Probeer het
gratis!!
Maak 30 dagen gratis en vrijblijvend kennis met Shoppagina.

Een webshop beginnen?

Een eigen webshop beginnen is het leukste wat er is. Wie droomt er niet van de online verkoop van zorgvuldig ingekochte producten of een fraaie webshop vol zelfgemaakte creaties? Heb jij een idee voor een leuke webshop en ben je benieuwd wat daar allemaal bij komt kijken. Dan is deze pagina boordevol tips en adviezen voor jou. Hiermee helpen we jou razendsnel op weg!

Webshop welk product?

1. Kies je product

Het is belangrijk dat je affiniteit hebt met je gekozen product.  Als jij enthousiast bent over wat je verkoopt, dan kun je ook makkelijker klanten interesseren voor je producten. Verder moet je bedenken of je je wilt gaan richten op de hoofd- of nichemarkt: ga je voor een populair product of juist voor iets dat slechts een specifieke groep klanten aanspreekt?

Voor de hoofdmarkt is het belangrijk dat je je onderscheidt van de concurrentie door op te vallen: net iets goedkoper, net iets snellere levering of een uitvoering die alleen jij kunt aanbieden. Je zult wel veel tijd, geld en energie moeten besteden aan zaken als marketing en SEO.

Als je voor een nichemarkt gaat en bijvoorbeeld zelfgemaakte sieraden verkoopt ben je de enige die het desbetreffende product verkoopt, dus hoef je je veel minder zorgen te maken over concurrentie. De vraag is dan wel of de afzetmarkt groot genoeg is om je webshop levensvatbaar te maken.

Je budget speelt binnen deze keuze ook een rol: wanneer je voor een product in de hoofdmarkt kiest moet je vaak ruimer inkopen, waardoor een grotere investering is vereist.


2. Kies je webshopsoftwareJe eigen webshop ontwerpen

Om je webshop te kunnen laten draaien heb je ook webshopsoftware nodig. Niemand is natuurlijk hetzelfde, de één wil gadgets verkopen de ander wil een kleding webshop beginnen. Shoppagina biedt kant-en-klare online webshopsoftware aan die specifiek is gemaakt voor jou als nieuwe webwinkelier. Webhosting en een domeinnaam zijn inbegrepen, zodat je hier geen omkijken meer naar hebt. Zo kun jij je meteen gaan richten op datgene wat het belangrijkste is: het inrichten en runnen van je webshop.

Met onze software ga je snel en eenvoudig naar je eerste verkoop, zonder dat het veel tijd of geld kost. Het toevoegen van producten gaat erg gemakkelijk en kan je al binnen enkele uren je webshop lanceren. Per product kan je verschillende uitvoeringen, zoals maten en kleuren, instellen. Als je kiest voor Pakket Extra of Geavanceerd kun je ook nog eens per uitvoering de voorraad bijhouden. Bekijk de pakketten.

Er is niets zo belangrijk als een goed webshopdesign. Onze webshop software beschikt over een uitgebreide ontwerpmodule. Hiermee maak je in een handomdraai een mooie webshop. Bovendien is het ontwerp responsive en daarmee is je webshop meteen geoptimaliseerd voor weergave op tablets en smartphones.

Iedere klant benadert een webshop op een andere manier. De één snuffelt graag in alle categorieën, de ander gaat recht op zijn doel af via de zoekmachine en weer een ander wil graag zijn zoekopdracht verfijnen op kleur, merk, maat, seizoen, etc. Omdat jij natuurlijk alle shoppers van dienst wilt zijn beschikt iedere webshop over al deze verschillende functies.

De afhandeling van een bestelling is simpel en zo gepiept. Iedere bestelling wordt automatisch zowel aan jou als aan de klant automatisch bevestigd. Vervolgens is deze bestelling zichtbaar in het besteloverzicht. Van hieruit pas je status van de bestelling aan, print je een factuur en verzendlabel en kun je, als je gebruikmaakt van een verzendkoppeling, de zendingen direct aanmelden bij DHL of PostNL.

Social media zijn onmisbaar voor een succesvolle webshop. Daarom hebben wij de verschillende deel-, like-, volg-, pin- en plus-knoppen geïntegreerd om meteen je shop te kunnen promoten via de verschillende social media. Zo kunnen bezoekers je homepage of bijvoorbeeld een bepaald product delen, liken, pinnen, plussen of tweeten.

Administratieve zaken

3. Administratieve zaken

Wanneer je een webwinkel begint, wil je waarschijnlijk winst maken. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is dan verplicht. Weet je al wat je bedrijfsnaam wordt? Controleer dan eerst bij de KvK of er al niet een ander bedrijf is dat een soortgelijke naam gebruikt.

