Menu

Bezoekersaantallen en conversies meten via Google Analytics

Je wilt met een webshop online je spullen verkopen. Anders dan in een fysieke winkel zie je de bezoekers niet binnenkomen, rondneuzen en vervolgens bestellen of weer vertrekken. Om te weten hoeveel mensen je webshop daadwerkelijk bezoeken is het raadzaam je webshop te koppelen met Google Analytics. Deze gratis dienst van Google houdt bij hoeveel mensen je webshop bezoeken, hoe zij op je webshop zijn gekomen,uit welk land ze komen, welke taal ze spreken, welke browser ze gebruiken, of ze je webshop op een pc, tablet of smartphone bekijken, welke pagina’s het meest worden bezocht, en nog heel veel meer. Daarom is Google Analytics een onmisbare tool voor iedere webwinkelier.

Google Analytics koppelen met je webshop

Het koppelen van Google Analytics met je webshop is heel eenvoudig. Om gebruik te kunnen maken van Goolge Analytics dien je te beschikken over een Google account. Deze kun je, indien je die nog niet hebt, tijdens de aanmelding bij Google Analytics direct aanmaken. Meld je aan via deze pagina en voer de gegevens van je webshop in, zoals in onderstaand voorbeeld:

Aanmelden bij Google Analytics


Klik aansluitend op Get tracking ID.

Op de volgende pagina verschijnt je tracking ID. Kopieer deze en login op je webshop (je kopieert de code door deze te selecteren met je cursor en vervolgens tegelijkertijd op de knoppen CTRL en C te drukken). Uiteraard wijkt de Tracking ID die jij ontvangt af van de code in de voorbeelden.

Google Analytics Tracking ID


Ga vervolgens naar Instellingen > Websiteconfiguratie en plak de code in het tekstveld achter ‘Google analytics code’ en klik op Opslaan onderaan de pagina (je kunt de code plakken door in het tekstveld te klikken en vervolgens tegelijkertijd op CTRL en V te drukken).

Google Analytics koppelen met je webshop


Vervolgens keer je terug naar Google Analytics en klik je in het hoofdmenu op Home. Hier zie je een overzicht van alle sites die je hebt toegevoegd aan Google Analytics. Klik onder de naam van de site (in dit voorbeeld ‘Webshop van Jan de Vries’) op All website data’ / ‘alle websitegegevens.

Google Analytics Home

Je komt nu in het overzicht van alle bezoekersaantallen van je webshop. Uiteraard heeft de koppeling enige tijd nodig om de eerste gegevens te verwerken dus het kan  even duren voordat je data te zien krijgt.

In het menu aan de linkerzijde kun je de verschillende onderdelen aanklikken. We lichten hieronder de belangrijkste kort toe: 

  • Realtime: informatie over bezoekers die zich op dit moment op jouw webshop bevinden vind je onder Realtime. Een erg verslavend onderdeel omdat je de bezoekers live kunt volgen terwijl ze je webshop bekijken of een besteling plaatsen.

  • Doelgroep: wie bezoekt jouw webshop? Uit welk land zijn ze afkomstig? Bekijken ze de shop vooral op een smartphone, tablet of PC? Hoe verhouden de nieuwe bezoekers zich ten opzichte van de terugkerende? Je vindt al deze info en nog vele meer onder ‘Doelgroep’.

  • Acquisitie: hoe komen de bezoekers op jouw webshop terecht? Typen ze de domeinnaam rechtstreeks in de adresbalk, vinden ze je via Google of een andere zoekmachine? Belanden ze op jouw webshop via een link op een andere site? Al deze vragen worden beantwoord onder het kopje ‘Acquisisite’.

  • Gedrag: welke pagina’s worden het meest bezocht? Hoe lang spendeert de gemiddelde bezoekers op een bepaalde pagina? OP welke pagina komen de meeste bezoekers binnen en via welke pagina verlaten ze je shop? Deze belangrijke informatie vind je onder het kopje ‘Gedrag’.

  • Conversies: een conversie is een het proces waarbij een bezoeker een klant wordt. Het succes van je webshop kun je natuurlijk meten aan de hand van het aantal bezoekers dat besluit een aankoop te doen. In Google Analytics kun je heel eenvoudig alle conversies meten inclusief de bestelde producten en orderbedragen. Niet alleen kun je dan bijvoorbeeld zien of je het meeste omzet via je betaalde advertenties of via de organische (niet betaalde) zoekresultaten in Google maar ook wat de bestverkochte artikelen zijn en nog vele meer handige informatie. Om conversies te kunnen meten dien je een bepaalde functie in Goolge Analytics in te schakelen. Hieronder kun je lezen hoe je dat doet.

Conversies meten via Google Analytics

Om conversies te meten in Google Analytics moet er een bepaalde code in de webshop worden geplaatst. In een Shoppagina webshop is deze code standaard geïntegreerd. Je hoeft dus alleen nog deze functie in te schakelen in je Analytics account.  Login op je account en klik in het hoofdmenu op Beheerder en vervolgens in de meest rechterkolom op E-commerce-instellingen.

Google Analytics E-commerce-instellingen


In het volgende scherm klik je op het schuifje onder ‘E-commerce inschakelen’ zodat deze op Aan staat en vervolgens klik je op Volgende stap en op Verzenden om deze functie in te schakelen. Nu worden alle conversies gemeten in je Google Analytics account.

Google Analytics E-commerce-instellingen inschakelen


Lees ook het artikel Filter bots en spiders in Google Analytics.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 856 reviews