Optimaliseer je AdWords advertenties met het vertoningspercentage

De kans is groot dat je niet de enige bent die op bepaalde zoekwoorden adverteert in Google. Om de concurrentie te slim af te zijn is het verstandig om gebruik te maken van de informatie die het zogeheten ‘vertoningspercentage’ in Google AdWords je geeft. We leggen je in dit artikel precies uit wat het is en wat je moet doen!

Wat is het vertoningspercentage in AdWords?

Simpel gezegd houdt het vertoningspercentage in dat het aantal vertoningen van jouw advertenties op een bepaald zoekwoord, worden vergeleken met concurrenten die op datzelfde zoekwoord adverteren. Het percentage wordt gebaseerd op de volgende rekensom:

Vertoningspercentage = vertoningen / totaal aantal geschikte vertoningen

Door deze gegevens regelmatig in de gaten te houden kun je actie ondernemen als je terrein verliest op concurrerende adverteerders in Google AdWords. Lees snel verder hoe je de statistieken zichtbaar maakt en je deze kunt gebruiken om je advertenties te optimaliseren!

Kolommen toevoegen

Er zijn een aantal simpele stappen nodig om de percentages van het vertoningsaandeel in de tabel met statistieken weer te geven.

  1. Open het tabblad ‘Campagnes’ in AdWords
  2. Ga naar Kolommen > Kolommen aanpassen…
  3. Klik op ‘Concurrentiestatistieken’ onder ‘Statistieken selecteren’.
  4. Selecteer de kolommen die je wilt toevoegen. Hieronder volgt een uitleg van de kolommen die voor jouw webshop waarschijnlijk het meest relevant zijn.

    Vertoningsaandeel voor Zoeken:
    dit percentage is de uitkomst van het rekensommetje dat in het begin van dit artikel werd genoemd (daadwerkelijk aantal vertoningen / totaal aantal vertoningen waarvoor je campagne in aanmerking kwam.
    Verloren VP voor Zoeken (positie): het percentage vertoningen dat je advertenties hebben misgelopen wegens een te lage ‘advertentierang’. De advertentierang wordt bepaald op basis van de Kwaliteitsscore (zie verderop in dit artikel) en het maximale CPC-bod (kosten per klik).
    Verloren VP voor Zoeken (budget): het aantal keren dat je advertentie niet werd weergegeven in de zoekresultaten vanwege een te laag budget.
  1. Klik op Toepassen.

De gegevens analyseren

Nadat je de kolommen hebt toegevoegd zie je de statistieken in de tabel met campagnes verschijnen. Per kolom is het verschillend of het percentage zo laag of juist zo hoog mogelijk moet zijn. Het Vertoningsaandeel voor Zoeken moet logischerwijs zo hoog mogelijk zijn, omdat dat betekent dat je advertentie naar verhouding vaak is vertoond. De percentages onder Verloren VP voor Zoeken moet je zo laag mogelijk proberen te krijgen.

De Kwaliteitsscore van je advertenties verbeteren

Is het percentage onder Verloren VP voor Zoeken (positie) erg hoog? Zorg er dan voor dat je de Kwaliteitsscore verbetert. De Kwaliteitsscore laat op een schaal van 1 tot 10 zien hoe relevant jouw advertentie en de landingspagina waar deze naar verwijst is voor de zoekwoorden die je hebt geselecteerd. Je kunt de Kwaliteitsscore van je zoekwoorden als volgt in de tabel met statistieken laten verschijnen:

  1. Ga naar het tabblad ‘Zoekwoorden’
  2. Klik op Kolommen > Kolommen aanpassen…
  3. Klik op ‘Kwaliteitsscore’ onder ‘Statistieken selecteren’ en selecteer Kw.score. Wil je ook de kwaliteitsscores van eerdere periodes kunnen raadplegen? Voeg dan ook de kolom Kw.score (hist.) toe aan de tabel.

Er zijn meerdere manieren om een hogere Kwaliteitsscore van je advertenties te realiseren. Voorkom in ieder geval dat je deze 5 veelgemaakte fouten in AdWords maakt en bekijk ook de tips van Google zelf voor het verbeteren van de kwaliteit van je advertenties!

Het budget aanpassen

Als het percentage onder Verloren VP voor Zoeken (budget) erg hoog is, wil dat zeggen dat je advertentie minder vertoningen heeft gekregen omdat het budget niet hoog genoeg is of was. Om dit percentage te verlagen is de oplossing dus simpel: het budget verhogen. Voordat je dit doet is het natuurlijk wel zaak dat je eerst de Kwaliteitsscore van je advertenties verbetert, zodat je je geld niet ziet verdampen!

< Terug naar blog

Lees ook:

Fashioncheque en andere cadeaubonnen accepteren in je webshop

Het is eindelijk zover! Vanaf nu is het mogelijk om verschillende cadeaubonnen, waaronder Fashioncheque, in je webshop te accepteren. Afgelopen week lanceerde… Lees meer >

5 tips voor aantrekkelijke productomschrijvingen

We hebben op onze blog al veel artikelen geschreven over manieren waarop je de conversie in je webshop kunt verhogen. Veel conversies beginnen op de… Lees meer >

Een webshop beginnen met tweedehands producten

De vraag naar tweedehands producten is door de jaren heen alsmaar groter aan het worden! Vintage meubels zijn erg in trek, auto’s worden vaker tweedehands dan… Lees meer >

Optimaliseer je AdWords advertenties met het vertoningspercentage

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 455 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+