Naast je bedrijfsnaam heb je ook een domeinnaam nodig. Je kunt hiervoor je bedrijfsnaam gebruiken, maar bijvoorbeeld ook iets met het soort product dat je gaat verkopen. Wil je zeker weten of je domeinnaam nog vrij is? Dit kun je nakijken bij de SIDN.

Bij de oprichting van je onderneming moet je ook een rechtsvorm kiezen. De meeste webwinkeliers kiezen voor een eenmanszaak, al is een vennootschap onder firma (Vof) handig als je samen met een paar anderen aan de slag gaat. De besloten en naamloze vennootschappen vragen meer werk, zo moet je langs de notaris en heb je een startkapitaal nodig.

Je kunt je KvK-inschrijving online voorbereiden waarna er een afspraak met een medewerker wordt ingepland. Tijdens deze afspraak wordt je identiteit gecontroleerd. Verder wordt doorgenomen of alle gegevens kloppen en word je vermeld in het Handelsregister. De kosten bedragen eenmalig 50 euro.

Wanneer je inschrijving is afgerond ontvang je direct een brief met je btw-nummer en een digitaal gewaarmerkt bewijs van inschrijving. Hiermee kun je een zakelijke bankrekening openen. Dit heb je nodig om online betalingen via bijvoorbeeld iDeal of Bancontact te kunnen ontvangen.

Ook moet je op dit punt gaan bedenken hoe je de boekhouding wilt gaan bijhouden. Voor een kleine webshop kun je dit makkelijk zelf doen, maar wanneer je groeit wordt het al snel onoverzichtelijk. Je kunt dan kiezen om je boekhouding via een online boekhoudprogramma te voeren. Dit scheelt erg veel tijd! Klanten van Shoppagina kunnen gebruik maken van de speciale aanbieding van e-Boekhouden.nl en betalen het eerste jaar helemaal niks. Je vindt de actielink in je dashboard van je eigen webshop onder de checklist.

Logistiek: opslag en verzending

4. Logistiek: opslag en verzending

Een ander belangrijk onderdeel van je webshop is de logistiek. Hier vallen zaken als opslag en levering onder: hoe bewaar en beheer je je voorraad en op welke manier wil je gaan verzenden? Iedere webshop is hierin anders: het hangt af van de grootte van de webshop, het soort product en de afmetingen hiervan.

Voor een kleine webshop die zich op een nichemarkt richt kan de voorraad in een kamer thuis worden bewaard. Maar voor een grotere webshop met populaire artikelen heb je misschien wel extra opslagruimte nodig. Wanneer je deze niet al hebt kan dit een behoorlijke extra investering betekenen.

Ook het voorraadbeheer is afhankelijk van hoe veel en wat voor producten je verkoopt. Voor een kleine webshop met drie artikelen die altijd op voorraad zijn hoef je weinig te doen. Maar bij een grotere shop met veel verschillende producten en uitvoeringen wordt het erg belangrijk om te weten wat er nog beschikbaar is. Het is dan een goed idee om meteen te beginnen met het precies bijhouden van je voorraad.

Wanneer je een bestelling hebt ontvangen, zal je deze ook naar je klant gaan versturen. Hieraan zijn kosten verbonden, waarbij pakketten duurder zijn dan brievenbuspost. De meeste webwinkeliers kiezen er dan ook voor om hun klanten verzendkosten te rekenen, waarbij bestellingen boven een bepaald bedrag gratis worden verzonden.

Er zijn manieren om deze kosten laag te houden. Sommige webwinkeliers kiezen ervoor om hun klanten de mogelijkheid te bieden om hun bestelling af te halen.  Dan hoeven zowel jij als je klant geen verzendkosten te betalen. Ook kun je je aansluiten bij een online verzendplatform: dan zijn de kosten per pakketje meestal aanzienlijk lager. Voor Shoppagina klanten geldt een gereduceerd tarief en je kunt je gemakkelijk aanmelden via het dashboard van je webshop.

Soms zal het voorkomen dat een klant iets retour wil sturen. Het is een goed idee om alvast te bedenken hoe je retourzendingen af wil handelen. Je kunt bijvoorbeeld de retourkosten voor de klant betalen, maar dit is niet verplicht. Wel is het verplicht het volledige bedrag terug te geven. Dit is inclusief de verzendkosten die door de klant betaald zijn.

