Menu

Waarom long tail zoekwoorden belangrijk zijn voor je webshop

Als je met jouw webshop hoger probeert te komen in Google en meer conversie wilt bereiken, weet je dat het makkelijker lijkt dan het is. Tijd om het eens over een andere boeg te gooien: begin je te richten op zogeheten long tail zoekwoorden! In dit artikel vind je een uitgebreide uitleg over wat het is en hoe je jouw webshop ervoor kunt optimaliseren.

Short tail, medium tail en long tail zoekwoorden

Stel, een jonge vrouw is op zoek naar een ring. Om eerst te oriënteren wat de mogelijkheden zijn begint die persoon dan met zijn of haar zoektocht door in Google op ‘ringen’ te zoeken. De zoekopdracht levert meer dan 28 miljoen resultaten op, met allerlei informatie en productpagina’s van talloze merken en soorten ringen. Het zoekwoord is een short tail zoekwoord en heeft enorm veel concurrentie. Er is dus geen beginnen aan om te proberen op dit woord hoog terecht te komen.

Na verschillende ringen te hebben bekeken weet ze dat ze er een wil kopen die zilver is. Dus voert ze nu ‘zilveren ring’ in de zoekmachine in. De zoekresultaten worden al een stuk specifieker, in totaal zijn het er nu nog 481.000. Deze zoekopdracht (2 woorden) is een voorbeeld van een medium tail zoekwoord.

Na nogmaals te hebben rondgekeken naar verschillende ringen, bedenkt ze zich dat ze het mooi vindt als er aquamarijn in de ring zit verwerkt. Dus zoekt ze opnieuw, dit keer op ‘zilveren ring met aquamarijn steentje’. Het aantal resultaten is met meer dan 3 keer verminderd tot een totaal van “slechts” 145.000! Dit is een voorbeeld van een long tail zoekwoord (4 woorden, exclusief het stopwoord ‘met’).

Voordelen van long tail zoekwoorden

Nu vraag je je misschien af waarom het slim is om je te richten op zoekwoorden waarop maar weinig wordt gezocht. Het antwoord is simpel: omdat de kans vele malen groter is dat zo’n zoekopdracht een bestelling oplevert. Hoe specifieker een zoekopdracht is, hoe groter de intentie om te kopen is bij degene die de zoekopdracht heeft gedaan.

Het optimaliseren van je webshop voor long tail zoekwoorden brengt daarnaast het grote voordeel met zich mee dat maar weinig concurrerende websites dat doen, waardoor het relatief makkelijk is om hoog te scoren in Google.

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden brengen wel een uitdaging met zich mee, namelijk dat het lastiger is om die zoekwoorden te verzinnen of achterhalen. Dat komt doordat het in sommige gevallen persoonlijke zoekopdrachten zijn waarover geen cijfers over het aantal maandelijkse zoekopdrachten bekend zijn. Toch zijn er enkele manieren waarop je goede long tail zoekwoorden kunt verzamelen:

Waar moet je ze toepassen?

Allereerst lenen de productomschrijvingen zich goed voor het verwerken van long tail zoekwoorden. Daarbij moet je wel altijd realiseren dat de tekst allereerst gericht op de bezoeker moet zijn. Onnatuurlijke zinnen met als enige functie het verwerken van je zoekwoorden zijn dus uit den boze. Nóg beter dan de productomschrijvingen is het om in op je blog rekening te houden met long tail zoekwoorden en deze te verwerken in je artikelen.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews