Menu

Tips om als webwinkelier met het nieuwe coronavirus om te gaan

Dat de wereld in rep en roer is door het nieuwe coronavirus COVID-19, heeft ongetwijfeld ook invloed op jouw webwinkel. Misschien kun je jouw producten moeilijk of zelfs helemaal niet inkopen. Of heb je naast je shop ook een fysieke winkel waar het aantal klanten drastisch terugloopt. Hoe de coronacrisis je ook raakt, het is belangrijk goed na te denken over mogelijkheden om deze periode goed door te komen. In dit artikel enkele tips!

Ga op zoek naar alternatieve, vergelijkbare producten

Heb je problemen met de levering van producten, bijvoorbeeld omdat ze worden geproduceerd in risicolanden of omdat leveranciers de vraag niet aankunnen, dan is dat natuurlijk erg vervelend. Toch is het mogelijk dat er vergelijkbare producten zijn die nog wél leverbaar zijn. Dat vergt wel enige research, zeker omdat veel leveranciers en groothandels (soms bewust) slecht vindbaar zijn in Google. Op de website webwinkel-beginnen.nl vind je een groot overzicht van leveranciers en groothandels waar je eens zou kunnen informeren naar de mogelijkheden.

Hou ook zeker je concurrenten in de gaten. Hoe gaan zij met de coronacrisis om? En welke producten verkopen zij om gaten in het assortiment op te vullen? Je zou kunnen achterhalen bij welke leverancier ze die producten vandaan hebben door in Google te zoeken op de EAN-code. Een andere manier is door in Google Chrome met je rechtermuisknop op de productfoto en vervolgens op ‘Afbeelding zoeken in Google’ te klikken.

Je prijzen aanpassen

Het kan zijn dat je producten nog wel geleverd kunt krijgen, maar dat je leverancier om wat voor reden dan ook de inkoopprijzen heeft verhoogd. Om toch dezelfde winstmarge te behouden ontkom je er dan bijna niet aan om ook jouw verkoopprijs daarop aan te passen. Wees daar transparant over. Dit kan bijvoorbeeld middels een melding op de productpagina, waarin je uitlegt waarom het product ineens wat duurder is geworden.

Communicatie met klanten

Ook wanneer je te maken hebt met leveringsproblemen door het virus, is het belangrijk om hierover goed te communiceren met je klanten. Pas geregeld je productpagina’s aan, vermeld bijvoorbeeld wanneer je verwacht producten weer op voorraad te hebben of dat de levertijd van een product langer gaat duren.

Conclusie

Niemand weet natuurlijk hoe lang dit nog gaat duren en wat op lange termijn de gevolgen zullen zijn voor de economie en webwinkeliers. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je omzet de komende tijd juist gaat stijgen omdat meer mensen thuis blijven. Hoe dan ook, blijf goed op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en probeer daar zo goed mogelijk op te anticiperen. Je kunt ook dit artikel van de KvK raadplegen. Deze wordt geregeld bijgewerkt met nieuwe informatie en bevat nog meer praktische tips, specifiek voor ondernemers.

Laat onder de Facebookpost hieronder weten hoe jij als webwinkelier last hebt van het coronavirus en hoe je ermee omgaat!


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 722 reviews