Planning en marketing

5. Planning en marketing

Bij het starten van een webshop is de marketing van je producten erg belangrijk. Naast je marktkeuze moet je hierin ook het type klant meenemen. Leeftijd, geslacht en sociaaleconomische positie kunnen veel verschil maken in de strategie die je moet hanteren. Soms kan zelfs de regio waar je je op richt een andere insteek vragen. Het is daarom handig om in kaart te brengen wie je precies wil bereiken.

Als webwinkelier zal een groot deel van je marketing online plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld met social media zoals Facebook, via het doorplaatsen van je producten op andere websites of door het bijhouden van een blog. Advertenties plaatsen is een andere optie, maar hieraan zijn meestal kosten verbonden.

Offline marketing lijkt in deze tijd minder belangrijk te zijn geworden, maar veel klanten stellen een persoonlijke benadering nog steeds op prijs. Je kunt ook adverteren in kranten of tijdschriften, of bijvoorbeeld flyers achterlaten op plekken waar jouw beoogde klanten zullen komen. Nadeel is wel dat dit vaak om een investering vraagt. Dit geldt niet voor de meest efficiënte marketingvorm: een tevreden klant is de beste reclame die je kunt hebben.

Ook is het goed om te bedenken in welke landen je actief wil zijn. De meeste Nederlandse webwinkeliers krijgen zo nu en dan bestellingen uit België en andersom. Hier hoef je geen aparte marketingstrategie voor te bedenken, maar dit ligt anders als je je specifiek op bepaalde landen wilt gaan richten. Er kunnen andere advertentieplatforms zijn, of men kijkt anders aan tegen social media. Ook zijn er landen waar online winkelen nog lang niet zo vanzelfsprekend is als bij ons. Het is daarom erg belangrijk om uit te zoeken hoe je klanten in dat land je het beste kunnen vinden.

Uiteindelijk is het handig om alles wat je hebt bedacht te beschrijven in een bedrijfsplan. Ook als je geen externe financiering aan zal gaan vragen. Dit geeft een goed overzicht van je ideeën en laat snel zien waar eventuele knelpunten zitten. Ook zie je zo sneller hoe je je ideeën en wensen nog verder uit kunt bouwen.

Btw en de Belastingdienst

6. Btw en de Belastingdienst

Wanneer je begint als webwinkelier heb je net als iedere ondernemer te maken met de Belastingdienst. Over de producten die je verkoopt betaal je btw (belasting toegevoegde waarde), ook wel omzetbelasting genoemd. Deze moet je melden en afdragen via de aangifte omzetbelasting.

De term toegevoegde waarde slaat op je omzet: de waarde die je ‘toevoegt’ aan een product dat je verkoopt. Dit is altijd je verkoopprijs min de inkoopprijs. Een voorbeeld: je koopt een product in voor 10 euro en verkoopt deze voor 25. Je omzet is dus 15 euro en daarover draag je de btw af aan de Belastingdienst.

De twee belangrijkste btw-tarieven voor de meeste webshops zijn het 6- en 21-procentstarief. Het is belangrijk dat je het juiste btw-tarief heft op je producten, zo voorkom je hoge naheffingen. Via de website van de Belastingdienst kun je vinden welk btw-tarief je moet gebruiken.

Voor verzendkosten ligt het wat lastiger: hier zijn het de verzonden producten die het btw-tarief bepalen. Bestelt je klant alleen maar producten met 6 procent btw, dan is het tarief voor de verzendkosten ook 6 procent. Dit werkt hetzelfde voor producten met 21 procent. Is een bestelling een combinatie van producten met 6 procent en met 21 procent btw, dan geldt voor de verzendkosten dat deze altijd onder het 21-procentstarief vallen.

Je moet regelmatig en tijdig aangifte omzetbelasting doen. Standaard is dit één keer per kwartaal, maar dit kan ook maandelijks of jaarlijks. De aangifte moet altijd op de eerste dag van de volgende periode binnen zijn. Doe je niet of te laat aangifte, dan riskeer je een boete.

Ook ondernemers doen in het voorjaar aangifte inkomstenbelasting. Deze werkt net even anders dan die voor mensen in loondienst, omdat inkomstenbelasting dan al door een werkgever wordt ingehouden. Ook zijn er diverse fiscale regelingen die het starten van een eigen bedrijf aantrekkelijker maken. Op de website van de Belastingdienst lees je hier meer over.

Belastingaangifte doen kan een lastige klus zijn, zeker als je webshop groter wordt. Sommige webwinkeliers kiezen ervoor om een belastingconsulent in te huren die ze hierin bijstaat. Dit kan wel een flinke uitgave zijn. Daarom is het verstandig om eerst te kijken of deze uitgave opweegt tegen de tijd die je bespaart en de belasting die je mogelijk terugkrijgt.

