Webshop beginnen voor beginners

Wat zijn de eerste stappen die je moet zetten wanneer je een webshop gaat beginnen? We gaan ervan uit dat je al weet wat je wilt verkopen, de inschrijving bij de KvK, je btw-nummer en zakelijke rekening zijn geregeld en je helemaal klaar bent om de webshop op te tuigen. Welke instellingen en aanpassingen zijn noodzakelijk om te kunnen beginnen met verkopen? Als je onderstaande stappen doorloopt is je shop technisch en inhoudelijk helemaal in orde, kom je niet voor verraasingen te staan en kun je beginnen met verkopen.

Ben je nog niet zo ver? Lees eerst alles over een webshop beginnen.

Facturen inschakelen

De functie die ervoor zorgt dat bij iedere bestelling een factuur wordt aangemaakt staat standaard uit. Om te voorkomen dat er bij de eerste bestellingen geen factuur wordt aangemaakt is het verstandig deze functie direct in te schakelen.

Ga naar Instellingen > Webshop en klik op het tabblad Facturen. Kies Ja achter Facturen aanmaken. Je kunt de factuur vervolgens verder opmaken en aanpassen aan je huisstijl. Zo kun je een eigen logo toevoegen, een opmerking plaatsen en het voorloopnummer en factuurnummer wijzigen. Zie pagina 80 in de handleiding voor meer informatie. Als alles naar wens is klik je onderaan de pagina op Opslaan.

Facturen inschakelen

Voorraadbeheer inschakelen

Het zou vervelend zijn als er producten worden besteld die je niet kunt leveren. Om dat te voorkomen is het noodzakelijk de voorraadstanden goed bij te houden. Je webshop beschikt over de mogelijkheid om de voorraad te beheren. Je geeft dan per product aan hoeveel je ervan op voorraad hebt en iedere keer dat een klant er één bestelt wordt er één afgeboekt. Je kunt daarbij ook aangeven wat er moet gebeuren als het product is uitverkocht. Bovendien kun je een melding inschakelen als de voorraadstand onder een bepaalde waarde zakt. Bijvoorbeeld wanneer er van een bepaald product nog maar vijf op voorraad zijn ontvang je een melding zodat je dit product kunt bestellen bij de leverancier.

Om deze functie in te schakelen ga je naar Instellingen > Webshop en klik je op het tabblad Voorraadbeheer. Kies Ja achter Ingeschakeld en klik op Opslaan.

Voorraadbeheer inschakelen

Lees het artikel Voorraadbeheer instellen voor meer informatie.

Betaalmethodes inschakelen en instellen

Als je een webshop gaat beginnen zullen de meeste bestellingen online worden betaald. Voor een Nederlandse webshop is iDEAL natuurlijk de bekendste online betaalmethode. Het is herhaaldelijk aangetoond dat de mogelijkheid om via iDEAL te betalen een doorslaggevende factor is in de beslissing van de klant om een bestelling te plaatsen. Als je nog geen iDEAL-aansluiting hebt geregeld kun je dat direct vanuit de checklist op het dashboard van je webshop doen. De meeste aanbieders van iDEAL bieden ook andere online betaalmethodes, daarmee sla je dus meerdere vliegen in één klap.

iDEAL aansluiting regelen

Het is altijd verstandig om naast iDEAL andere betaalmethodes in te schakelen. Je vindt alle mogelijke betaalmethodes onder Webshop > Betaalmethodes. Bij iedere betaalwijze wordt kort uitgelegd hoe je deze kunt activeren. Voor verschillende methodes, zoals bijvoorbeeld PayPal, zul je eerst een account moeten aanmaken.

Meer informatie over de verschillende betaalmethodes.

Verzendmethodes

De artikelen die in je webshop worden besteld zul je doorgaans moeten opsturen. De kosten voor het versturen van de bestellingen breng je natuurlijk (deels) in rekening bij de klant. Om ervoor te zorgen dat het juiste tarief wordt berekend dien je de verzendmethode op de juiste wijze in te stellen. Zo kun je kiezen voor een vast verzendtarief, gratis verzending vanaf een bepaald orderbedrag en kun je per land een ander tarief instellen.

Webshop verzendkosten instellen

Je vindt deze onder Webshop > Verzendmethodes.

Categorieën aanmaken

Als je de voorgaande stappen hebt doorlopen zijn alle basisinstellingen van je webshop nu gedaan en kun je beginnen met de inrichting. De eerste stap daarin is het indelen van de categorieën. De categorieën worden getoond in het hoofdmenu van de webshop. Je kunt enige diepte in de structuur aanbrengen door te werken met hoofdcategorieën die je weer onderverdeeld in diverse subcategorieën.

