Menu

Kan een webwinkel de coronacrisis voor jouw bedrijf draaglijker maken?

De kans is groot dat de coronacrisis ook jou als ondernemer keihard raakt. Geen klanten meer, geannuleerde boekingen, opdrachten die zijn ingetrokken of geplande evenementen die zijn afgelast… je bedrijf heeft waarschijnlijk zelden in zulk zwaar vaarwater gezeten. Het is fijn dat er door de overheid flink wat financiële regelingen beschikbaar zijn gemaakt, maar misschien is dat voor jou (op langere termijn) niet voldoende. Een eigen webwinkel zou dan wellicht wat meer ademruimte kunnen geven.

Is jouw bedrijf geschikt voor een webwinkel?

Het is allereerst goed om te benadrukken dat de werkzaamheden die je normaal gesproken als bedrijf of (zelfstandig) ondernemer zou uitvoeren, niet altijd 1 op 1 in een webwinkel kan voortzetten. Voor bijvoorbeeld een taxichauffeur is dat natuurlijk simpelweg niet mogelijk. In een dergelijke situatie zul je out of the box moeten denken. Het verkopen van waardebonnen die op een later moment kunnen worden ingewisseld is een bekende optie, maar je kunt natuurlijk ook een heel ander product gaan verkopen.

Al een ‘stenen’ winkel?

Het makkelijkst is het natuurlijk als je al producten in een fysieke winkel verkoopt. In dat geval is dit misschien het ideale moment om met een webshop aan de slag te gaan, want de klanten die nu niet je winkel bezoeken zijn waarschijnlijk wel online te vinden. Omdat je waarschijnlijk al een goed idee hebt van hoe je doelgroep eruit ziet, kun je deze het beste op social media – al dan niet met advertenties op Facebook of Instagram – bereiken.

Mogelijkheden in andere sectoren

Voor andere sectoren is het wat moeilijker, maar niet onmogelijk, om – al dan niet tijdelijk – de overstap naar een webwinkel te maken. Een artiest die zijn brood verdient met optredens kan bijvoorbeeld zijn eigen cd’s gaan verkopen en voor een fotograaf is het een idee om eigen werk ingelijst of bedrukt op canvas beschikbaar te stellen in een webshop. Heb je een nagelsalon, kapperszaak of ben je visagist? Verkoop dan producten die je normaal zelf in de zaak gebruikt en ondersteun je klanten bij het gebruiken ervan met behulp van beeldbellen. Dat laatste kan met handige, gratis tools als Jitsi Meet. Of maak instructievideo’s en upload deze op YouTube of social media.

Beeldbellen tijdens de coronacrisis

Hoe pak je het aan?

Verkoop je al fysieke producten, dan weet je natuurlijk al hoe en waar je deze inkoopt en heb je waarschijnlijk ook al een voorraad. In dat geval is het stappenplan simpel: je vraagt een webshop aan, past het ontwerp naar jouw wens aan en vult deze met de producten die je ook online wilt gaan verkopen. Heb je al een website, dan kun je door ons een subdomein laten instellen waarop de webshop komt te draaien, bijvoorbeeld webshop.jouwdomeinnaam.nl. Op die manier blijft je huidige website intact.

Welk product ga je verkopen?

Wil je graag beginnen met een webshop, maar heb je geen idee welke producten je dan wilt verkopen? Dan zijn er een aantal dingen waarop je moet letten. We raden je sowieso aan om op zoek te gaan naar een nicheproduct; een product dat door maar weinig andere webwinkels wordt verkocht en gericht is op een beperkte doelgroep. De reden hiervoor is dat het een moeilijke opgave wordt om met een nieuwe telefoonhoesjes-webshop onderscheidend te zijn ten opzichte van de enorme hoeveelheid concurrentie. Om je op weg te helpen hebben we wat informatie daarover op een rij gezet:

Webwinkel beginnen vanwege de coronacrisis met een nicheproduct

Producten inkopen

Heb je inmiddels voor ogen wat voor producten je wilt gaan verkopen, maar is het je een raadsel hoe je daaraan komt? Er zijn een aantal manieren waarop je daar achter komt. Allereerst kun je natuurlijk via Google gaan zoeken naar leveranciers, maar het probleem is dat veel groothandels en leveranciers niet of slecht vindbaar zijn in de zoekmachines. Dat heeft te maken met het feit dat sommige partijen liever niet gevonden worden door consumenten.

Enkele tips om een leverancier of groothandel te vinden:

  • Als je in Google zoekt, zoek dan niet op de productnaam (producten zijn op de websites van leveranciers vaak afgeschermd), maar op de combinatie [productcategorie] + leverancier. Dus bijvoorbeeld ‘sportkleding leverancier’ of ‘sportkleding groothandel’.

  • Is het product dat je wilt kopen van een bepaald merk? Bekijk dan of er op de website van dat merk een overzicht van hun dealers is te vinden.

  • Stel je vraag op een vakforum, bijvoorbeeld het Webwinkel Forum. Zij hebben een subforum specifiek over het vinden van producten en leveranciers.

  • Op de website webwinkel-beginnen.nl vind je een overzicht van groothandels en leveranciers waarmee je contact zou kunnen opnemen. Je vindt hier bovendien ook enkele tips voor het benaderen van leveranciers.

Uiteraard is het door de coronacrisis belangrijk om erachter te komen of bepaalde producten überhaupt (op korte termijn) geleverd kunnen worden. Zorg dus dat je daar bij de leverancier eerst naar informeert!

Conclusie

In deze voor jou als bedrijf of ondernemer rampzalige periode kunnen we ons voorstellen dat je alles aangrijpt om het leed iets te verzachten. We hopen dat we je met dit artikel aan het denken hebben gebracht over de mogelijkheden om dit met een webwinkel te doen. Daarnaast biedt het hopelijk wat handvatten om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te kunnen. Uiteraard hebben we nog veel meer informatie over alles wat met het beginnen van een webwinkel te maken heeft, je vindt honderden artikelen op de rest van onze blog. Maar neem vooral contact met ons op als je vragen of opmerkingen hebt, we denken graag met je mee!


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 864 reviews