Slimme truc om exacte zoekvolumes in Google te zien

Vroeger kon het nog in Google AdWords: precies zien hoe vaak er iedere maand gemiddeld op een bepaald woord werd gezocht in de zoekmachine. Maar helaas, tijden zijn veranderd en bij het opzetten van een campagne is nu alleen maar een indicatie beschikbaar (1-100, 100-1k, 1k-10k en verder). Met deze slimme truc kun je toch een nauwkeurigere indicatie krijgen van het aantal maandelijkse zoekopdrachten op een bepaalde term!

1. Vul je zoekwoord in op de Zoekwoordplanner
Vergeet hierbij niet om onder ‘Targeting’ Nederland en Nederlands te selecteren, tenzij je het zoekvolume van een ander land of andere taal wil bekijken. Klik zodra je de zoekwoorden hebt ingevuld op ‘Ideeën opvragen’.

2. Voeg een of meerdere zoekwoorden toe aan je ‘plan’
Je ziet nu een indicatie van het aantal keren dat er maandelijks op de betreffende zoekwoorden wordt gezocht, in het geval van de fidget spinner in ons voorbeeld is dat tussen de 100.000 en 1 miljoen keer. Dat is een behoorlijk ruime indicatie waar we vrij weinig aan hebben. Het zou namelijk 120.000 kunnen zijn, maar ook 950.000; een behoorlijk verschil! Gelukkig kunnen we met de volgende truc een specifieker getal krijgen. Voeg de zoektermen toe aan je plan door op de blauwe pijltjes aan de rechterzijde te klikken.

3. Zet het bodbereik van je plan op maximaal
Doe dit door het linker schuifje helemaal naar links en het rechter schuifje naar rechts te zetten. Klik vervolgens op ‘Planning beoordelen’.

4. Prognoses weergeven voor maand
Rechtsboven zie je nu een knop staan met daarin ‘Wekelijkse prognoses gebaseerd op de volgende 7 dagen’. Klik hierop, zet het dropdown menu onder ‘Prognoses weergeven voor’ op ‘Maand’ en klik op Opslaan.

5. Zet de schuif in de grafiek naar rechts, op een punt waar deze zijn top heeft bereikt
In de tabel zie je vervolgens een schatting van het aantal vertoningen dat het zoekwoord 'fidget spinner’ gaat krijgen. Dit getal, ruim 220.000, is een stuk nauwkeuriger dan het aantal dat je bij de Zoekwoordideeën kon zien (tussen 100.000 en 1 miljoen)!

Zoekvolume op basis van apparaat of locatie

Naast het totale zoekvolume voor een bepaald zoekwoord, kun je ook de cijfers bekijken per apparaat en locatie. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel van de zoekopdrachten met een tablet is gedaan of het aantal keer dat in Zaanstad op een bepaalde term is gezocht.

Ideaal CPC-bod vinden

Verplaats de schuif naar het punt in de grafiek vanaf waar deze niet verder omhoog gaat. Dat is het punt waar de kosten per click (CPC) staan die je zult moeten betalen voor een nummer 1 positie. Uiteraard is hierbij nog geen rekening gehouden met de kwaliteitsscore van je advertenties, dus die moet je wel optimaliseren. Zo kun je er voor zorgen dat je de CPC nog lager kunt instellen terwijl je toch de #1 positie krijgt.

Op de afbeelding hierboven zie je dat voor een advertentie op ‘fidget spinner’ een bod van €0,80 wordt voorgesteld om ongeveer op de eerste positie te belanden. Stel dat een concurrerende advertentie op #1 een kwaliteitsscore van 8 heeft met dat bod, dan krijg je deze rekensom:

€0,80 x 8 = AdRank van 6,4

Krijg je het voor elkaar om jouw advertentie een kwaliteitsscore van 10 te laten krijgen? Dan kun je aan onderstaande rekensom zien dat een CPC-bod van €0,70 in dat geval al genoeg is om boven de concurrerende advertentie te staan:

€0,70 x 10 = AdRank van 7

Het is natuurlijk niet zo dat je ergens de kwaliteitsscore van je concurrenten kunt zien, maar dit rekenvoorbeeld geeft aan dat je niet direct het voorgestelde bod hoeft in te stellen voor je campagne. Ga eerst iets onder de piek zitten, bekijk vervolgens de kwaliteitsscore van de advertentie en pas zo nodig je bod daarop aan.

< Terug naar blog

Lees ook:

Dure producten verkopen: hoe doe je dat?

Een webshop staat of valt met de producten die er te koop zijn. Producten van verschillende prijscategorieën moet je ook op elk hun eigen manier promoten,… Lees meer >

5 trends waar je in 2018 rekening mee moet houden

Hoewel het nog een tijd duurt voordat we 2017 vaarwel zeggen en met frisse moed 2018 ingaan, kan het geen kwaad om je nu al voor te bereiden op wat er volgend… Lees meer >

Zo voorkom je ‘duplicate content’ in je webshop

Een tegenvallende positie van je webshop in de zoekmachines kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Op onze blog proberen we die oorzaken te behandelen… Lees meer >

Slimme truc om exacte zoekvolumes in Google te zien

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 470 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+