Voorkom hoge boetes voor je webwinkel

Het zal mening webwinkelier niet zijn ontgaan: afgelopen week deelde ACM erg hoge boetes uit aan vijf webwinkels. Deze boetes volgde op een al eerdere boete van maar liefst € 500.000,- voor rekening van één webwinkel. Nu zijn ook eenmanszaken beboet met boetes vanaf € 50.000.

Ook wij bij WebwinkelKeur zijn geschrokken van de hoogte van de boetes. Het ging in veel gevallen namelijk enkel om het onjuist informeren van de consument. 'Dat overkomt mij niet,' zul je misschien denken. Toch keuren wij dagelijks 70% van de aanmeldingen bij ons af, allemaal webwinkeliers die denken te voldoen aan alle wetgeving.

Hoe je zelf boetes voorkomt? We hebben 3 manieren voor je op een rij gezet.

Controleer zelf je webwinkel

Allereerst is het natuurlijk zaak om je webwinkel zelf te controleren. Je dient dan echter wel te weten waarop je moet letten. Een goed startpunt is dan de website van de ACM zelf met daarop de regels voor webwinkels. Op deze pagina bieden ze ook een korte checklist aan. Het minste wat je kunt doen is deze checklist doorlopen.

Deze checklist laat echter ook ruimte voor interpretatie. Zo is niet direct duidelijk dat er een periode van 14 dagen geldt om het retour aan te melden en nogmaals 14 dagen om terug te sturen. We raden je daarom aan om ook onze eigen checklist nog te doorlopen. Daarbij vind je bijvoorbeeld voorbeeldteksten die je zo kunt over nemen.

Het nadeel van zelf controleren is echter dat regelgeving erg complex kan zijn. Als je hier niet dagelijks mee te maken hebt, kun je details over het hoofd zien en daar gaat het nou juist mis. Alle webwinkels die een boete ontvingen hadden immers ook gewoon netjes 14 dagen bedenktijd op hun webwinkel staan, echter werden er toch belangrijke fouten gemaakt.

Juridisch advies webshop

Vraag een jurist om advies

De aangewezen persoon om je webwinkel goed te controleren is een jurist. Het is dan verstandig om een jurist te kiezen die aantoonbare ervaring heeft op het gebied van webwinkels. Bekende partijen zijn dan ICTRecht en Charlotteslaw. Een jurist kan je webwinkel helemaal doorlichten en je adviseren bij juridische vragen. Je mag verwachten dat je webshop na een dergelijk juridisch advies helemaal op orde is. Het nadeel is dat een juridische controle duur kan zijn en het slechts een momentopname blijft. Regels en inzichten veranderen namelijk nog wel eens.

Controle door een keurmerk

Een andere optie om je webwinkel te laten controleren is door aansluiting bij een keurmerk. Een keurmerk controleert je webwinkel namelijk op de belangrijkste regels. De zaken waarop de vijf webwinkels zijn beboet, zijn allemaal zaken die standaard worden gecontroleerd door de serieuze keurmerken.

Veranderen de regels, dan zal een keurmerk je hier ook over informeren. Bijvoorbeeld via een nieuwsbrief aan hun leden. Lidmaatschap van een keurmerk biedt ook andere voordelen, denk daarbij aan de conversie-verhogende werking, bemiddeling bij geschillen, inkoopvoordeel en in veel gevallen ook klantbeoordelingen. Kies een keurmerk dat de taken serieus neemt. Er zijn namelijk ook veel keurmerken die enkel een logo verkopen en zich niet bezighouden met het op de hoogte houden van hun leden. 

Via Shoppagina krijg je korting op pakket PLUS van Webwinkelkeur. Je betaalt dan € 10,50 per maand in plaats van € 12,00. Je krijgt dan een uitgebreide controle van je webshop en de mogelijkheid om automatisch klantenbeoordelingen te verzamelen. Daarnaast houdt Webwinkelkeur je goed op de hoogte van de wet- en regelgeving met bettekking tot je webshop.

Dit artikel is geschreven door Marcel Landeweerd. Marcel heeft meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van webwinkels. In 2010 starte hij WebwinkelKeur. Doelstelling was op een betaalbare en moderne manier een kwalitatief keurmerk op te zetten. Inmiddels is WebwinkelKeur uitgegroeid tot één van de grootste keurmerken van Nederland.

< Terug naar blog

Lees ook:

7 veelgemaakte fouten met adverteren in Facebook

Promoot je jouw webshop al via Facebook door middel van advertenties, of ben je van plan hiermee aan de slag te gaan? Pas op! Er zijn een aantal veelgemaakte… Lees meer >

5 psychologische triggers waarmee je meer bestellingen krijgt

De consument is een complex wezen. Maar wanneer je bij hem of haar de juiste snaren weet te raken, kun je de bestellingen in je webwinkel drastisch verhogen! We… Lees meer >

Voorkom hoge boetes voor je webwinkel

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 417 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+