Webshop beginnen: de verkoopprijs berekenen

Je gaat een webshop beginnen en je hebt besloten welke producten je wilt verkopen. Deze producten heb je ook reeds ingekocht of zelf gemaakt. Voor welke prijs ga je deze producten nu in je webshop aanbieden? Je wilt natuurlijk geen verlies lijden, sterker nog, het zou leuk zijn als je er iets aan overhoudt. Daarom dien je met een aantal zaken rekening te houden. Zo krijg je te maken met btw die je moet afdragen, moet er een ‘gezonde marge op zitten’ en moeten ook alle kosten zijn gedekt.Je kunt de verkoopprijs vrij eenvoudig stap voor stap berekenen. Daarbij beginnen we bij de netto inkoopprijs, vervolgens tellen we daar de kosten, de nettowinst en de btw bij op om zo tot de bruto verkoopprijs te komen.

Netto inkoopprijs berekenen

De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs plus de kosten plus de nettowinst plus de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw. Als je het product hebt ingekocht kun je heel makkelijk de nettoprijs achterhalen. Deze staat vermoedelijk op de inkoopfactuur vermeld. Weet je alleen een brutoprijs (inclusief btw)? Dan kun je eenvoudig de nettoprijs berekenen door de brutoprijs te delen door 1,21 (in het geval van 21% btw) of 1,06 (in het geval van 6% btw).

Rekenvoorbeeld

je hebt iets ingekocht voor 12,95 inclusief 21% btw. De nettoprijs is 12,95 / 1,21 = 10,70

Heb je de producten niet ingekocht maar zelf gemaakt? Dan moet je de nettoprijs van alle ingrediënten bij elkaar optellen om de netto productieprijs van het artikel te berekenen.

Kosten

Om te voorkomen dat je verlies maakt op de verkoop in je webshop moet je ervoor zorgen dat alle kosten worden verrekend in de verkoopprijs. Een aantal kosten -zoals verpakkingsmateriaal, verzendlabels en geprinte facturen- kun je vrij eenvoudig per product berekenen of in ieder geval redelijk schatten. Er zijn echter ook kosten -zoals het internet- en telefoonabonnement, huur voor een magazijn of werkruimte en vervoerskosten- die minder eenvoudig per product kunnen worden uitgerekend. Het is desondanks wel raadzaam om deze kosten op een rij te zetten. Je zou een overzicht kunnen maken van de vaste kosten per maand. Als je vervolgens kunt inschatten hoeveel producten je per maand gaat verkopen kun je op grond daarvan de vaste kosten per product benaderen. Tel alle maandelijkse kosten bij elkaar op en deel deze door het aantal producten dat je per maand verwachte te verkopen. Houd daarbij rekening met onvoorziene kosten zoals retouren, beschadigde voorraad (derving), door de postbezorger kwijtgeraakte bestellingen, etc.

Als je op deze manier een berekening hebt gemaakt van de vaste kosten per product tel je deze op bij de netto inkoopprijs. Uiteraard ga je bij de berekening van de alle kosten weer uit van de netto bedragen. Nu weet je vrij exact wat de verkoop van een product je gaat kosten.

Winstmarge, bruto- en nettowinst

Je wilt natuurlijk ook verdienen aan de verkopen in je webshop. Hoeveel je per product verdient wordt bepaald door de winstmarge. De winstmarge is de netto verkoopprijs minus de netto inkoopprijs en wordt ook wel brutowinst genoemd. Bovengenoemde kosten worden dus uit de brutowinst betaald. Bruto winst minus kosten is de nettowinst. De nettowinst is uiteindelijk het bedrag dat je hebt verdiend. Helaas mag je dit bedrag niet gewoon in je zak steken maar moet je hierover nog inkomstenbelasting betalen. Hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen is afhankelijk van een heleboel factoren en is daarom moeilijk te voorspellen. Als je op safe wilt spelen kun je ervan uitgaan dat je de helft van de nettowinst aan de belastingdienst moet afdragen. Als je dit bedrag netjes apart houdt zul je niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Het bepalen van de nettowinst is een beetje nattevingerwerk. Stel dat je een nettowinst van 25%  t.o.v. de netto omzet wilt behalen dan neem je de netto inkoopprijs plus kosten. Als de nettowinst 25% van de netto omzet is dan bestaat de netto verkoopprijs voor 75% uit inkoop en kosten. Neem de netto inkoopprijs plus de kosten en deel deze door 75. De uitkomst hiervan vermenigvuldig je met 25 om de nettowinst te berekenen. Dit bedrag tel je tenslotte op je bij de netto inkoopprijs en de kosten om de netto verkoopprijs te berekenen.

Rekenvoorbeeld

Stel de netto inkoopprijs plus kosten komt op € 34.37 en je wilt een nettowinst van 25%. Deel 34,37 door 75 = 0,46. Dit bedrag vermenigvuldig je met 25 = 11,50. Dit is de nettowinst en deze tel je op bij de netto inkoopprijs en de kosten: 34,37 + 11,50 = 45,87.De netto verkoopprijs is dus € 45,87 en je verdient € 11,50 op de verkoop van dit product.

Of 25% genoeg is weer afhankelijk van de totale omzet die je denkt te gaan halen en wat je uiteindelijk aan de shop wilt overhouden. Aan de hand van de beoogde omzet en hoeveel je aan de shop wilt / moet verdienen kun je dit percentage verhogen of verlagen.

BTW / Omzetbelasting

In de bovenstaande paragrafen hebben we de netto verkoopprijs berekend. Deze bestaat uit de netto inkoopprijs van een product plus de kosten plus de nettowinst. De netto verkoopprijs is de verkoopprijs exclusief btw. Btw wordt ook wel omzetbelasting genoemd.  Je hoeft dus alleen nog de btw uit te rekenen en deze bij de netto verkoopprijs op te tellen. Afhankelijk van het type product dien je 6% of 21% te berekenen. Vermenigvuldig de netto verkoopprijs met 1,06 in het geval van 6% en met 1,21 in het geval van 21% om de bruto verkoopprijs te berekenen. Dit is het bedrag dat de klant uiteindelijk moet betalen voor een bepaald product in jouw webshop.

Lees ook: Webshop en BTW >>

< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

Webshop beginnen: de verkoopprijs berekenen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+