Menu

Een webwinkel beginnen met vintage en tweedehands producten

De vraag naar tweedehands spullen is al tijden ongekend hoog. Denk aan vintage meubels, retro elektronica, lp’s, woonaccessoires of duizenden andere soorten tweedehands producten. Het is niet voor niets dat kringloopwinkels in Nederland aan een ware opmars bezig zijn, het oubollige imago is verleden tijd. Het kan dus interessant zijn om vintage en tweedehands producten te verkopen in een webwinkel, maar hoe pak je dat aan?

Welke producten kun je verkopen?

In principe is het natuurlijk mogelijk om alle soorten producten tweedehands in je webshop aan te verkopen. Sommige goederen zijn lastiger dan andere, bijvoorbeeld elektronische apparatuur. Je moet in dat geval zeker weten dat alles goed werkt en/of weten hoe je eventuele mankementen moet repareren. Andere veel voorkomende producten die tweedehands worden verkocht zijn:

  • Kleding (uiteraard wel belangrijk dat deze niet kapot of versleten zijn én goed gewassen);
  • Meubels;
  • Boeken;
  • Computerspellen;
  • Cd’s of platen;
  • Verzamelobjecten;
  • Curiosa;
  • Sieraden.

Er zijn verschillende manieren waarop je producten kunt vinden of inkopen. Begin je zoektocht bijvoorbeeld in je schuur of op zolder. Wellicht kun je dat oude kinderfietsje nog opknappen, is die stoel uit de jaren 80 opnieuw te stofferen of krijg je de defecte videorecorder nog aan de praat.

Naast je eigen huis zijn websites als Marktplaats, Speurders en Facebook Marketplace geschikte platformen om op zoek te gaan naar gebruikte spullen die een tweede leven verdienen.

Maar de beste manier voor het vinden van tweedehands pareltjes is misschien wel het bezoeken van verschillende kringloopwinkels of rommelmarkten en daar voor een habbekrats mooie spullen in te kopen. Enkele tips daarbij:

  • Kom vlak nadat de winkel of markt de deuren opent, zodat de mooiste items er nog zijn. Er zijn meer kapers op de kust!
  • Neem een telefoon met internet mee, zodat je research kunt doen naar de producten die je tegenkomt.
  • Bij twijfel over een product, neem het mee (mits het betaalbaar is natuurlijk). Je krijgt waarschijnlijk geen tweede kans.

Promotie van een webwinkel met tweedehands items

Het grote verschil tussen een webwinkel met tweedehands producten en een shop met nieuwe artikelen, is dat je bij een tweedehands webshop meestal geen voorraadstand hoger dan 1 hebt. Het zijn tenslotte unieke producten waarvan je, uitzonderingen daargelaten, er maar 1 hebt. Het heeft dan ook weinig zin om voor specifieke producten advertenties te maken op platformen als Facebook of Google Shopping. Ga je aan de slag met betaalde advertenties, promoot dan je webshop in zijn geheel.

Het meest geschikte platform voor de promotie van jouw tweedehands producten is zonder twijfel Instagram. Met prachtige foto’s van de producten, relevante hashtags, vlotte beschrijvingen en leuke Stories bereik je in mum van tijd de enorme doelgroep die geïnteresseerd is in hippe vintage en tweedehands spullen. Nadat je een aantal posts hebt geplaatst is het slim om op zoek te gaan naar andere populaire, relevante Instagram-accounts. Als je elke dag wat foto’s liket van volgers van die accounts (of deze personen volgt), zal het bereik en aantal volgers van je eigen account waarschijnlijk snel oplopen.

Hoe zit het met belasting?

Normaal gesproken draag je btw af over je omzet. Met tweedehands producten is dat iets anders geregeld. Tweedehands goederen zijn voor de Belastingdienst namelijk ‘margegoederen’ en daarbij krijg je te maken met de margeregeling. Het verschil met nieuwe producten is dan dat je de btw over de winstmarge berekent. Zo wordt voorkomen dat je btw moet afdragen over een product waar al eens btw voor is betaald.

Rekenvoorbeeld
Om het te snappen laten we het verschil zien tussen de margeregeling en het verrekenen van btw op de normale manier. Stel, je koopt een product van een particulier voor 150 euro. Je wilt een winstmarge bereiken van 100 euro, dus je moet het product weer verkopen voor 250 euro. Van de winstmarge moet voor dit product 21% btw worden afgedragen, wat betekent dat er 21 euro bij de verkoopprijs moet worden opgeteld. Deze wordt dus 271 euro.

Bij het verrekenen van btw op de standaard manier is dit de rekensom:

250 / 100 x 21 = €52,50 btw. De verkoopprijs wordt dus €302,50. Het is dus aantrekkelijker om de margeregeling toe te passen, omdat de klant daardoor een kleiner bedrag hoeft te betalen!

Let op, het btw-tarief dat je moet verrekenen is afhankelijk van het soort product dat je verkoopt. Kijk hier onder welk btw-tarief jouw producten vallen.

Facturen en btw in je webshop

Belangrijk om te weten: als je gebruik maakt van de margeregeling is het niet toegestaan om het btw-percentage en bedrag op de factuur te vermelden. Er zijn twee manieren waarop je aan de regels kunt voldoen:

  1. Btw uitschakelen, factuur inschakelen
    Wil je per se een factuur verzenden naar klanten die betaald hebben, dan moet je de btw in je webshop uitschakelen. Op die manier voorkom je dat het btw-bedrag op de factuur wordt vermeld. Het btw-tarief moet je wel zelf in de verkoopprijs van je producten verwerken.
  2. Btw inschakelen, factuur uitschakelen
    Als het versturen van een factuur niet nodig is, omdat je bijvoorbeeld alleen aan consumenten verkoopt, dan kun je het beste de facturen uitschakelen.

Je kunt de btw in je webshop aan- of uitzetten onder Instellingen > Webshop > Btw. Om facturen in- of uit te schakelen ga je naar Instellingen > Webshop > Facturen.

Garantie en wetgeving

Je bent je er waarschijnlijk van bewust dat je als webwinkelier verplicht bent om een bedenktijd van 14 dagen te bieden bij alle producten die je verkoopt, het zogeheten herroepingsrecht. Deze verplichting geldt ook als je tweedehands spullen wilt gaan verkopen. Ook op het gebied van garantie wordt er in de wet geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe en tweedehands producten. Klanten moeten er altijd van uit kunnen gaan dat ze een degelijk product krijgen voor hun geld, ook als het om een tweedehands product gaat.

Communicatie op je website

In een webshop is het altijd belangrijk dat je zo goed mogelijk communiceert met je klanten. Of het nou om je contactgegevens of de specificaties van een product gaat, hoe beter je jouw klanten informeert, hoe tevredener ze zullen zijn.

Ook met tweedehands producten is dat een van de sleutels tot succes! Vermeld op iedere productpagina duidelijk wat er eventueel aan het product mankeert en zorg ook voor mooie productfoto’s zodat bezoekers het artikel goed kunnen bekijken. En zorg er natuurlijk voor dat het voor iedereen duidelijk is dat het om tweedehands producten gaat.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 714 reviews