Menu

Kleine meerderheid van webwinkels ziet omzet stijgen door coronacrisis

Door de coronacrisis hebben webwinkels gouden tijden gekend. Tenminste, als je de geluiden in de media moet geloven. Die spraken van ongekende omzetten en nog grotere drukte dan tijdens de feestdagen. Maar is dat rooskleurige beeld wel terecht? Een tijd geleden hebben we jullie door middel van een enquête gevraagd wat de coronacrisis voor invloed heeft gehad op jouw webwinkel. Uit de resultaten blijkt dat bij ongeveer 60% van de webwinkeliers inderdaad sprake was van een stijgende omzet.

Klik hier om direct de enquêteresultaten te lezen.

Carola Davids wist niet wat ze meemaakte toen de coronacrisis uitbrak, het kabinet met maatregelen kwam en iedereen massaal ging thuiswerken. Ze verkoopt sinds een paar jaar legpuzzels in haar webshop Puzzelplaza.nl en zag vanaf maart het aantal bestelling ineens explosief stijgen. “Voor de crisis had ik altijd rond de 3500 puzzels op voorraad, nu kon ik op een gegeven moment dwars door de rekken heen kijken”, vertelt ze. “Er stond nog maar zo’n tien procent van mijn normale voorraad.”

Nederland massaal aan het puzzelen

Omdat Nederland ineens aan huis gekluisterd zat, werd er massaal gezocht naar manieren om de tijd door te komen. Bijvoorbeeld skeeleren, lezen, een vreemde taal leren, breien en dus ook puzzelen. EenVandaag maakte er het onderstaande item over.

Tekst gaat door onder de video.

“Ik probeer me te onderscheiden van andere webwinkels”

Carola Davids (60) verkoopt met Puzzelplaza talloze legpuzzels van verschillende merken met als een van de belangrijkste unique selling points: je zal ze niet snel in ‘gewone’ winkels vinden.

“Jan van Haasteren van Jumbo, dat is een voorbeeld van erg populaire puzzels die overal worden verkocht. Dat verkoop ik dus juist niet,” vertelt Carola.

“Ik vind het leuk om puzzels te verkopen die anderen niet hebben. Gewoon leuke, unieke puzzels die mensen aanspreken. Op die manier probeer ik me te onderscheiden van andere webwinkels. Dat en het feit dat ik zoveel verschillende merken verkoop, zorgt dat ik zoveel bezoekers heb. Er is voor ieder wat wils.”

‘Bijna tien keer zoveel verkocht als normaal’

En dus moest ook Carola ineens flink aanpoten, zeker omdat ze de webwinkel in haar eentje runt: “Ik had een weekend waarin ik meer dan 200 bestellingen kreeg die ik allemaal zelf moest inpakken. Dat kreeg ik natuurlijk niet hetzelfde weekend af. Daarom heb ik op de website gezet dat bestellingen niet op dezelfde dag verstuurd zouden worden. Gelukkig hebben mensen daar wel begrip voor.”

De werkdruk werd zelfs zo hoog dat Carola, eerder dan ze van plan was, moest stoppen met haar baan naast de webshop. “Ik had het al voor de coronacrisis te druk met de webwinkel, waardoor ik had besloten om per 1 augustus mijn baan op te zeggen. Dat is door de crisis 1 april geworden. Het ging gewoon niet meer samen”, legt ze uit.

De gigantische drukte had vanzelfsprekend ook een sterke stijging van Carola’s omzet tot gevolg: “In de maanden maart, april en mei heb ik bijna tien keer zoveel verkocht als normaal. Ook in juni heb ik nog drie keer zoveel verkocht als gemiddeld. Ik denk dat dat ook nog wel even zal doorgaan.”

