Menu

Ik of mijn klanten ontvangen geen email, hoe los ik dit op?

Ontvang je zelf geen mailtjes (bijvoorbeeld de bestelbevestiging) of komen deze bijna altijd in de spamfolder en geven je klanten aan geen mailtjes te ontvangen? Dan is het belangrijk om alle anderstaande stappen te volgen om het probleem te achterhalen. Staat alles goed (punt 1 t/m 6) en komen de mailtjes alsnog in de spamfolder? Vraag je klanten dan om te klikken op 'Geen spam' om het filter te leren dat het geen spam is (vooral bij outlook een probleem).

1. Is het goede emailadres ingevuld?
Het kan zijn dat het emailadres in de webshop niet meer klopt of verouderd is. Log in op je webshop en kies voor Instellingen > Webshop, dan het tabblad E-mail. Klopt het emailadres onder E-mailadres webshopbeheerder? Zo nee, pas deze aan en klik rechts onderin op Opslaan.

2. Is de afzender aangepast?
Controleer of onder 'instellingen > website configuratie' bij 'Standaard e-mailadres' nog je domeinnaam staat. Voor de webshop www.ditismijnwebshop.nl moet dit dus 'info@ditismijnwebshop.nl' zijn. Vul hier geen andere domeinnaam of je priv e-mailadres in. Ons systeem heeft namelijk alleen toestemming om te mailen met je domeinnaam.

3. Heb je de domeinnaam in eigen beheer?
Controleer of je SPF-record ons toestemming geeft om te mailen met je domeinnaam en om te voorkomen dat de mailtjes in de spamfolder komen. Je kunt hiervoor spf.shoppagina.nl toevoegen. 2 Voorbeelden van een SPF-record met onze vermelding: 
v=spf1 a mx include:servers.mcsv.net include:spf.shoppagina.nl ~all
v=spf1 a mx include:amazonses.com ip4:123.456.78.90 include:spf.shoppagina.nl ip6:1a01:1ec1:1:0:1:0:1:130 -all

4. Gebruik je de gratis doorstuurservice?
Alle mailtjes die verstuurd worden aan info@jewebshopdomeinnaam.nl worden door ons systeem doorgestuurd naar het emailadres wat bij ons bekend is. Dit emailadres kun je inzien en/of wijzigen door in te loggen op shoppagina.nl/inloggen.html waarna je onder de knop E-mailadressen de instellingen van de doorstuurservice kan beheren. Een doorgestuurde email verliest 'kwaliteit' waardoor deze soms sneller tussen de spam terecht kan komen of zelfs volledig geweigerd kan worden. Vooral bij Outlook/Hotmail komt dit regelmatig voor, bij de meeste andere mailproviders kan het ook een enkele keer gebeuren. Je kunt zelf helpen om dit minder vaak voor te laten komen door de e-mail te markeren als afkomstig van een betrouwbare afzender. Volg ook stap 6.

5. Gebruik je een externe mailprovider?
Wij hebben helaas geen invloed op de afhandeling van de emails wanneer je een externe mailbox gebruikt. Volg stap 6 om te voorkomen dat je mailtjes kan missen. Neem bij problemen ondanks onderstaande handeling contact op met je mailprovider.

6. Voeg de volgende emailadressen als betrouwbare afzender toe:
no-reply@jewebshopdomeinnaam.nl (vervang natuurlijk wel "jewebshopdomeinnaam.nl")
info@jewebshopdomeinnaam.nl (vervang natuurlijk wel "jewebshopdomeinnaam.nl")
En voeg natuurlijk ook alle andere emailadressen toe die je gebruikt.

Handleidingen om een betrouwbare afzender toe te voegen:

Staat je mailprovider niet tussen de handleidingen hierboven? Neem dan contact op met de helpdesk van je mailprovider om te vragen hoe je een betrouwbare afzender kan toevoegen.
Terug

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews