Wat je moet doen als je geen bestellingen krijgt – deel 2

In het vorige deel van ons stappenplan om (meer) bestellingen te krijgen, gingen we in op het aantal bezoekers en hun gedrag op je website. Nu is het tijd om te kijken naar wat je concreet kan doen om de bezoekers die je hebt te stimuleren tot het doen van een aankoop!

Stap 3. Maak een grondige analyse van je website

Keer je website binnenstebuiten. Om je daarbij te helpen hebben we een checklist gemaakt met links naar artikelen vol handige tips. Zo kom je er vanzelf achter wat je kunt verbeteren aan je webshop!

  • Heb je een herkenbaar en professioneel logo?
    Een webshop kan niet zonder logo. Het zorgt ervoor dat je de naamsbekendheid van je shop vergroot en herkenbaar bent voor de online shopper. Met een goed logo straal je bovendien betrouwbaarheid en kwaliteit uit!

  • Een duidelijke indeling en weergave van de categorieën?
    Is het direct duidelijk wat je verkoopt? En is iedere categorie via één klik te bereiken vanaf de homepage?

  • Voldoet je webshop aan alle wettelijke verplichtingen?
    Beschikt je website over Algemene Voorwaarden en zijn deze correct opgesteld? Daarnaast zijn er enkele wettelijke verplichtingen waaraan je moet voldoen? Behalve voor het voorkomen van boetes is dit ook voor de betrouwbaarheid en professionaliteit van je webshop noodzakelijk.

  • Staat er tekst op je homepage?
    SEO-technisch gezien is tekst op de homepagina van je webshop onmisbaar. Google hecht veel waarde aan tekst boven de zogeheten fold (het deel bovenaan de homepage)!

  • Bevatten je producten uitgebreide en unieke productomschrijvingen?
    Ook dit is voor je SEO erg belangrijk. Daarnaast willen bezoekers graag zo veel mogelijk informatie over een product kunnen raadplegen voordat ze deze bestellen. Daarmee stimuleer je de verkoop en voorkom je retouren!

  • Staan er meerdere aantrekkelijke productfoto’s bij ieder product?
    Mensen willen het liefst een product vanuit alle hoeken kunnen bekijken. Plaats daarom niet alleen een productfoto van de voorkant van het product, maar maak foto’s uit verschillende standpunten!

  • Zijn de prijzen in je webshop correct?
    Bieden je concurrenten hetzelfde product voor een lagere prijs aan? Kijk dan of je ook kan zakken met jouw prijs. Voer daarnaast het zogenaamde strategisch prijzen uit! Voorbeeld: als een product €9,99 kost zal het vaker worden besteld dan bij een ronde prijs van €10.

  • Hanteer je reële verzendkosten?
    Zou je lagere verzendkosten of zelfs gratis verzending kunnen aanbieden? Kijk goed naar de mogelijkheden, want te hoge verzendkosten is bij zo’n 60% van de online shoppers een reden om het winkelwagentje te verlaten.

  • Onderhoud je een blog waarop je regelmatig nieuwe artikelen plaatst?
    Een blog heeft veel voordelen. Het is goed voor je linkbuilding en SEO en het geeft je webshop een ‘menselijk’ gezicht. Bovendien is het de perfecte manier om producten en aanbiedingen te promoten!

  • Belicht je speciale acties en aanbiedingen op je homepagina?
    De carrousel is een mooie plek om nieuwe producten, aanbiedingen of andere acties te promoten. Gebruik daarbij een mooie foto en vergeet ook de call-to-action niet (bijvoorbeeld “Bestel hier!”).

  • Wat is de levertijd van je producten?
    Tegenwoordig worden bij vrijwel alle webshops hun producten de volgende dag geleverd. Je kunt daarom eigenlijk niet meer aankomen met een levertijd van meerdere werkdagen, met een aantal producten (bijvoorbeeld maatwerk) als uitzondering. Als je helemaal onderscheidend wil zijn bied je same day delivery aan. (mogelijk via Shops United of Sendcloud)!

Stap 4. Vraag anderen om kritiek

Schakel vrienden, familie en kennissen in om jouw webshop goed door te lichten. Vraag of zij iets zouden bestellen in je webshop en zo niet, waarom dat zo is. Je kunt ook andere webshopeigenaren om feedback vragen, bijvoorbeeld via Webwinkel Forum. Met meer dan 16.000 leden is dat bij uitstek het platform om met concullega’s ervaring en kennis uit te wisselen. Er is zelfs een complete rubriek die specifiek gericht is op het krijgen en geven van feedback op andere webwinkels. De ongezouten mening van andere ervaringsdeskundigen geeft je inzicht in zaken waar je zelf nooit over na had gedacht!

Stap 5. Kijk naar de concurrentie

Wanneer het met je website wel goed zit, kan het zijn dat de concurrentie simpelweg aantrekkelijker is voor consumenten. Door je concurrenten te analyseren kom je erachter wat je kunt doen om toch boven de andere webshops uit te stijgen. Misschien kom je er achter dat de prijzen bij je concurrenten lager zijn. In dat geval moet je waarschijnlijk ook je prijzen verlagen, zodat dat geen reden meer is voor consumenten om voor de concurrent te kiezen.

Ook het hanteren van een flexibeler retourbeleid kan zorgen voor een hogere conversie. Bied bijvoorbeeld niet 14 dagen zichttermijn (de wettelijke standaard), maar 30 dagen aan. Je biedt op deze manier net even wat meer dan de competitie en de kans is groot dat je hiermee een groep consumenten over de streep trekt. Als laatste kun je ook veel leren door te kijken hoe de 'grote jongens' (zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp etc.) het doen. Hoe ze bijvoorbeeld omgaan met retourbeleid, wat ze op social media plaatsen en hoe hun klantenservice is ingericht.

Nog steeds geen geluk?

Natuurlijk hopen we dat je na dit stappenplan verbetering gaat zien en de bestellingen uit de pan rijzen. Is dat niet het geval en heb je alles al geprobeerd, dan moet je wat drastischer te werk gaan. Gooi eens je hele homepage op de schop en verander de kleurcombinaties en het logo, bied voor al je producten gratis verzending aan of geef iedereen die je kent een kortingscode! Wanneer niets werkt moet je flink gaan expirementeren en er daardoor achterkomen wat werkt en wat niet. 

< Terug naar blog

Lees ook:

Wat maakt een webshop succesvol?

Het runnen van een webshop is iedere dag weer een uitdaging. Er zijn talloze zaken waarmee je rekening moet houden en of je ervan kunt rondkomen is afhankelijk… Lees meer >

Nieuwe Europese btw-regeling voor webwinkels

Verkoop je met je webshop in het buitenland of ben je van plan om dat in de toekomst te gaan doen? Dan zijn er een aantal dingen op het gebied van btw waar je… Lees meer >

Langere beschrijvingen in zoekresultaten Google

Heel misschien is het je al opgevallen na het invullen van een zoekopdracht in Google: de beschrijvingen die je onder de titels van een pagina vindt, zijn in… Lees meer >

Wat je moet doen als je geen bestellingen krijgt – deel 2

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 477 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+