Stel alt-tags in voor je productafbeeldingen

Als je aan SEO denkt, denk je misschien in eerste instantie aan het optimaliseren van tekst op je website. Hoewel goede tekst het voornaamste onderdeel van de vindbaarheid van je webshop is, zijn ook afbeeldingen van groot belang. Met het instellen van alt-tags voor je productafbeeldingen geef je een boost aan de vindbaarheid van je productpagina’s.

Wat zijn alt-tags?

Alt-tags zijn in het Engels beter bekend als ‘alt text’, wat staat voor alternatieve tekst. Andere termen zijn ‘alt description’ en ‘alt attribute’. Het is een stukje HTML-code dat Google een beeld geeft van wat er precies op een bepaalde afbeelding te zien is. Omdat het voor een zoekmachine lastig is om alleen een afbeelding te interpreteren, is het cruciaal voor de vindbaarheid van een productpagina om je productfoto's een alt-tag te geven.

Hoe schrijf je een goede alt-tag?

Allereerst is het essentieel dat je eerst de gehele productpagina optimaliseert voor het zoekwoord waarop deze gevonden moet worden. Geef deze dus eerst een goede titel, schrijf aantrekkelijke productomschrijvingen, vul meta data in en pas de overige kenmerken van een perfecte productpagina toe. Met andere woorden: alt-tags zijn wel belangrijk, maar niet de hoogste prioriteit voor de vindbaarheid van je productpagina. Zodra je al deze dingen hebt verwerkt, kun je gaan beginnen met de alt-tags. Deze kun je invullen onder Titel bij je productafbeeldingen, zoals je in het voorbeeld hieronder kunt zien:

Nadat je de productpagina hebt opgeslagen is de tag niet alleen in de HTML-code van de pagina te zien, maar ook wanneer je met de muis over de afbeelding heen gaat:

Enkele tips voor het instellen van de alt-tags:

  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord van je productpagina in de alt-tag.
  • Probeer zo veel mogelijk unieke alt-tags te gebruiken, ook bij meerdere foto’s van hetzelfde product.
  • Beschrijf de foto. Bij een afbeelding van een roze knuffelpanter schrijf je bijvoorbeeld de alt-tag ‘grote roze knuffel panter’.
  • Hou de alt-tag kort. Op deze manier wordt deze beter geïndexeerd door Google.
  • Vergeet naast alt-tags de bestandsnaam van je afbeeldingen niet! Foto’s met verkeerde bestandsnamen zijn een van de soorten foto’s die je moet vermijden in je webshop.
< Terug naar blog

Lees ook:

Kom hoger in Google met onze nieuwe SEO-tool

In onze laatste update heb je er al iets over kunnen lezen: onze kersverse SEO-tool waarmee je nu je webshop nog beter kunt optimaliseren voor Google! Maar wat… Lees meer >

Update januari 2018

Het is alweer even geleden dat we afscheid namen van 2017, maar je wensen van vorig jaar zijn we niet uit het oog verloren! Zo hebben we nu een koppeling met… Lees meer >

Stel alt-tags in voor je productafbeeldingen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 486 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+