Menu

De beste prijsstrategie bepalen voor je webwinkel

Als je weet welke producten je in je eigen webwinkel wilt gaan verkopen, is een van de vragen die je jezelf moet stellen: hoe ga ik de prijzen voor mijn producten bepalen? Om je hierbij te helpen hebben we een aantal prijsstrategieën uiteengezet, waarbij we ook de voor- en nadelen ervan benoemen. Zo kun je een goede afweging maken en tot de optimale prijzen voor je producten komen.

Wat is een prijsstrategie eigenlijk?

Een prijsstrategie is, simpel gezegd, de manier waarop je de verkoopprijzen van producten in je webwinkel bepaalt. Het toepassen van een goede prijsstrategie zorgt niet alleen voor de juiste balans tussen kosten en omzet (en dus een zo hoog mogelijke winst), het maakt ook het assortiment van je shop tot één geheel. Je kunt je vast voorstellen dat bezoekers van een webwinkel het merkwaardig zullen vinden als bepaalde producten €9,95 kosten, terwijl bij andere artikelen de prijs is afgerond naar €10. Een goede prijsstrategie kan het verschil maken.

Enkele bekende prijsstrategieën die je kunt hanteren, en die we in dit artikel verder behandelen, zijn:

  1. Op kosten gebaseerde prijzen
  2. Prijzen op basis van je concurrentie
  3. Adviesprijzen van je leverancier
  4. Prijzen op basis van de vraag
  5. Psychologische prijzen

1. Prijsstrategie gebaseerd op kosten

De prijzen bepalen aan de hand van de kosten is een van de meest gebruikte prijsstrategieën die door webwinkels wordt gehanteerd. Als webwinkelier dien je sowieso altijd rekening te houden met de inkoopprijs van je producten en andere kosten zoals verpakking- en verzendkosten. De formule voor het berekenen van je verkoopprijzen op basis van de kosten, met een beoogde winstmarge van bijvoorbeeld 25%, is eenvoudig:

Inkoopprijs + totale kosten per product x 1.25

Voordelen

  • Het is relatief eenvoudig te berekenen.
  • Je hebt je winstmarge in eigen hand.

Nadelen

  • Je bent misschien niet goedkoper dan je concurrent.
  • Kosten kunnen hoger of lager worden, waardoor je de prijs ook moet aanpassen om dezelfde winstmarge te behouden.

2. Prijzen op basis van je concurrentie

Een andere strategie die je kunt hanteren is kijken naar de prijzen van concurrenten die dezelfde of vergelijkbare producten verkopen. Je kunt er dan voor kiezen om net onder de prijs van de concurrentie te gaan zitten, of de prijzen gelijk te trekken. Maar in sommige gevallen kun je ook prima hogere prijzen vragen. Bijvoorbeeld wanneer je een vergelijkbaar, maar kwalitatief beter product verkoopt – of wanneer je een snellere levertijd of lagere verzendkosten hanteert.

Voordelen

  • Je kunt beter concurreren met andere webwinkels.

Nadelen

  • Er bestaat een kans dat je winstmarge lager dan mogelijk is.
  • Bij meerdere concurrenten maak je al gauw verlies wanneer je de goedkoopste aanbieder wil zijn.
  • Levert een imago als ‘prijsvechter’ op. Dit kan uiteraard ook een voordeel zijn als dat je doel is.

3. Adviesprijzen van je leverancier

Een van de makkelijkste manieren om de prijzen in je webwinkel te bepalen is door simpelweg de adviesprijzen van je leverancier over te nemen. Deze leverancier heeft als het goed is al nagedacht over een passende prijs, waarbij de vraag naar en de waarde van het product in ogenschouw zijn genomen. Let op: in sommige gevallen verplicht een leverancier je om een minimumprijs te hanteren, daarover berichtte NOS enige tijd geleden. Dit soort praktijken zijn niet toegestaan, dus als je ermee te maken krijgt raden we je aan om er melding van te doen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Voordelen

  • Je hoeft geen moeilijke berekeningen te doen.
  • Het bespaart tijd.

Nadelen

  • Moeilijk om te concurreren met andere webwinkels.
  • Niet per se de hoogst mogelijke winstmarge.

4. Prijzen op basis van de vraag

Je kunt je prijzen ook aanpassen aan hoeveel vraag er op dat moment naar het product is. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan zonnebrillen. In de winter zal daar een stuk minder vraag naar zijn dan wanneer de zomer weer op het punt staat te beginnen. Door ieder seizoen de prijzen af te stemmen op de vraag, bestaat de kans dat je in de rustige maanden wat meer bestellingen krijgt (door lagere prijzen dan normaal) en je in de drukke maanden meer winst maakt.

Voordelen

  • Houdt rekening met de klanten en de markt.
  • Zorgt op het juiste moment voor een hogere winst.

Nadelen

  • Kost veel tijd en vereist goed onderzoek.
  • Houdt geen rekening met stijgende of dalende kosten.
  • Met schommelende prijzen weten (vaste) klanten niet altijd waar ze aan toe zijn.

5. Psychologische prijzen

Tot slot zijn er ook nog een aantal manieren waarop je de prijzen kunt afstemmen op de psychologie. Zo is al meermaals aangetoond dat prijzen die een 9 bevatten het goed doen, omdat de prijs zo minder hoog lijkt dan hij daadwerkelijk is. Maar deze tactiek werkt waarschijnlijk minder goed als je luxe producten verkoopt die kwaliteit moeten uitstralen.

Een andere psychologische prijsstrategie die je kunt gebruiken is het referentie-effect. Daarbij plaats je bijvoorbeeld naast een telefoon van €800 ook een van €1.200, waardoor eerstgenoemde een koopje lijkt en beter zal verkopen. Dit werkt overigens twee kanten op. Wil je dat de telefoon van € 800 het beste verkoopt dan zet je er niet alleen een telefoon van €1.200 naast maar ook een van € 600. Consumenten zijn in zulke gevallen geneigd de gulden middenweg te kiezen.

Voordelen

  • Met psychologische prijzen kun je in sommige gevallen veel meer conversie bereiken.

Nadelen

  • In sommige gevallen lijkt een product juist duurder wanneer je er een 9 aan toevoegt. Voorbeeld: €600 versus €597,95.
  • Wanneer je bijvoorbeeld vanaf €25,- gratis verzending aanbiedt en sommige producten €24,95 kosten, wek je ergernis op bij sommige klanten omdat ze net niet in aanmerking komen voor gratis verzending.

< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 615 reviews