Menu

WhatsApp Business inzetten voor nóg betere klantenservice

Er is in Nederland bijna niemand die geen gebruik maakt van WhatsApp, met maar liefst 12,1 miljoen mensen die via dit medium zijn te bereiken. Een logisch gevolg hiervan is dat enorm veel bedrijven, groot en klein, WhatsApp aan hun klantenservicekanalen hebben toegevoegd. Dat heeft pas echt een boost gekregen toen een speciale versie voor bedrijven werd gelanceerd: WhatsApp Business. Meer informatie over de app en wat de voordelen ervan zijn vind je in dit artikel!

Voor wie is het geschikt?

Als je denkt dat alleen grote webshops als Bol.com en Amazon baat hebben bij de zakelijke versie van WhatsApp, heb je het mis. Volgens WhatsApp zelf is de app juist speciaal ontwikkeld voor het mkb (midden- en kleinbedrijf), waardoor het dus ook uitermate geschikt is voor kleinere webshops. Bovendien is de app gratis te downloaden en gebruiken.

Waarom zou je het gebruiken?

Zoals we eerder al schreven is het een platform dat snelle, minder formele communicatie en een persoonlijkere band met je klanten mogelijk maakt. Bovendien is de kans dus groot dat vrijwel iedere klant er dagelijks gebruik van maakt, aangezien het aantal dagelijkse gebruikers in 2020 op ruim 9 miljoen staat (zie link in de intro). Een niet te missen medium dus om je klanten van uitstekende service te voorzien!

Voordelen en functies

Dat je niet meer de standaard-versie van WhatsApp hoeft te gebruiken om met klanten te communiceren, heeft een aantal voordelen:

  1. Je kunt een bedrijfsprofiel maken waarin gegevens als je adres, e-mailadres en website kunnen worden vermeld.
  2. Het is mogelijk om automatische berichten te versturen om iemand te begroeten, of als je niet beschikbaar bent om direct zelf te antwoorden.
  3. Je kunt tijd besparen door van tevoren ‘snelle antwoorden’ te maken. Hiermee kun je bijvoorbeeld op de vraag ‘Wat is jullie levertijd?’ met 1 druk op de knop antwoorden met een vooraf door jou ingesteld antwoord.
  4. Meten is weten, ook bij klantenservice via WhatsApp. Met de zakelijke versie kun je allerlei statistieken raadplegen over je ontvangen en verstuurde berichten.
  5. Je hebt geen mobiel nummer nodig (in tegenstelling tot de standaard versie), maar je kunt de app gewoon gebruiken met een vaste telefoonlijn.

WhatsApp Business downloaden en instellen           

Na de lancering was het alleen nog mogelijk om WhatsApp Business op een Android-device te gebruiken. De Androidversie kun je hier downloaden. De iOS-versie is inmiddels ook beschikbaar in de App Store.

Na het downloaden van de app dien je een telefoonnummer toe te voegen. Je hebt hiervoor drie opties:

  • Je kan het 06-nummer van je huidige telefoon gebruiken. Let op: als je met dit nummer ook gebruik maakt van de normale versie van WhatsApp, worden al je gesprekken overgezet naar WhatsApp Business. Het is dus niet mogelijk om zowel in de persoonlijke als de bedrijfsapp tegelijkertijd gebruik te maken van hetzelfde nummer.
  • Je kan een ander 06-nummer toevoegen waar je eigenaar van bent. Vervolgens is het mogelijk om de twee WhatsApp-versies tegelijkertijd te gebruiken.
  • Je kan je ook een vaste lijn gebruiken om je account in te stellen en te verifiëren.

Na het toevoegen van het telefoonnummer krijg je een sms’je op of oproep met een 6-cijferige code. Deze code vul je vervolgens in de app in om je registratie te voltooien.

Je kunt nu al je bedrijfsgegevens (bijvoorbeeld je openingstijden, URL van je website, profielfoto, etc.) invullen en direct beginnen met chatten. Handig: het is mogelijk om al je gesprekken in bepaalde categorieën te sorteren met behulp van zogeheten labels.

Meer informatie en handleidingen voor zowel Android als iOS vind je hier.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 714 reviews