Menu

Het belang van de kleuren in je webwinkel en hoe je deze kiest

Kleur = emotie. Welk gevoel wil je dat de bezoekers van jouw webshop krijgen? Jouw kleurkeuze kan net de doorslaggevende factor zijn voor het succes van je webwinkel. In dit artikel lees je alles over de psychologie van kleuren en kom je erachter hoe je het kleurenwiel en kleurenschema’s gebruikt om tot de juiste kleuren voor je website te komen!

De felrode huisstijl van Coca-Cola, het luchtblauwe logo van KLM en de regenboogkleuren van Google. Het is geen toeval dat deze grote merken juist deze kleuren hebben uitgekozen. Uit allerlei wetenschappelijke en psychologische onderzoeken blijkt namelijk dat je met kleur heel goed mensen kunt beïnvloeden en inspelen op hun emoties.

Welke kleur zegt wat?

Je hebt zelf vast ook wel eens gemerkt dat een kleur bepaalde gevoelens en associaties bij je oproept. Bedenk daarom goed welke kleur(en) aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en voor jezelf. Kies een van deze kleuren uit als je basiskleur en ga van daaruit bezig om een kleurenschema te maken voor jouw website.

  • Blauw staat onder meer voor betrouwbaarheid, integriteit en veiligheid. Dit is een kleur die je goed kunt gebruiken als je dure apparatuur verkoopt en wil uitstralen dat je klanten waar voor hun geld krijgen.

  • Rood staat voor liefde, passie en gevaar. Ben je een prijsvechter? Dan is dit de kleur voor jou, omdat rood de hartslag doet stijgen en klanten verleidt om te kopen.

  • Geel staat voor blijdschap, optimisme, creativiteit en energie. Toch is het een kleur die niet door iedereen wordt gewaardeerd, dus gebruik het subtiel.

  • Groen staat voor de natuur, het milieu, groei en een nieuw begin. Uitermate geschikt als je natuurlijke producten koopt of als je wilt profileren dat je veel waarde hecht aan duurzaamheid.

  • Oranje staat voor warmte, optimisme en energie. Uitermate geschikt voor een webwinkel die producten voor kinderen verkoopt!

  • Paars staat voor luxe, welvaart en romantiek. Voorbeeld van een geschikte doelgroep: elegante vrouwen.

  • Roze staat voor vrouwelijkheid, romantiek en liefde. Hoe stereotyperend het misschien ook is: deze kleur is uitermate geschikt als je doelgroep bestaat uit meisjes en/of vrouwen.

  • Bruin staat voor de aarde, warmte en vertrouwen. Kies voor deze kleur als je een ‘aards’ product verkoopt, zoals koffie.

  • Wit staat voor puur, schoon en helder. Perfect voor bijvoorbeeld bruidsartikelen! Maar omdat wit te combineren is met vrijwel alle andere kleuren, is het eigenlijk altijd een prima toevoeging of basis voor je webwinkel.

  • Zwart staat voor kracht, luxe, elegantie en formaliteit. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met dure, zakelijke producten, dan is zwart (in combinatie met wit) een goede kleur. 

Uiteraard kun je ook meerdere emoties aanspreken door twee kleuren te combineren. Coolblue doet dat bijvoorbeeld met blauw en oranje. Het blauw voert de boventoon, waarmee ze zoals gezegd vertrouwen proberen te wekken, terwijl het oranje past bij de vrolijke, informele en positieve toon waarmee ze hun klanten willen bereiken.

Maar hoe weet je of twee (of meerdere) kleuren met elkaar te combineren zijn? Je wilt natuurlijk niet dat de kleuren in je webshop met elkaar vloeken. Hoewel je er geen ingewikkelde formules op los hoeft te laten, zijn er wel een aantal mogelijke manieren om kleuren te combineren waarvan bewezen is dat deze goed werken.

Kleurencombinaties

Kleurencirkel

Voor het zoeken naar kleuren die goed bij elkaar passen is het kleurenwiel een ideaal hulpmiddel. Een kleurenwiel is een cirkel met daarop alle kleuren die je krijgt als je de drie primaire kleuren (rood, geel en blauw) met elkaar mixt. Door de volgorde van de kleuren loopt elke kleur mooi in elkaar over en ontstaat er dus een cirkel.

Door de volgorde van de kleuren en de posities ten opzichte van elkaar, is het mogelijk om door middel van kleurenschema’s een pallet samen te stellen. Hieronder vind je een aantal soorten schema’s en een voorbeeld van een pallet dat daarbij hoort.

  • Monochromatisch: bij dit schema gebruik je alleen de verschillende tinten van één kleur. Niet heel spannend, wel overzichtelijk.

    monochromatisch kleurenschema

  • Analoog: bij het analoge kleurschema gebruik je drie of meer kleuren die naast elkaar op het kleurenwiel staan.

    Analoog kleurenschema

  • Complementair: dit schema gaat uit van een combinatie van twee kleuren die lijnrecht tegenover elkaar op het kleurenwiel staan, zoals oranje en blauw of groen en rood.

    Complementair kleurenschema

  • Split complementair: de basiskleur (de kleur van waaruit je begint in het kleurenwiel) + de twee kleuren naast de kleur daar recht tegenover.

    Split-complementair kleurenschema

  • Triadisch: drie kleuren die als een driehoek gelijkmatig verdeeld over het kleurenwiel zitten.

    Triadisch kleurenschema

Er zijn behalve bovenstaande kleurenschema’s nog meerdere schema’s, maar dit zijn de meest gebruikte. Er zijn talloze websites waarop je door middel van de kleurencirkel en -schema’s een palet kan samenstellen. De bekendste is ongetwijfeld Adobe Color (wat we ook hebben gebruikt voor de voorbeelden hierboven). Daarop vind je ook kleurenpaletten die door anderen zijn samengesteld. Handig als je zelf even geen inspiratie hebt! 

Een andere handige functie van Adobe Color is de ‘Thema extraheren’-functie. Daarmee kun je een foto uploaden op basis waarvan vervolgens een palet wordt samengesteld. Zo kun je een voor jouw inspirerende foto gebruiken om de kleuren op je website te bepalen. Of gebruik de tool om kleuren te vinden die perfect matchen bij de foto in je carrousel!

Maak het niet te bont

Ben je eruit en heb je de perfecte kleuren voor je webshop gevonden? Mooi! Hou er rekening mee dat je voor een goede balans zorgt op je website tussen de kleuren uit je palet. Lichtblauwe tekst op een wat donkerder blauwe achtergrond is bijvoorbeeld geen goed idee als je het leesbaar wilt houden. En bestelknoppen vallen het meest op als ze een contrasterende kleur hebben, bijvoorbeeld rood op een lichtblauwe achtergrond. Laat voor de zekerheid je website aan anderen zien voordat je hem live zet! Zo weet je of je website prettig voor het oog en of alles goed leesbaar is.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 786 reviews