Categorieën indelen

Bij het maken van de verschillende categorieën zijn er een aantal zaken waarmee je rekening dient te houden.

  1. Navigatie
    Omdat de categorieën zo prominent in de webshop worden getoond vormen deze een belangrijk navigatiemiddel. Kies dus voor een logische indeling.
    Bijvoorbeeld: Kinderkleding > Jongenskleding > Spijkerbroeken

  2. Beperkte ruimte
    In de standaard template kunnen ongeveer 10 categorieën in het hoofdmenu worden getoond. Verdeel je assortiment dus in een handvol hoofdcategorieën die je vervolgens onderverdeeld in meerdere subcategorieën.

  3. Belangrijke zoekwoorden
    De namen van de categorieën komen ook terug in de url van de categoriepagina en ook in de url van een product. De woorden in de url zijn belangrijk voor de vindbaarheid van je shop in Google en andere zoekmachines. Verwerk dus de belangrijke zoekwoorden in de categorienamen. Bijvoorbeeld ‘Kinderkleding’ als hoofdcategorie en ‘jongenskleding’ als subcategorie en niet ‘Maat 128 – 134’ als hoofdcategorie en ‘jongens’ als subcategorie.

Producten toevoegen

Als het assortiment is ingedeeld kun je beginnen met het toevoegen van de producten. Dit is doorgaans het meeste werk bij het vullen van de webshop. Er zijn een aantal zaken waar je goed op moet letten als je de producten gaat plaatsen. We zetten ze voor je op een rij:

  1. Maak goede productomschrijvingen

  2. Gebruik alleen afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt of waarvoor je toestemming hebt gekregen om ze te gebruiken (bijvoorbeeld van je leverancier). Afbeeldingen zijn namelijk auteursrechtelijk beschermd en mag je niet zomaar gebruiken voor commerciële doeleinden.Lees ook Tips voor het maken van goede productfoto's

  3. Bereken de juiste verkoopprijs en denk erom je producten strategisch te prijzen

Webshop producten toevoegen

Vormgeving aanpassen

De shop is nu technisch helemaal op orde. De betaal- en verzendmethodes en vooraadbeheer zijn ingeschakeld. Producten kunnen worden besteld en er kan dus niet per ongleuk iets worden besteld wat niet kan worden geleverd, de producten kunnen online worden afgerekend en er wordt een correct tarief aan verzendkosten in rekening gebracht. Verder is je assortiment keurig verdeeld in duidelijke categorieën en zijn de producten op de juiste wijze toegevoegd. De laatste stap, voordat je kunt beginnen met de online verkoop van je artikelen, is het aanpassen van de vormgeving. Je wilt natuurlijk een eigen uitstraling die aansluit bij het gewenste imago van je shop en die tevens jouw doelgroep tot de verbeelding spreekt.

Webshop vormgeving aanpassen

Ga naar Ontwerp aanpassen > Templates en kies een template die je mooi vindt. De template die je kiest is slechts een uitgangspunt. Je kunt deze natuurlijk qua kleur en verdere uitstraling helemaal aanpassen. Klik op de template en vervolgens op de groene knop Bekijk en bewerk dit ontwerp.

Je kunt nu alle kleuren, lettertypen, slides en achtergronden aanpassen. Vanaf pagina 8 in de handleiding vind je heel veel informatie over de verschillende mogelijkheden.

Lees ook onderstaande artikelen voor tips bij het vormgeven van de webshop.

 Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen is je webshop helemaal klaar en kun je beginnen met verkopen.

< Terug naar blog

Lees ook:

De perfecte advertentietekst schrijven

Om je webshop bekend te maken bij het publiek ontkom je er soms niet aan om betaalde advertenties in te zetten op bijvoorbeeld Google of Facebook. Maar hoe… Lees meer >

5 handige apps voor je webshop

De kans is groot dat je dagelijks bijna net zo veel op je smartphone zit als achter de computer. Om het leven als webwinkelier zo gemakkelijk mogelijk te… Lees meer >

Een niche-markt ontdekken in 3 stappen

De juiste niche-markt vinden is misschien wel de sleutel tot een succesvolle webshop. Een webshop in een niche-markt onderscheidt zich met een specialistisch… Lees meer >

Webshop beginnen voor beginners

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 332 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+