Menu

Zo promoot je je webshop op Snapchat

Geofilters, stickers, live story’s, lenzen en emoji’s. Het sociale medium Snapchat is steeds hotter aan het worden, ook in Nederland! Wie zijn de bijna 2 miljoen gebruikers van de app, wat kun je er allemaal mee doen en hoe promoot je jouw webshop? Je leest het allemaal in dit artikel!

De doelgroep

Snapchat wordt vrijwel uitsluitend door jongeren en volwassen tot ongeveer 30 jaar oud gebruikt. Het is daarom geen geschikt sociaal medium voor je webshop als jouw doelgroep daarbuiten valt. Omdat de manier van communiceren via Snapchat vlot en hip is, moet je ervoor zorgen dat je die stijl meeneemt in de foto’s en video’s die je plaatst. Volg daarom eerst zelf een aantal bekende en actieve Snapchat-accounts en spiek hoe zij het doen!

Mogelijkheden van de app

Niet alle functies in de app van Snapchat zullen relevant zijn voor je webshop, maar om je toch een goed beeld te geven van de mogelijkheden hebben we er een aantal uitgelicht:

Live story
De belangrijkste functie van Snapchat is de zogeheten Live story. Deze is opgebouwd uit meerdere Snaps (een foto of een filmpje) en is 24 uur lang te bekijken. De Snaps in een Live story worden achter elkaar afgespeeld wanneer een volger erop tikt! Onder andere de Stories-functie van Instagram is daarvan afgekeken.

Geofilters
Door zogeheten Geofilters toe te voegen aan de foto´s en filmpjes die je deelt, kunnen je volgers op een leuke manier zien waar je bent. Er zijn unieke Geofilters voor talloze plekken in het land, dus zet de GPS op je smartphone aan en kijk hoe jouw Snaps op de plek waar je je bevindt kunnen worden opgeleukt!

Lenzen
Een van de leukste functies van Snapchat is de mogelijkheid om allerlei soorten bewegende maskers over je gezicht heen te laten verschijnen. In Snapchat heet dit ‘Lenzen’. Je tikt op het scherm terwijl je gezicht in beeld is en voor je het weet verander je in een hond, komt er een regenboog uit je mond als je je tong uitsteekt of lichten je ogen groen op.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, te veel om op te noemen! Kijk voor alle functies en een uitleg hoe je ze kunt gebruiken op de Support-pagina van Snapchat.

Wat kun je delen met volgers?

Nieuwe producten
Komt er binnenkort een nieuw artikel beschikbaar in je webshop waarvoor je jouw volgers alvast warm wilt maken? Door een sneak preview te plaatsen van het product maak je fans nieuwsgierig en verleid je ze om je account te blijven volgen voor meer informatie.

Exclusieve aanbiedingen en acties
Laat je Snapchat-fans zich uniek voelen door bepaalde dingen alleen met hen te delen. Organiseer bijvoorbeeld winacties of maak unieke kortingscodes die je alleen met de volgers op je Snapchat account deelt.

Behind the scenes
Geef een kijkje achter de schermen van je webshop door verschillende foto’s en video’s van te kantoor of eventuele collega’s en werknemers te maken. Voeg deze vervolgens toe aan je Live story. Dit zorgt voor een persoonlijkere uitstraling en creëert een band met je volgers!

Hoe krijg je volgers?

De beste manier om nieuwe Snapchat-volgers te krijgen is door je account te promoten op andere social media waarop je actief bent. Eventueel kun je een eigen ‘Snapcode’ maken en deze vervolgens als profielafbeelding instellen op je Facebookpagina of Twitter-account. Ben je van plan een kortingscode te delen op Snapchat? Kondig dit dan van tevoren aan, zodat volgers op andere sociale media eerder geneigd zijn om je te volgen!

Adverteren op Snapchat

Ook in Snapchat is het tegenwoordig mogelijk om advertenties voor je webshop te vertonen. Je kunt daarbij ook een Call to Action toevoegen die verwijst naar een product in je webshop of een contactformulier. Mensen die de advertentie zien hoeven dan alleen naar boven te swipen om de link te openen.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews