Menu

Van verkopen via Instagram naar je eigen webshop – zo pak je dat aan

Instagram is een uitstekend medium om te beginnen met het verkopen van producten. Vooral (handgemaakte) producten zoals kinderkleding, babyartikelen en sieraden doen het er erg goed. Maar ook als je andere producten verkoopt is de kans groot dat je doelgroep op Instagram te vinden is. Toch wil je het misschien na verloop van tijd nog wat professioneler aanpakken. Een eigen webwinkel is dan een logische vervolgstap. In dit artikel lees je hoe je dat aanpakt!

Waarom uitbreiden met een webshop?

Er zijn verschillende redenen waarom het de moeite waard is om jouw Instagram-bedrijf uit te breiden met een professionele webwinkel. Een overzicht van de belangrijkste:

  1. Klanten kunnen makkelijker bestellen
    Waarschijnlijk ontvang je nu nog bestellingen via DM. Klanten sturen je een berichtje dat ze een product willen hebben, je stuurt ze een betaalverzoek en vervolgens verzend je de bestelling naar het adres. Dit werkt natuurlijk prima, maar het kan voorkomen dat jij of je klant niet meteen bereikbaar zijn, of dat je een berichtje over het hoofd ziet als je veel bestellingen krijgt. Met een eigen webshop gaat het bestelproces helemaal automatisch en kunnen klanten bestellen wat en wanneer ze willen.

  2. Je kunt een grotere doelgroep bereiken
    Hoewel veel (jonge) mensen actief zijn op Instagram, zijn er toch ook veel potentiële klanten die geen Instagram-account hebben. Zeker sinds alle negatieve berichtgeving over moederbedrijf Facebook hebben zijn er mensen die al hun accounts op Facebook en Instagram hebben verwijderd. Wanneer je een eigen webwinkel begint kun je ook de mensen bereiken die geen Instagram hebben, maar wel geïnteresseerd zijn in jouw producten!

  3. Je krijgt meer inzicht in belangrijke statistieken
    Met een bedrijfsprofiel op Instagram krijg je toegang krijgt tot verschillende handige functies, zoals statistieken over tijdstippen waarop je volgers het meest actief zijn, het bereik van je posts en demografische gegevens (leeftijd, geslacht) van je volgers. Toch is dit alles vrij beperkt wanneer je het vergelijkt met de mogelijkheden van een eigen shop in combinatie met Google Analytics. Je kunt dan namelijk ook belangrijke statistieken over je bestellingen raadplegen en deze informatie gebruiken om je conversie te verhogen.

Hoe pak je het aan?

Wanneer je een pakket hebt gekozen en je webwinkel is aangemaakt, wil je natuurlijk dat de producten die je al op Instagram hebt staan ook in de webshop terechtkomen. De makkelijkste manier om dat te doen is door je op Instagram geüploade foto’s simpelweg in je webshop te plaatsen en daar een goede producttekst bij te schrijven. Wil je liever nieuwe foto’s maken, dan komt onze productfotografie checklist goed van pas.

Producten taggen in je Instagram-posts

Een van Instagrams handigste functies voor webwinkels die op het platform actief zijn, is de mogelijkheid om in een post bepaalde producten te ‘taggen’. Dit werkt op dezelfde manier als het taggen van personen. Je tikt bij het plaatsen van een post op ‘Producten taggen’ en voegt de producten toe die op de foto te zien zijn. Na het plaatsen van je post kunnen mensen vanuit de afbeelding direct doorklikken naar de productpagina en een bestelling plaatsen. Ook in Stories kun je tegenwoordig producten taggen.

Helaas moet je een redelijk omslachtig proces doorlopen om de Shopping-functie te kunnen gebruiken. Allereerst moet je eerst een winkelgedeelte (catalogus) hebben toegevoegd aan de Facebookpagina die aan je Instagram-account is gekoppeld. In dit artikel lees je daar meer over. 

Heb je je producten eenmaal toegevoegd aan de Facebook-winkel, dan moet je via Instagram goedkeuring aanvragen voor Instagram Shopping. Let op: je account moet een bedrijfsprofiel zijn. Je vraagt goedkeuring aan via Instellingen > Bedrijf > Instagram Shopping instellen. Het duurt volgens Instagram doorgaans enkele dagen tot een week voordat je bericht krijgt, maar op internet zijn meerdere verhalen te lezen dat er een tijdsperiode van weken overheen kan gaan. 

Je nieuwe webshop promoten buiten Instagram

Waarschijnlijk heb je tot nu toe alleen de focus gelegd op de groei van je Instagram-account. Maar hoe lok je potentiële klanten die niet op Instagram actief zijn naar je nieuwe webwinkel? 

We zetten enkele belangrijke promotiekanalen en -methoden op een rijtje:

  • Andere sociale media; Facebook, Twitter, LinkedIn, TikTok, etc.
    Als je jouw Instagram business uitbreidt met een webshop, is het belangrijk om ook op andere sociale media actief te zijn. Uiteraard hoef je niet voor álle platformen een profiel te maken, maar in ieder geval degene waarop jouw doelgroep actief is. 

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
    Na Instagram zullen de meeste klanten van je online winkel binnenkomen via Google. Het is daarom belangrijk dat je goed gevonden wordt in de zoekmachine en je webshop daarop optimaliseert. We hebben ontzettend veel artikelen geschreven die je daarbij helpen, zie SEO.

    Samenvattend is het belangrijk dat je (product)teksten, uniek, uitgebreid en informatief zijn en je de belangrijkste sleutelwoorden (zoals het merk en eigenschappen van het product) erin verwerkt.

  • Nieuwsbrieven
    Ja, zelfs in 2020 zijn nieuwsbrieven nog steeds een erg effectieve marketingmethode! Het is een uitstekende manier om nieuwe producten, kortingscodes en aanbiedingen te promoten en een boost te geven aan je verkopen. Hierbij geldt uiteraard: hoe meer abonnees, hoe effectiever. Gelukkig hebben we een mooie gratis koppeling met Mailchimp die het hele nieuwsbriefproces zeer makkelijk maakt.

  • Betaalde promotie via social media of Google Ads
    Heb je budget voor het inzetten van advertenties, dan is dat een mooie manier om bestellingen te krijgen. Misschien heb je daar met Instagram al ervaring mee, maar de meeste andere sociale media bieden dergelijk mogelijkheden ook. Daarnaast is adverteren in Google, met Ads of Shopping, ook een veelgebruikte (en effectieve!) promotiemethode voor webshops. 

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren waarop je jouw webwinkel en producten onder de aandacht kunt brengen. In dit artikel hebben we er maar liefst 15 op een rij gezet!

Meer informatie?

Het beginnen van een eigen webwinkel als je al verkoopt op Instagram heeft natuurlijk nog veel meer voordelen. Neem vooral een kijken op onze supportpagina en blog, daar vind je enorme schat aan informatie over het instellen en ontwerp van de webshop, promotie, betaalmethodes, verzendmethodes, koppelingen en nog veel meer. Heb je specifieke vragen die op onze website niet behandeld worden? Neem dan contact met ons op. We zitten voor je klaar!

Jouw Instagram-shop uitbreiden met een eigen webwinkel


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 787 reviews