Inkopen een drama

Ondanks het grote aantal bestellingen en de fikse omzetstijging, heeft Carola ook nadelen ondervonden van de coronacrisis. Omdat ze haar puzzels grotendeels inkoopt in het buitenland (onder andere de Verenigde Staten) en veel leveranciers door gesloten grenzen niet of nauwelijks konden leveren, kon ze de webwinkelvoorraad maar moeilijk op peil houden. “Ik bestel iedere keer een hele hoop, maar dan krijg ik maar een plukje binnen”, zo vertelt ze. “En dan krijg ik een lijstje waarop staat dat de rest allemaal geleverd wordt op 31 december 2020, wat betekent dat ze niet weten wanneer het komt. En dan zijn er ook nog merken die de productie gewoonweg niet meer kunnen bijhouden. Want ook in Amerika is iedereen aan het puzzelen geslagen en zijn de winkels leeg.”

Carola is niet de enige die moeite had met het inkopen van producten. Het is zelfs het meest voorkomende probleem geweest voor webwinkeliers die onze enquête hebben ingevuld. 40,2% van de webwinkeliers die onze enquête hebben ingevuld, geeft aan dat er problemen waren met de inkoop van hun producten.

“Vrouwen bloot is handel dood”

Christian Kersten (26) verkoopt met zijn webwinkel Fruitboom.nl de fruitplanten en -bomen van onder meer appels, peren, pruimen, kersen, bessen, bramen, vijgen, moerbeien, perziken, amandelen, noem maar op. “Ik heb informatica gestudeerd, maar wilde meer doen dan alleen maar achter mijn bureau zitten”, vertelt hij. “En ik ben bekend met de plantenwereld.”

“Je zet fruitplanten en -bomen normaal gesproken in de herfst in de grond”, zo legt Christian uit. “Op die manier kunnen ze gaan wortelen en in het voorjaar groeien. In het voorjaar kun je ook prima planten omdat de planten in pot staan, maar dan moet je zorgen dat de planten wat water krijgen. De wortelontwikkeling onder de grond moet dan namelijk nog beginnen en de plant zelf kan niet genoeg water opnemen. In de zomer is de verkoop het laagst, vandaar dat ze in de plantenhandel zeggen: ‘vrouwen bloot is handel dood’.”

Planten en bomen; ook die bestel je gewoon online

Iemand die daar minder moeite mee had is Christan Kersten, eigenaar van de webwinkel Fruitboom.nl. Hij verkoopt allerlei soorten fruitplanten, van kleine bessenstruiken tot appelbomen. “Mijn producten koop ik in bij het bedrijf van mijn ouders, waar ik zelf ook werk”, zo vertelt Christian. “Dat bedrijf levert eigenlijk aan zo goed als alle tuincentra door heel Nederland, verschillende supermarktketens en heel veel exporteurs die overal en nergens naartoe verzenden. Het is wel even goed in de gaten houden welke producten snel op gaan, maar wat betreft inkoopproblemen valt het bij mij wel mee.”

Ook fruitplanten en -bomen bleken een erg gewild product te zijn tijdens de coronacrisis. Christian: “De kwekerijen zijn afgelopen voorjaar helemaal leeg getrokken. Dat komt voornamelijk omdat mensen niets te doen hebben en denken: ik ga niet op vakantie, ik heb geld over, ik ga maar eens aan de tuin beginnen. En na verloop van tijd gingen mensen niet alleen massaal naar tuincentra, maar keken sommigen of ze het ook online konden bestellen.”

En zo kwam een enorm aantal mensen met groene vingers bij Fruitboom.nl terecht. Met als gevolg dat ook Christian zijn omzet explosief zag stijgen: “Ik zat eind april ongeveer op hetzelfde aantal bestellingen als vorig jaar. Héél vorig jaar. Dus in die zin is de coronacrisis voor mij positief geweest.”

Hoewel de omzetgroei van Fruitboom.nl inmiddels weer wat is afgevlakt, verwacht Christian dat hij ook op lange termijn profijt gaat hebben van de crisis. “Vooral qua bekendheid heb ik een behoorlijke slag gemaakt. Iedereen die besteld heeft, praat er waarschijnlijk over met familie of vrienden. Ook denk ik dat een aantal mensen er nu achter zijn gekomen dat planten ook gewoon online te bestellen zijn en zullen dat in de toekomst misschien ook doen.”

