Wettelijke verplichtingen webshop

Een webshop beginnen is natuurlijk harstikke leuk, maar er zijn natuurlijk wel enkele wettelijke eisen waaraan je webshop moet voldoen. Deze regels zijn opgesteld om jou en de consument te beschermen en problemen te voorkomen. Zo heb je een informatieplicht met betrekking tot zowel je bedrijfsgegevens als je assortiment en zijn er bijzondere regels omtrent bedenk- en levertijd en. In dit artikel kun je lezen wat deze eisen zijn en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw webshop eraan voldoet.

Koop op afstand

Een verkoop via een webshop komt volledig tot stand via ‘onpersoonlijke communicatiemiddelen’ zoals een computer, tablet of smartphone. Met andere woorden de koop komt tot stand zonder direct contact met een verkoper. Daarom wordt een verkoop via een webshop door de wet opgevat als ‘koop op afstand’. Op een dergelijke transactie zijn specifieke regels van toepassing. Onderstaand tref je een korte toelichting op de verschillende regels.

Vermeld de bedrijfsgegevens in je webshop

De volgende bedrijfsgegevens moeten op een duidelijke plek in de webshop worden vermeld. Dit kan door de gegevens op iedere pagina te zetten, bijvoorbeeld in de footer, of op een pagina die vanaf iedere pagina toegankelijk is. De contactpagina leent zich daar natuurlijk uitstekend voor. Als je deze pagina toont in het hoofdmenu kan de bezoeker vanaf iedere pagina eenvoudig naar deze pagina klikken.

  • De naam van je bedrijf zoals bekend bij de Kamer van koophandel. Als de naam van de webshop een handelsnaam onder een andere bedrijfsnaam is dan dien je dit duidelijk te vermelden.
  • De adresgegevens van je bedrijf. Dit komt normaliter overeen met het vestigingsadres zoals vermeld bij de inschrijving KvK. Dit moet overigens een fysiek en bestaand adres zijn, alleen een postbusnummer is niet toegestaan.
  • De contactgegevens waaronder minimaal een e-mailadres en telefoonnummer. Het is ook raadzaam hierbij aan te geven op welke tijden je bereikbaar bent of binnen welke termijn de klant een reactie kan verwachten.
  • Je KvK- en BTW-nummer.

Prijzen, verzendkosten, BTW en andere kosten

Wat betreft de totale kosten mag de klant niet voor verrassingen komen te staan. De prijs van de producten, de verzendkosten en eventuele andere kosten (zoals toeslagen voor een bepaalde betaalmethode) moeten direct duidelijk zijn. Tevens dienen deze, in het geval van verkoop aan particulieren inclusief BTW worden vermeld. Meer informatie over BTW vind je in het artikel 'webshop en btw'.

Productinformatie

De online klant heeft natuurlijk niet de mogelijkheid het product van alle kanten te bekijken of te testen. Daarom is het verplicht maar, ook met het oog op mogelijke retouren, verstandig zoveel mogelijk informatie over je producten te vermelden. Denk daarbij aan afmetingen, materiaal, kleur, werking en mogelijkheden

Bedenktijd van 14 dagen

Op een aanschaf in een webshop is een wettelijke bedenktijd van 14 dagen van toepassing. De klant mag dus na ontvangst van het product binnen 14 dagen aangeven dat hij het product wil retourneren. De kosten voor het terugsturen mogen voor rekening van de klant komen. Dit dien je wel weer duidelijk te vermelden. Op het recht van retour gelden enkele uitzonderingen zoals producten die persoonlijk van aard zijn (handgemaakte producten of producten waarop bijvoorbeeld de naam van de klant is gedrukt) of die om hygiënische redenen niet retour kunnen worden genomen. Bij deze laatste groep mag het weer wel als het product is verzegeld.

Levertijd

Standaard ben je verplicht binnen 30 dagen de bestelling te leveren. Als je een andere levertijd vermeld, zoals ‘vandaag besteld, morgen bezorgd’, dan dien je deze levertijd wel waar te maken.

Achteraf betalen

Het aanbieden van enkel betaalmethodes waarbij de klant vooruitbetaalt, zoals iDEAL en PayPal, is niet toegestaan. Je bent verplicht om ook een methode aan te bieden waarbij achteraf of op het moment van ontvangst wordt betaald. Hierbij kun je denken aan AfterPay, op rekening of onder rembours.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 handige apps voor je webshop

De kans is groot dat je dagelijks bijna net zo veel op je smartphone zit als achter de computer. Om het leven als webwinkelier zo gemakkelijk mogelijk te… Lees meer >

Een niche-markt ontdekken in 3 stappen

De juiste niche-markt vinden is misschien wel de sleutel tot een succesvolle webshop. Een webshop in een niche-markt onderscheidt zich met een specialistisch… Lees meer >

Is je webshop al klaar voor de herfst?

De zomer lijkt helaas al weer voorbij te zijn, dus we gaan ons opmaken voor het najaar. Dierendag, Halloween, Sint Maarten en op langere termijn Sinterklaas,… Lees meer >

Wettelijke verplichtingen webshop

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+