Menu

5 slimme SEO-trucjes die je waarschijnlijk nog niet kende

Een toppositie in Google; het is de droom van veel eigenaren van websites én webwinkels. Maar hoe bereik je deze? Helaas is er geen magische manier waarop je in een vingerknip op plek 1 in de zoekresultaten komt te staan. Toch zijn er een aantal trucjes op het gebied van SEO, waarmee je de kans op een hoge positie wel kunt vergroten!

1. Maak gebruik van ‘LSI Keywords’

Je hebt misschien wel eens gezien dat, wanneer je in Google ergens op zoekt, er onderaan de pagina met zoekresultaten een aantal woorden staan. Dit zijn zoekwoorden die nauw verwant zijn aan de zoekopdracht die je hebt ingevoerd en worden ook wel Latent Semantic Indexing Keywords (LSI Keywords) genoemd. Het is aan te raden om je webshop ook te optimaliseren op deze LSI Keywords, want het zijn namelijk woorden waarop pagina’s op de eerste zoekresultatenpagina goed scoren.

2. Gebruik meer woorden op pagina’s en in blogartikelen

Onderzoek wijst uit dat pagina’s en artikelen op de eerste positie in de zoekresultaten gemiddeld bijna 2000 woorden bevatten. Dit loopt af naarmate de positie daalt. Er lijkt dus een rechtstreeks verband te zijn tussen het aantal woorden op een pagina en de positie daarvan in Google. Maar let op: simpelweg meer woorden toevoegen aan een pagina is niet genoeg, want kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.

3. ‘Verfijn’ zoekopdrachten voor meer zoekwoordsuggesties

Het is in Google niet alleen mogelijk om op ‘gewone’ zoektermen te zoeken, je kunt je zoekopdracht namelijk ook aanvullen met specifieke criteria. Door een bepaald leesteken toe te voegen kun je bijvoorbeeld op een exact zoekwoord zoeken, woorden uitsluiten of alleen pagina’s van een specifieke website opvragen. Op deze pagina vind je alle opties die je kunt gebruiken. Handig, want op deze manier kun je nog meer zoektermen vinden waarop je je webwinkel kunt optimaliseren!

4. Poets je oude content op

De crawler van Google blijft de pagina’s in je webshop regelmatig bezoeken om je website nog beter te kunnen indexeren. Wanneer een artikel wordt geüpdatet ziet Google dat ook en bij een verbetering van de content wordt de positie van die pagina waarschijnlijk ook beter. Het is erg belangrijk om in ieder geval je pagina’s regelmatig te checken op dode links (links naar pagina’s die niet meer bestaan) of verouderde informatie, maar ook om je teksten te verbeteren en waar nodig aan te vullen.

5. Hou rekening met de lengte van je titels

Wanneer de titel van een pagina erg lang is, wordt een deel daarvan afgebroken in de lijst met zoekresultaten. Zonde, omdat dat een negatief effect kan hebben op de CTR (Click Through Rate) ofwel het doorklikpercentage van je pagina in Google – iets wat ook van invloed is op diens positie. Google heeft geen maximum aantal tekens voor titels bepaald, maar kijkt naar het aantal pixels. In de praktijk komt dit neer op een maximum van ongeveer 600 pixels. Op verschillende websites (bijvoorbeeld deze) kun je controleren hoe veel pixels de titel van jouw pagina telt, zodat je hem waar nodig kunt aanpassen.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 595 reviews