Problemen met verzending naar klanten

Maar ook bij Christian is niet alles vlekkeloos verlopen. De verzending van de fruitplanten en -bomen naar klanten ging meer dan eens mis, vertelt hij. “PostNL en DHL konden de drukte tijdens de piek niet aan. Ik heb op een gegeven moment tussen de tien en vijftien pakketten verzonden die vervolgens bijna een week op een distributiecentrum hebben gestaan. Dat is allerminst gewenst met een product als dit.”

Tekst gaat door onder de foto.

Volgens Christian is dat niet omdat de planten dat niet overleven, want dat doen ze wel degelijk: “Fruitplanten zijn niet zoals kamerplanten, ze zijn een stuk minder kwetsbaar. Dus dat overleeft de reis heel goed. Als ze lang in een doos zitten kunnen ze dat wel aan, maar het is maar net wat de klant daarvan vindt. De kans bestaat namelijk dat de plant een beetje verdroogd is en slappe bladeren heeft. Maar dan is er niks aan de hand. Je zet hem gewoon een in een emmer met water zodat de plant zichzelf helemaal vol kan zuigen en een paar uur later staat hij weer helemaal overeind. Maar het is gewoon een negatieve ervaring voor klanten en ik heb ze er allemaal van moeten overtuigen dat het goed zou gaan.”

Bijna een kwart had problemen met verzending
Uit de resultaten van de enquête blijkt dat niet alleen Christian last had van vertragingen of andere problemen met de verzending van producten. 22,2% van de webwinkeliers heeft aangegeven hier ook mee te maken te hebben gehad.

 

"Aan mijn sieraden en miniaturen kun je je eigen herinneringen laten kleven”

Wendy Verkooijen (31) is behalve eigenaar van de webwinkel Corner35 ook goudsmid en maakt de zilveren sieraden en miniaturen die ze verkoopt dan ook zelf.

“Bij miniaturen moet je denken aan bijvoorbeeld miniatuuregels of -achtbaankarretjes”, vertelt ze. “Dingen uit het echte leven, maar dan klein, zodat je het bij je kan dragen. Het zijn voornamelijk kralen, zodat je ze aan een leertje, armband of collier kan doen. Heb je iemand ontmoet op de kermis, dan is zo’n achtbaantje bijvoorbeeld leuk. Hou je van bloemen, dan kun je kiezen voor een bloemenkraal. Je kan alles zelf samenstellen en er als het ware je eigen herinneringen aan laten kleven.”

Sieraden: geen big business

“Verschrikkelijke vertragingen ja, echt heel vervelend.” Ook Wendy Verkooijen, eigenaar van webshop Corner35.com, kan erover meepraten. “Ik verzend met zowel PostNL als DPD en soms ging het met beide partijen super. Dan stuurde ik bijvoorbeeld iets naar de Verenigde Staten en was het er in twee weken. Een week later duurde een zending naar de Verenigde Staten ineens drie maanden. Het is van tevoren dus niet te zeggen en dat is wel heel vervelend.”

Wendy verkoopt sinds ongeveer een jaar zilveren sieraden en miniaturen via haar webwinkel, maar in tegenstelling tot veel collega-webwinkeliers heeft ze niet bepaald kunnen profiteren van de coronacrisis. ”Sieraden zijn de eerste dingen die mensen laten vallen zodra geld een probleem wordt”, vertelt ze. “Mensen raken of zijn hun baan kwijt, of ze zijn angstig en houden hun hand op de knip. Ik heb maar 1 bestelling in de paar weken, dus dat schiet niet zoveel op. Wel ben ik een samenwerking aangegaan met een webshop uit Tsjechië. Die heeft net een order van twintig stuks geplaatst, dus dat is leuk.”

Toch zag Wendy dat de interesse in haar product toenam: “Ik merkte dat ik wat meer bezoekers op mijn website had, want iedereen zat natuurlijk thuis. En er waren veel mensen die graag wat bij me wilden bestellen, maar nog een beetje twijfelden over hoe en wat. Dus ik denk dat als er straks meer duidelijkheid of een vaccin tegen het virus is, ik wel wat meer bestellingen ga krijgen. Maar dat zal geen vloedgolf worden. Was het maar waar.”

