn de bijna 2… Lees meer >

Ontdek de meest effectieve nieuwsbrief met een A/B-test in MailChimp

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 417 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+