Webshops en de wet

7. Webshops en de wet

Als webwinkelier heb je veel vrijheid om je webshop te runnen zoals jij dat wil, maar er zijn natuurlijk wel wettelijke eisen waar je je aan moet houden. We noemden eerder al de inschrijving bij de KvK, maar er zijn nog een aantal wettelijke bepalingen die minstens zo belangrijk zijn. We zullen deze hieronder beknopt toelichten.

Je bedrijfsinformatie moet op een makkelijk te vinden locatie te zien zijn. Denk hierbij aan de contactpagina of de footer van je webshop. Zorg ervoor dat de onderstaande gegevens er in ieder geval bij staan: 

  • De bedrijfsnaam zoals bekend bij de KvK; 
  • Het vestigingsadres van je bedrijf (alleen een postbusnummer is niet toegestaan); 
  • Je contactgegevens, waaronder minimaal één telefoonnummer en één e-mailadres; 
  • Je KvK- en btw-nummer. 

Daarnaast is het zeker aan te raden om goede algemene voorwaarden te hanteren, ook al is dit wettelijk niet verplicht. Zonder algemene voorwaarden kun je in de problemen komen als je bijvoorbeeld een geschil met je klant hebt. WebwinkelKeur heeft samen met de KvK speciaal voor webwinkeliers een voorbeeld samengesteld die aan de meest recente wetgeving voldoet. Deze kun je vinden via hun website. 

Omdat een klant jouw product natuurlijk niet fysiek kan bekijken of testen is het verplicht (maar ook verstandig) om zoveel mogelijk informatie over je producten te vermelden. Hierbij kun je denken aan afmetingen, functionaliteit, kleur en samenstelling.

Qua kosten moet altijd volledig duidelijk zijn wat de klant waarvoor moet betalen. Eventuele extra kosten, zoals verzendkosten en toeslagen voor betaalmethodes moeten altijd gespecificeerd zijn. Bij verkoop aan consumenten moeten de prijzen altijd inclusief btw worden getoond. Op de factuur staat ook altijd vermeld hoeveel van het betaalde bedrag uit btw bestaat.

Na aanschaf door de klant ben je verplicht om binnen dertig dagen de bestelling te leveren. De wet maakt een uitzondering als je zelf niets aan de vertraging kunt doen, of wanneer het product onmogelijk nog te leveren is buiten jouw schuld om. Dit moet je dan wel aan kunnen tonen. Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor de kennisgave aan je klant en eventuele terugbetaling.

Webshop levertijd

Vermeld je in je webshop een andere, kortere levertijd? Bijvoorbeeld ‘vandaag besteld, morgen in huis’? Zorg ervoor dat je deze levertijd wel naleeft! Ook hier geldt dat je zelf aan je klant kenbaar moet maken wanneer dit buiten jouw schuld om niet haalbaar is.

Na ontvangst van het product heeft de klant veertien dagen bedenktijd, ook wel het herroepingsrecht genoemd. Binnen deze periode mag je klant altijd aangeven dat hij of zij het product wil retourneren. Natuurlijk mag je je klant wel vragen waarom het product geretourneerd zal worden, maar je bent verplicht om aan het verzoek gehoor te geven – ook wanneer de klant geen reden opgeeft.

Wanneer een klant zich beroept op het herroepingsrecht moet je uiteraard het aankoopbedrag, inclusief verzendkosten, terugbetalen. Het is niet toegestaan om kosten in rekening te brengen voor het annuleren van de bestelling. Eventuele verzendkosten voor de retourzending zijn in principe voor rekening van je klant, maar het staat je als verkoper altijd vrij om deze kosten op je te nemen als een extra service. Je hoeft pas tot terugbetaling over te gaan als je de retourzending ontvangen hebt, of wanneer je klant je een verzendbewijs toont. Vanaf dit punt heb je dertig dagen om de terugbetaling in orde te maken.

Wanneer een bestelling uit meerdere producten bestaat zijn de regels net even anders. Als een bestelling uit meerdere leveringen bestaat die los van elkaar binnenkomen, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat de klant de laatste levering heeft ontvangen. Ook hoef je de verzendkosten niet terug te betalen als je klant niet de hele bestelling retourneert.

In principe is het zo dat je de klant altijd met hetzelfde betaalmiddel moet terugbetalen als waar de aankoop in is gedaan, maar je mag hier samen een andere afspraak over maken. Wanneer een klant bij jou een product met een giftcard heeft gekocht, dan kun je hem of haar terugbetalen met een nieuwe giftcard maar ook met een bedrag in geld. Zolang zowel jij als je klant er maar akkoord mee zijn.