'Webwinkel heeft me erdoorheen gesleept'

Veel webwinkeliers werken naast het runnen van hun shop in loondienst. Bijvoorbeeld omdat ze van alleen de webwinkel niet kunnen leven, of omdat ze het er hobbymatig bij doen. Door de coronacrisis zijn in diverse sectoren banen verloren gegaan. 4,3% van de respondenten die onze enquête hebben ingevuld heeft aangegeven dat ook zij zonder werk kwamen te zitten.

“Het leven is een feestje, je moet alleen wel zelf de confetti strooien”

Bij Concetta Cordaro (49) staat creativiteit én confetti hoog in het vaandel en dat is dan ook te merken als je haar webwinkel Concettacordaro.nl bezoekt. ‘Het leven is een feestje, je moet alleen wel zelf de confetti strooien’, zo staat er te lezen op de website.

“Ik verkoop wenskaarten in de breedste zin van het woord en daarnaast maak ik in opdracht onder andere geboortekaartjes, trouwkaarten, menukaarten en uitnodigingen,” zo vertelt ze.

“Daarnaast verkoop ik poppy’s. Dat zijn een soort pop-up 3D kubuskaarten die onder spanning van een elastiekje in een envelop zitten. Op het moment dat je als ontvanger de kaart openmaakt, springt deze in zijn oorspronkelijke kubusvorm en vliegt de confetti je om de oren. Dat is een bestseller op het moment!”

Concetta Cordaro, het gezicht achter de webwinkel Concettacordaro.nl, kwam in een vergelijkbare situatie terecht. Zij moest haar kapsalon noodgedwongen sluiten. “Dat was een enorme nekslag”, zo vertelt ze. “Ik dacht: hoe ga ik dit in vredesnaam overleven? De webshop is eigenlijk een beetje hobbymatig en dat vind ik hartstikke leuk. Maar de kapsalon, dat is mijn brood.”

“En toen begon de webshop ineens als een malle te lopen”, vervolgt Concetta. “In januari zat ik op tien bestellingen en dat liep in de maanden daarna op, tot het in april explodeerde naar 185 bestellingen. Mijn webwinkel werd ineens ook heel goed gevonden, dat was echt top.” Dat ging overigens niet helemaal vanzelf, zo legt Concetta uit. “Mijn dochter, die op dat moment stage bij mij liep, heeft me geholpen met mooiere foto’s van de producten en de SEO van de webshop. Op het moment dat ik met de kapsalon stil kwam te liggen, had ik daar natuurlijk ook meer tijd voor.”

Toen alle maatregelen langzamerhand versoepeld werden kon Concetta haar kapsalon weer openen. Nu merkt ze dat ze het lastig vindt om de balans te vinden tussen haar twee bedrijven: “Ik ben een enorme control freak van mezelf, maar die controle hebben is nu soms lastig. De post wordt hier om vijf uur opgehaald. Als ik nu bestellingen krijg die de volgende dag moeten aankomen, moet ik ergens een moment vinden om de poppy’s in elkaar te zetten, de begeleidende kaartjes te schrijven en het in te pakken en versturen. Dat geeft wel extra druk nu de salon weer open is.”

Toch overheerst de dankbaarheid: “Ik had nooit verwacht dat er überhaupt in die hele coronacrisis een voordeel voor mij te halen zou zijn. Maar ik ben super dankbaar dat dit me is overkomen, want het heeft me er echt doorheen gesleept. Zonder webwinkel had ik echt een probleem gehad en dit is zulk ontzettend leuk werk om te mogen doen!”

Resultaten van de enquête

Een tijd geleden stuurden we een nieuwsbrief naar alle Shoppagina-klanten met daarin een link naar onze enquête. Met deze enquête wilden we onderzoek doen naar hoe kleine en minder kleine webwinkels te lijden hebben gehad onder de coronacrisis - of juist niet. De enquête is door maar liefst 117 webwinkeliers ingevuld! We hebben alle antwoorden verwerkt en de resultaten van het onderzoek vind je hieronder. 

Wie hebben de enquête ingevuld?

