pakkende productomschrijving

Een pakkende producttekst in 5 stappen

Goede productomschrijvingen leveren een zeer belangrijke bijdrage aan de vindbaarheid van je webshop in de verschillende zoekmachines. Sterker nog, niet-originele teksten, die je bijvoorbeeld van de website van de leverancier overneemt, kunnen ertoe leiden dat je shop lager in de zoekresultaten belandt. Daarnaast kan een goede producttekst de klant overtuigen de bestelling te plaatsen. Het opstellen van een goede productomschrijving kan lastig zijn. Zeker wanneer je een groot aantal artikelen moet plaatsen wil de inspiratie nog wel eens uitblijven. Daarom hebben wij een handig stappenplan opgesteld:

Stap 1: De feiten.
Noteer de concrete specificaties van het artikel. Als voorbeeld nemen we een eenvoudige USB-stick. De specificaties zijn:

Merk & type: SanDisk Cruzer Switch
Geheugencapaciteit:  32 GB
Aansluiting: USB 2.0
Afmetingen (l x b x h): 20 x 45 x 7 mm

Stap 2: Uiterlijke eigenschappen
Hoe ziet het artikel eruit? De USB-stick in dit voorbeeld is zwart met rood, heeft een strak en modern design en is voorzien van een makkelijk sluitmechanisme (flip top) waardoor de usb-plug beschermd wordt tegen vuil. Tot slot is er een oogje om de stick aan een sleutelhanger te bevestigen. Zo hebben we mteen een goed uitgangspunt voor productomschrijving.

Stap 3: Overige informatie?
Zijn er andere eigenschappen (usp’s) die vermeld moeten worden? Bij deze USB-stick krijg je standaard programma geleverd waarmee een beveiligde map op de stick kan worden aangemaakt. Daarmee zijn de gegevens dus goed beveiligd. Dit kan handig zijn in het geval van verlies of diefstal.

Stap 4: Keywords
Noteer de trefwoorden (keywords) die van belang zijn. In dit geval bijvoorbeeld ‘USB-stick, back-up, SanDisk, beveiligd, 32 GB’. Deze woorden moeten we sowieso in de tekst verwerken.

Stap 5: Vertel in plaats van beschrijf
Stel je hebt geen digitale maar een stenen winkel. Hoe zou je een klant overhalen een bepaald product te kopen? Zou je simpelweg een rijtje kenmerken opdreunen of zou je er een mooi verhaal van maken waarin alle sterke punten worden besproken? Het antwoord ligt natuurlijk voor de hand. We hebben nu voldoende informatie om een goede producttekst te schrijven. Stel je een klant voor en schrijf nu in eigen woorden op hoe je deze klant de stick gaat verkopen.

Bijvoorbeeld:
De SanDisk Cruzer Switch USB-stick beschikt over maar liefst 32 GB geheugen. Het handige beschermkapje met stevig sluitmechanisme zorgt ervoor dat de USB-stekker in je tas of broekzak beschermd is tegen stof en zand. Tevens is de stick voorzien van een klein oogje waarmee je de stick aan een sleutelhanger bevestigt. Op deze manier neem je de compacte USB-stick overal mee naartoe. Met de gratis bijgeleverde SanDisk SecureAcces software kun je heel eenvoudig foto’s, muziek en andere persoonlijke bestanden beveiligen met een wachtwoord. Het was nog nooit zo makkelijk een secure back-up te maken van je bestanden en deze te delen met vrienden en familie.

Een aantal handige trucjes voor het schijven van een pakkende tekst:

  • Vervang de algemene term door het merk & type: dus niet ‘USB-stick’ maar ‘SanDisk Cruzer Switch USB-stick’. Zo vergroot u ook de kans dat iemand die specifiek op zoek is naar dit type op uw website uitkomt;
  • Gebruik de drie toverwoorden: Je, nieuw en gratis;
  • Maak het begrijpelijk: dus niet ‘data’ maar ‘foto’s, muziek en andere persoonlijke bestanden’;
  • Gebruik positieve bijvoeglijke naamwoorden: ‘compacte, nieuwe, handig, gratis’
  • Houdt het kort en bondig. Lange teksten schrikken af en schieten hun doel voorbij.
  • Noem nooit negatieve kenmerken. Ook niet in ontkennende zin. Dus niet ‘niet moeilijk’ maar ‘makkelijk’. Dit werkt hetzelfde als ‘denk niet aan een roze olifant’. U denkt nu aan een roze olifant. Dus wanneer jouw tekst negatief geladen woorden bevat, ook al is het in de ontkennende vorm als ‘niet moeilijk’ wordt er toch een negatieve indruk gewekt bij de lezer.

Sluit af met een puntsgewijze opsomming van de kenmerken.

Meer informatie

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 331 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+