Menu

5 leuke ideeën voor winacties op Facebook

Iedereen houdt van gratis. Jij ook, toch? Door producten weg te geven via een winactie op Facebook maak je mensen enthousiast over je webwinkel. Meedoen aan een winactie is vaak heel makkelijk, dus je zult merken dat er veel animo voor is. Een wedstrijd veroorzaakt ook doorgaans de belangrijke buzz omtrent je shop. Dat ga je gegarandeerd terugzien in de omzet. Ga aan de slag met deze 5 ideeën voor een Facebookwedstrijd!

1. Like en win

Like en win!Deze zie je het meest voorbijkomen op Facebook, omdat het de makkelijkste manier is waarop mensen iets kunnen winnen. Het enige wat ze hoeven doen is namelijk op de ‘vind-ik-leuk knop’ drukken. Tip: als je een Like & Win-actie houdt, maak dan bijvoorbeeld een afbeelding waarop het product staat dat je fans kunnen winnen, met duidelijk en groot de tekst ‘Like & Win’. Zo is de kans kleiner dat je volgers je post missen in hun tijdlijn!

2. Winnen op je website

Omdat je uiteindelijk wil dat mensen jouw webshop bezoeken zou je ook een link naar een formulier op je website kunnen delen op je Facebookpagina. Je hebt zo kans dat mensen nog even op je website blijven hangen nadat ze het formulier hebben ingevuld. Wellicht levert dat ook nog een paar leuke bestellingen op. Ook handig is het om deelnemers hun e-mailadres te laten invoeren, zodat je ze, mits ze daarvoor toestemming hebben geven, toevoegen aan je mailinglist!

3. Reageer en win

Beloon je liever de creativiteit van je fans? Vraag ze dan om in een reactie onder je bericht aan te geven waarom zij (of iemand anders) de prijs zouden moeten winnen. Je zal wel alle reacties moeten lezen als je een winnaar wil kiezen, dus hou er rekening mee dat dat flink wat tijd kan kosten als je winactie populair wordt! Om de humor van je fans eens goed op de proef te stellen, kun je ook een (grappige) foto plaatsen waarbij een onderschrift bedacht moet worden.

4. Tag iemand

Tag en winOnduidelijk is of Facebook het toestaat om je volgers hun vrienden te laten taggen om kans te maken op een prijs. Uit de Engelstalige versie van de pagina-voorwaarden blijkt dat het niet mag, terwijl er op de Nederlandse versie niets expliciet over wordt vermeld. Om te voorkomen dat je de dupe wordt van dit grijze gebied, kun je je winactie bijvoorbeeld zo formuleren: “Met wie zou jij deze spelcomputer willen winnen?” Op deze manier roep je niemand op om te taggen, maar zullen je volgers dat automatisch wel doen als ze kans willen maken op je prijs!

5. Fotowedstrijd

Dit is een erg leuke manier waarop je een winactie kunt organiseren, omdat het de betrokkenheid van mensen met jouw webshop (en andersom) vergroot. Je kunt bijvoorbeeld schrijven: “Reageer op deze post met een foto van jou met Product X en win Y”, waarbij Product X uiteraard een van jouw producten is die je volgers eerst zullen moeten bestellen om mee te kunnen doen, win-win dus!

BONUSTIP: met de gratis tool van Fanpage Karma kun je gemakkelijk een willekeurige winnaar aanwijzen, zodat je dat niet zelf handmatig hoeft te doen. Je plakt de link van je Facebook-bericht in de balk, klikt op ‘Identify Winners’ en voila! Je ziet direct een willekeurig persoon die je post heeft geliket, een die erop heeft gereageerd en iemand die zowel geliket als gereageerd heeft.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 853 reviews