Nu vannacht Nederland weer op slot is gegaan en je jouw winkel noodgedwongen hebt moeten sluiten zit je wellicht met de handen in het haar. Hoe ga je de komende 5 weken financieel doorstaan? En wat doe je met al je voorraad? Een webwinkel is misschien het antwoord! In de vorige lockdown is dat voor meerdere webwinkeliers hun redding geweest. Je leest in dit artikel ons stappenplan voor het beginnen van een webshop in crisistijd.
De eerste stap is het kiezen van een pakket. Voor fysieke retailers raden wij het pakket Extra aan, omdat deze beschikt over de functie Voorraadbeheer. Zodra je een pakket hebt gekozen en alle gegevens hebt ingevuld kun je binnen een paar minuten al aan de slag. Heb je al een website zonder webshop voor je winkel, dan is het ook mogelijk om de webwinkel op een subdomein te laten draaien (bijv. webshop.kleertjeswinkel.nl).
Na het maken van de webshop is het toevoegen van producten een logische vervolgstap. Wil je zo snel mogelijk live gaan, selecteer dan eerst een top 10 van producten die voor de lockdown goed verkochten in de winkel. Het toevoegen van producten is heel eenvoudig; het is een kwestie van op de knop ‘Product toevoegen’ drukken, een titel en productomschrijving invoeren, de prijs invullen en een foto toevoegen. Heb je het pakket Extra of Geavanceerd, dan kun je ook de voorraadstand invoeren.
Uiteraard kun je gebruik maken van iDEAL in je webshop. Daarvoor zijn verschillende koppelingen inbegrepen bij de software, bijvoorbeeld met Mollie en Sisow. Ook betaalmethodes zoals creditcard, PayPal en AfterPay zijn allemaal mogelijk. Toch zullen een aantal klanten misschien geen ervaring hebben met het op dergelijke manieren bestellen en afrekenen, zeker als ze normaal nooit online winkelen. Om ook dat soort klanten te kunnen helpen kun je klanten laten weten dat ze telefonisch kunnen bestellen, waarna je vervolgens handmatig een order in de webshop aanmaakt. Ook ‘betalen bij afhalen’ is een van de betaalmethoden die beschikbaar zijn.
Als je een webwinkel hebt betekent dat niet dat je de producten per se hoeft in te pakken en op te sturen naar de klant. Je kunt al je bestellingen ook gewoon laten afhalen! Wil je toch ook pakketten versturen, dan hebben we verschillende koppelingen (MyParcel, Sendcloud, Shops United) waardoor je met een gereduceerd tarief deze bij je klanten kunt laten bezorgen door PostNL, DHL of een andere vervoerder. Als je een bestelling binnen krijgt hoef je alleen het verzendlabel af te drukken en op de doos te plakken. Door zowel de feestdagen als de coronacrisis hebben de vervoerders echter wel te maken met enorme drukte, dus hou rekening met langere levertijden en communiceer dit duidelijk met klanten. Dat kan bijvoorbeeld met een pop-up of een melding op je productpagina’s.
Hoe krijg je bestellingen in je webshop als klanten voorheen gewoon je winkel binnen konden lopen? Dat kan een flinke uitdaging zijn, maar hoeft niet te betekenen dat het onmogelijk is. Tegenwoordig zullen de meeste winkels toch ook online op een bepaalde manier aanwezig zijn, met een website of social media. Dat is al een uitstekende manier om je webshop onder de aandacht te brengen.
Maar je kunt ook bijvoorbeeld een spandoek in je etalage hangen met de domeinnaam en het telefoonnummer van je webwinkel. Nu alle winkels dicht zijn zal dit natuurlijk minder worden gezien, maar er zijn altijd mensen die een wandeling maken en langs je winkel lopen.
Een andere optie is het verspreiden van flyers. Dat is met name een uitstekende manier van promotie als je een lokale afzetmarkt hebt. Daarnaast is het goed betaalbaar, zo kun je bij verschillende drukkers voor ongeveer 50 euro al 5000 flyers laten drukken. Verspreid ze vervolgens zelf of laat dit door iemand doen.
In de onderstaande artikelen vind je nog meer manieren om jouw webwinkel te promoten:
We kunnen ons voorstellen dat het beginnen van een webwinkel zonder ervaring een enorme stap lijkt, maar we verzekeren je dat het makkelijker is dan je denkt. Als je ergens toch niet uitkomt of je bent benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw specifieke situatie, dan zitten we klaar om je verder te helpen. Je kunt contact met ons opnemen via deze pagina of een van onze social mediakanalen.
Wil je direct aan de slag? Klik dan op de knop hieronder.