Allereerst wat informatie over de ondervraagden zelf. We hebben in de enquête gevraagd naar geslacht, leeftijd en de provincie waarin de ondervraagde woonachtig is. Wat betreft het geslacht is de verdeling mooi gelijk: 56 respondenten zijn man, 60 respondenten zijn vrouw en 1 respondent heeft ‘Anders’ ingevuld. Hieronder zie je de verdeling op basis van geslacht in procenten.

De leeftijden van de webwinkeliers die de enquête hebben ingevuld variëren enorm. De jongste is 17 jaar, de oudste 74. In de grafiek hieronder is de verdeling van leeftijdscategorieën en geslacht binnen de betreffende leeftijdscategorieën te zien, waarbij het opvalt dat de meeste ondervraagden tussen de 50 en 59 jaar oud zijn.

In het cirkeldiagram hieronder kun je zien wat de verdeling is op het gebied van provincies waarin de ondervraagden woonachtig zijn. De meesten komen uit Noord-Brabant (18,8%) en Zuid-Holland (17,9%), gevolgd door Noord-Holland (15,4%) en Gelderland (12%).

We wilden graag weten hoe ‘ervaren’ de ondervraagden zijn met het runnen van een webwinkel. In het cirkeldiagram hieronder is te zien hoe de verdeling is wat betreft het aantal jaren dat de ondervraagden een eigen webwinkel hebben.

De meeste ondervraagden zijn dus al behoorlijk lang actief met hun webshop. In absolute aantallen ziet de verdeling er zo uit:

  • Minder dan 1 jaar: 18
  • 1 tot 2 jaar: 11
  • 2 tot 5 jaar: 49
  • 5 of meer jaar: 39

Wat voor producten verkopen de ondervraagden?

Van de te kiezen productcategorieën hebben de meeste ondervraagden (17,1%) de productcategorie ‘Kleding en accessoires’ aangevinkt. Veruit de meeste mensen (53,8%) hebben echter aangegeven dat ze een ander product verkopen dan waaruit in de enquête te kiezen was.

Enkele producten die daarbij zijn genoemd: hondenartikelen, autospullen, wol en fournituren, beveiligingscamera’s, gereedschap, wijn, legpuzzels, bedrukte kraamcadeaus en motoronderdelen.

De coronacrisis en de omzet

We hebben in de enquête gevraagd hoe tevreden de ondervraagde was over zijn of haar omzet vóór de crisis. In de grafiek hieronder zie je een overzicht van de gegeven antwoorden op de vraag ‘In hoeverre was u, vóór de coronacrisis, te spreken over de omzet van uw webwinkel?’

In de tabel hieronder zijn de specifieke aantallen per antwoord te vinden.

  Absoluut Percentage
Zeer ontevreden  8 6,8%
Enigszins ontevreden 13  11,1%
Neutraal 40 34,2%
Enigszins tevreden 39  33,3%
Zeer tevreden 17 14,5%

Maar wat heeft de coronacrisis voor effect gehad op die omzet? Op de vraag ‘Welke invloed heeft de coronacrisis (gehad) op de omzet van uw webwinkel?’ waren de volgende antwoorden mogelijk:

  • Sterk gedaald
  • Licht gedaald
  • Gelijk gebleven
  • Licht gestegen
  • Sterk gestegen

31 webwinkeliers (26,5%) hebben aangegeven dat hun omzet licht is gestegen, bij 39 webwinkeliers (33,3%) is de omzet zelfs sterk gestegen. In totaal is de omzet dus bij bijna 60 procent van de ondervraagden dankzij de coronacrisis gestegen.

Hiertegenover geven 11 webwinkeliers (9,4%) in de enquête aan dat ze juist een lichte omzetdaling hebben gehad, bij 17 webwinkeliers (14,5%) was er sprake van een sterke daling van de omzet. 19 ondervraagden (16,2%) merkten geen verschil met hun cijfers voor de crisis.

Welke producten profiteerden het minst en het meest?

Woonaccessoires bleek een populaire productgroep tijdens de crisis. 20% van de 70 webwinkeliers waarbij de omzet steeg verkoopt dit in zijn of haar webwinkel. Veruit de meeste ondervraagden (62,8%) kozen echter voor de optie ‘Anders, namelijk’ en een aantal producten die werden ingevuld zijn legpuzzels, parfum, zeep, handgemaakte kleding, tuindecoratie, vogelproducten, auto- en watersportartikelen, hobbyartikelen, dierenbenodigdheden en gereedschap.

