Menu

5 soorten foto’s die je moet vermijden in je webshop

Eerder schreven we al hoe je zorgeloos foto’s gebruikt in je webshop en waar je deze kunt vinden. Maar er zijn ook bepaalde afbeeldingen die je vooral niét moet plaatsen in je webshop. In dit artikel lees je 5 soorten die je het beste kunt vermijden!

1. Cliché stockfoto’s

Als je regelmatig websites bezoekt kom je ze vast regelmatig nog tegen: de ‘perfecte’ foto’s van een klantenservicemedewerker met stralend witte tanden, een groep mensen die hun duim in de lucht steekt of close-ups van een stevige handdruk. Dit zijn foto’s die je moet vermijden, want naast het feit dat ze niet representatief zijn voor je webshop, bestaat de kans ook nog dat andere websites dezelfde foto gebruiken. Hier een aantal hilarische voorbeelden van hoe het dus niet moet.

2. Onscherpe of vervormde afbeeldingen

Als een foto onscherp is kan dat verschillende oorzaken hebben. De foto te klein, waardoor hij op sommige schermen wordt opgerekt, of de kwaliteit van de foto zelf is gewoon laag. Ook vervormde foto’s komen nog te vaak voor. Dit gebeurt meestal per ongeluk bij het verkleinen van een afbeelding in fotobewerkingsprogramma’s als Photoshop. Zorg er daarom voor dat de verhouding van de foto hetzelfde blijft! Hieronder zie je een voorbeeld:

3. Irrelevante foto’s

Foto’s zijn niet bedoeld om ruimte op, maar juist aan te vullen. Afbeeldingen die je op je website plaatst moeten dus een relevante toevoeging zijn aan teksten of andere media. Daardoor kan Google namelijk beter een context bepalen voor de pagina en wordt hij beter geïndexeerd.

4. Verkeerde bestandsnaam

De bestandsnaam van een foto (voorbeeld-foto.jpg) is belangrijk voor de ranking van de pagina waar de foto op staat én de afbeelding zelf. We geven je enkele voorbeelden van bestandsnamen die sterk af te raden zijn:

  • DSC003578.jpg
  • Afbeelding1.gif
  • IMG_5739.png

Dit zijn allemaal bestandsnamen die niks zeggen over de inhoud van de foto, dus ook Google kan er niks mee. Bestandsnamen geven je de mogelijkheid om foto’s hoger te laten scoren in Google Afbeeldingen, mits je de juist zoekwoorden gebruikt in de bestandsnaam. Een foto met rode sneakers van het merk Nike kun je bijvoorbeeld dus beter rode-sneakers-nike.jpg noemen.

5. Foto’s zonder mensen

Er zijn talloze onderzoeken gedaan die laten zien dat foto’s met mensen erop kunnen leiden tot een hoger conversiepercentage. Geef je webshop dus een ‘menselijk gezicht’ en plaats niet alleen afbeeldingen met producten, maar ook foto’s waarop een persoon je product draagt of gebruikt.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 555 reviews