Zet je webshop in de schijnwerpers met Facebook Live

Begin dit jaar lanceerde Facebook een functie waarmee je met je smartphone-camera of webcam live beelden kan uitzenden. Voor jouw webshop is dit leuke manier om in the picture te komen en de band met je fans te versterken!

Wat heb je eraan?

Het starten van een uitzending met Facebook Live geeft je de mogelijkheid om je publiek te vergroten of een kijkje achter de schermen van je webshop te geven. Het maakt je webshop een stuk persoonlijker en je kunt tijdens de uitzending een bepaald product of een promoten. Facebook geeft in het algoritme steeds meer de voorkeur aan live video’s. Dit algoritme bepaalkt wat er in iemands tijdlijn verschijnt. Live uitzendingen krijgen voorrang boven foto’s en tekstberichten.



via GIPHY

De uitzending voorbereiden

Voordat je begint met streamen is het essentieel om eerst goed na te denken over wat je wil uitzenden en wat je ermee wil bereiken. Bedenk bijvoorbeeld een leuk thema zoals ‘Vraag & Antwoord’, ga een product reviewen waar veel over wordt gesproken of geef de kijker een rondleiding op je werkplek! Het helpt ook enorm als je van tevoren een aantal bullet points opschrijft die je tijdens de uitzending in ieder geval wilt behandelen.


Vast moment plannen en aankondigen

Als je plotseling begint met streamen zullen mogelijk weinig mensen in de gelegenheid zijn om je uitzending te volgen. Kondig daarom je stream ruim vantevoren aan. Kies hiervoor een goed tijdstip waarvan je weet dat veel volgers van je pagina online zullen zijn (check je statistieken, zie punt 3 in dit artikel). Wees bovendien regelmatig in de momenten dat je uitzendt, bijvoorbeeld 1 keer per week. Mensen weten dan na een tijdje dat er een nieuwe uitzending aan zit te komen!

Geluid, camera... Actie!

Voor een goede live-uitzending op Facebook is het belangrijk dat de internetverbinding van je apparaat goed is. Is dat niet het geval, dan hapert je stream en dat kijkt niet zo lekker. Met een statief voorkom je trillend beeld of dat je de telefoon laat vallen tijdens de uitzending. Heb je geen statief dan is misschien de onvolprezen selfiestick een goed alternatief. Denk erom dat je je de telefoon helemaal oplaadt en schakel stille modus in zodat je stream niet wordt onderbroken door een beller.

Voor het live uitzenden van video gelden dezelfde Richtlijnen voor de community als voor andere content op Facebook. Lees eerst goed wat wel en niet mag!

Om de uitzending te beginnen klik je op het scherm waar je een nieuwe status kan plaatsen op ‘Livevideo’.

 Facebook live stream starten

Vervolgens krijg je een cameraweergave waar je een beschrijving voor de uitzending kan invullen, wie de uitzending kan bekijken en ook kan je ervoor kiezen of je de camera aan de voor- of achterkant van je smartphone wil gebruiken. Als alles is ingesteld druk je op ‘Live gaan’ en is de uitzending begonnen!

Facebook live camera

Interactie met kijkers

Tijdens je uitzending kunnen kijkers meepraten terwijl ze de livestream bekijken. Houd de reacties goed in de gaten en reageer op eventuele vragen. Als je veel interactie verwacht is het slim om iemand te vragen je te helpen. Zo kun jij je concentreren op je presentatie en houdt de ander de reacties in de gaten. Ook kun je bijvoorbeeld aan het einde van de uitzending vragen wat je fans in de volgende uitzending willen zien. Je hebt zo meteen een goed onderwerp voor de volgende livestream, speelt goed in op je doelgroep en het motiveert mensen om ook de volgende keer te kijken!

Inspiratie nodig? In dit artikel zijn een aantal geweldige voorbeelden van het gebruik van Facebook live verzameld.

 

< Terug naar blog

Lees ook:

Een AdWords-campagne importeren in Bing Ads

Heb je al een campagne in Google AdWords? Dan loont het om deze ook te importeren in Bing, de zoekmachine van Microsoft die een marktaandeel in handen heeft van… Lees meer >

Statistieken en extra functies met bedrijfsprofiel op Instagram

Voor veel bedrijven en ook webshops is Instagram steeds meer een onmisbaar sociaal medium aan het worden, omdat het een unieke en laagdrempelige manier is om in… Lees meer >

Zet je webshop in de schijnwerpers met Facebook Live

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 450 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+