Zo voorkom je ‘duplicate content’ in je webshop

Een tegenvallende positie van je webshop in de zoekmachines kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Op onze blog proberen we die oorzaken te behandelen zodat jij ze kunt uitsluiten! In dit artikel lees je alles over duplicate content en hoe je het kunt voorkomen.

Wat is duplicate content?

Letterlijk vertaald betekent duplicate content dubbele content. En dat dekt de lading van het fenomeen ook aardig, omdat het wil zeggen dat bepaalde content twee keer (of zelfs vaker) te vinden is. Deze content wordt door Google en andere zoekmachines gezien als tekst die is gekopieerd van een andere bron. En als er iets is waar de zoekmachines een hekel aan hebben, dan is het tekst die niet uniek is!

Interne en externe duplicate content

Duplicate content kun je over het algemeen in twee categorieën verdelen, namelijk interne en externe duplicate content. De definities zijn als volgt:

Interne duplicate content = teksten die binnen jouw eigen webshop op meerdere pagina’s voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan tekst in de footer, die op alle pagina’s op je website is te vinden.

Externe duplicate content = tekst die zowel op jouw website als op andere websites te vinden is. Hierbij kun je denken aan productomschrijvingen die zijn geschreven door de leverancier van je producten en in andere webshops met dezelfde leverancier ook als productomschrijving wordt gebruikt.

Duplicate content op productpagina’s

Teksten van productleveranciers komen vaak ook op andere webshops voor die dezelfde producten verkopen. Nu is het gelukkig zo dat Google productpagina’s vaak het voordeel van de twijfel geeft als de tekst ook op andere websites voorkomt. Je zult daarom geen straf krijgen als je dezelfde productomschrijvingen gebruikt als de leverancier (en concurrenten).

Toch heeft het veel voordelen als je unieke productomschrijvingen schrijft. Je springt er namelijk uit bij de rest die wel gekopieerde omschrijvingen gebruikt en waarbij Google geen idee heeft welke pagina het meest relevant is. Met unieke omschrijvingen laat je zien dat jouw productpagina’s met zorg en kennis zijn gemaakt.

Tekst die automatisch op meerdere pagina’s komt

In je webshop zijn er verschillende gedeelten die door meerdere of alle pagina’s van je webshop worden gedeeld, bijvoorbeeld ‘Onderkant’ of ‘Pagina footer’. Tekst die je in deze gedeelten plaatst zijn vervolgens dus op iedere pagina te zien. Zorg er daarom voor dat je hier geen tekst neerzet die je belangrijkste zoekwoorden bevat, omdat de zoekmachines daardoor moeilijker kunnen onderscheiden welke pagina’s het belangrijkste zijn voor dat zoekwoord. De positie van meerdere pagina’s kan hierdoor geschaad worden.

< Terug naar blog

Lees ook:

Wat maakt een webshop succesvol?

Het runnen van een webshop is iedere dag weer een uitdaging. Er zijn talloze zaken waarmee je rekening moet houden en of je ervan kunt rondkomen is afhankelijk… Lees meer >

Nieuwe Europese btw-regeling voor webwinkels

Verkoop je met je webshop in het buitenland of ben je van plan om dat in de toekomst te gaan doen? Dan zijn er een aantal dingen op het gebied van btw waar je… Lees meer >

Langere beschrijvingen in zoekresultaten Google

Heel misschien is het je al opgevallen na het invullen van een zoekopdracht in Google: de beschrijvingen die je onder de titels van een pagina vindt, zijn in… Lees meer >

Zo voorkom je ‘duplicate content’ in je webshop

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 477 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+