Van de ondervraagden die hebben aangegeven dat ze hun omzet zagen dalen als gevolg van de crisis, waren Kleding en accessoires (28,6%) en Sportartikelen (17,8%) de meest gekozen antwoorden onder de vooraf gedefinieerde opties. 35,7% koos voor de optie ‘Anders, namelijk’ en enkele producten die daarbij werden genoemd zijn bedrukte kraamcadeaus, onderwijsmiddelen en horecabenodigdheden.

Bij de webwinkels waarbij de omzet gelijk bleef is het soort producten dat wordt verkocht erg gevarieerd. 26,3% verkoopt Kleding en accessoires, de productcategorie Sieraden wordt door hetzelfde percentage verkocht. Andere producten die werden genoemd zijn tweedehands spullen, autospullen, telefoonhoesjes en beveiligingscamera’s.

Meest voorkomende problemen

Veel sectoren zijn door de coronacrisis voor lastige uitdagingen komen te staan en dat is onder webwinkeliers niet veel anders. We wilden graag weten met welke problemen de ondervraagden te maken kregen en dat leverde de volgende resultaten op.

Bij veruit de meeste webwinkeliers (37,6%) waren er problemen bij het inkopen van de producten. Bij 22,2% van de ondervraagden ging het niet goed met het verzenden van bestellingen, 20,5% van de webwinkeliers kreeg überhaupt weinig tot geen bestellingen. 5 ondervraagden (4,3%) hebben als gevolg van de coronacrisis hun (vaste) baan naast de webwinkel verloren. 29,9% gaf aan geen problemen te hebben gehad.

Bij wie ging het roer om?

Hebben al die problemen ertoe geleid dat webwinkeliers hun werkzaamheden hebben aangepast? Bijvoorbeeld door andere producten te gaan verkopen of te werken met vouchers? Bij de grote meerderheid van de ondervraagden was dat niet het geval. 76 webwinkeliers (65%) gaven aan dat zij niets anders hebben gedaan. 22 ondervraagden (18,8%) zijn andere of aanvullende producten gaan verkopen, 14 mensen (12%) zijn aan de slag gegaan met andere verkooptechnieken zoals waardebonnen.

Enkele andere manieren waarop webwinkeliers op de crisis zijn ingesprongen zijn het meer (of juist minder) reclame maken via bijvoorbeeld sociale media, fietsbezorging als verzendmethode mogelijk maken, extra acties en aanbiedingen organiseren en het verruimen van levertijden.

Conclusie

De belangrijkste vraag van ons onderzoek was natuurlijk wat de coronacrisis nou echt met de omzet van webwinkeliers heeft gedaan. Zeker omdat in de media veel positieve berichten zijn verschenen over webshops met een enorme piek in het aantal bestellingen en torenhoge omzetten. Uit de resultaten blijkt dat de meeste webwinkeliers (59,8% van de ondervraagden) inderdaad een hogere omzet hadden door de coronacrisis, maar dat is dus ook weer geen enorme meerderheid. Bij de resterende 40,2% is er vrij weinig veranderd of is de omzet juist gedaald.

Dat er veel sectoren zijn die een stuk harder door de crisis zijn geraakt, dat zullen maar weinig mensen ontkennen. Toch is het dus ook niet zo dat webwinkels per definitie gouden tijden hebben gekend, maar zijn er een heleboel die grote moeite hadden om de afgelopen maanden door te komen. Hoe webwinkels de crisis hebben beleefd is natuurlijk ook sterk afhankelijk van het soort product. Met puzzels, hobbyartikelen en tuinproducten profiteer je natuurlijk meer van een crisis waarbij iedereen thuis zit, dan wanneer je bijvoorbeeld luxegoederen verkoopt. Maar met een beetje creativiteit is er hopelijk ook voor de webwinkels waarbij het nu minder loopt, licht aan het einde van de tunnel.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 720 reviews