De wet kent een aantal uitzonderingen waarbij geen herroepingsrecht van toepassing is, ook niet bij aankopen op afstand. Het gaat hier om de volgende productgroepen:

  • Producten die onder maatwerk vallen. Het kan hier gaan om producten die je speciaal voor de klant hebt gemaakt, zoals bijvoorbeeld een maatpak of een sieraad;
  • Reizen, accommodaties zoals hotels of pensions, catering en vergelijkbare vrijetijdsbesteding;
  • Tijdsgebonden producten zoals losse verkoop van kranten en tijdschriften;
  • Bederfelijke producten zoals bepaalde etenswaren of snijbloemen;
  • Producten die na levering niet meer te scheiden zijn van andere zaken, denk aan zand dat gestort wordt om een tuin op te hogen.

Daarnaast zijn er een aantal productgroepen die verzegeld een bedenktijd hebben die komt te vervallen wanneer de verzegeling verbroken wordt. Dit komt doordat je het product, als het eenmaal geopend is, vaak niet meer kunt verkopen. Hierbij kun je denken aan hygiënegevoelige producten als ondergoed of zwemkleding, maar ook aan lichaamsverzorgingsproducten.

Een andere belangrijke productgroep is mediadragers zoals dvd’s en Blu-ray films. Deze worden vaak verzegeld verkocht vanwege het risico op kopiëren. Wanneer de verzegeling verbroken is kun je ervoor kiezen om het herroepingsrecht te laten vervallen, maar alleen als je je klant hier vooraf van op de hoogte brengt.

De wet gaat er hier wel vanuit dat je deze producten in beide gevallen verzegeld levert. Wanneer de producten oorspronkelijk al niet verzegeld waren is de uitzondering niet van toepassing. In dit geval gelden de normale regels en kan de klant beroep doen op herroepingsrecht.

 Lever je producten in de vorm van downloads, bijvoorbeeld illustraties of software, dan mogen deze worden uitgesloten van herroepingsrecht. Zorg er wel voor dat je aangeeft dat je klant met het downloaden afstand doet van zijn bedenktijd.

Begin vandaag nog je eigen webshop

Ben je overtuigd en wil jij meteen je eigen webshop beginnen? Kies het pakket dat het beste past bij jouw plannen voor de shop en meld je vandaag nog aan. Je kunt voor de online webshop software kiezen uit Pakket Basis (€ 9,50/maand), Extra (€ 14,50/maand) of Geavanceerd (€ 24,50/maand) en deze zijn direct per maand opzegbaar en zo zit je dus nergens aan vast. Heb je nog vragen over onze software of over specifieke functies in de webwinkel? Je kunt ons op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:30 uur bereiken op 030 - 711 0340 of via info@shoppagina.nl

Gratis webshop beginnen

Als je erover nadenkt een webshop te beginnen is het handig als je vrijblijvend kennis kunt maken met de webshopsoftware. De functionaliteit van het pakket dat je kiest bepaalt natuurlijk voor een groot deel de uitstraling van je shop maar ook het gemak waarmee je producten plaatst, bestellingen afhandelt, advertenties maakt, conversies meet enzovoort. Uiteraard kun je alleen zelf bepalen of een softwarepakket gebruiksvriendelijk is en alle benodigde mogelijkheden en koppelingen biedt om een succesvolle webshop op te zetten. Daarom kun je 30 dagen lang kosteloos en geheel vrijblijvend gebruikmaken van ons systeem. Als je shop er klaar voor is kun je deze omzetten naar een betaald pakket en een eigen domeinnaam kiezen.

Het probeerpakket is qua functionaliteit volkomen gelijk aan het Pakket Extra. Zo kun je helemaal nagaan of de software aan jouw wensen voldoet. Er is enkel een beperking op het aantal te plaatsen producten (60) en de shops draaien niet onder een eigen domeinnaam maar onder een subdomein van shoppagina.nl. Je kunt direct serieus aan de gang met het plaatsen van producten en de vormgeving van je webshop want je kunt de gratis webshop overzetten naar een betaald pakket. Je hoeft dan niet opnieuw te beginnen.

Binnen de proefperiode kun je op ieder moment overstappen op een betaald pakket. Dit regel je zelf door in te loggen op shoppagina.nl en op de knop ‘Stap nu over’ te klikken. Je kunt kiezen uit drie pakketten. Kijk op de pagina ‘Onze pakketten’ voor meer informatie over de verschillende pakketten. Wil je nu het probeerpakket aanvragen? Maak dan gebruik van het 'probeer het gratis blok' bovenaan de pagina. 

Klik hier om naar boven te gaan. 

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 539 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op de pagina webshop beginnen vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.