Menu

5 tips om het leuk en makkelijk te houden

Als je een webshop begint kun je makkelijk dagen doorbrengen met het analyseren van bezoekersaantallen, heat maps, zoekwoordvolumes, conversie-optimalisatie, moment van koopbeslissing  etc. Daarin kun je heel makkelijk verdwalen en het jezelf onnodig moeilijk maken. Marketing- en verkooptheorieën zijn er in overvloed en als je niet oppast zie je door de bomen het bos niet meer. Wij houden je graag met beide benen op de grond met deze vijf tips.

1. Wees jezelf

Je wilt het allemaal natuurlijk zo goed mogelijk doen maar dit leidt vaak tot een zeer geforceerde of schreeuwerige vorm van marketing. Ga eens na voor welke reclames of speciale acties jij zelf de afgelopen tijd bent gevallen. Dikke kans dat het sympathieke en redelijk casual uitingen waren. Dat is ook de trend van de afgelopen tijd: ontspan en wees jezelf. Laat zien dat je enthousiast bent over je product, behandel je klanten zoals jij zelf behandeld zou willen worden en spreek je eigen taal.

2. Kies de promotiekanalen die bij je passen

Heb jij niks met Twitter? Dwing jezelf dan niet tot een uitgebreide Twittercampagne. Er zijn zoveel verschillende kanalen die je kunt gebruiken om je producten onder de aandacht te brengen. Kies degenen die het best bij je passen en laat de rest zitten (of besteed het uit). Op deze manier houd je lol in het promoten van je webshop en word je niet overspannen van alle uitstaande campagnes die constant bijgewerkt, geoptimaliseerd en verbeterd moeten worden.

3. Communiceer met je doelgroep

Je kunt op je Facebookpagina natuurlijk alleen je eigen producten onder de aandacht brengen maar je zou ook het gesprek met je fans en volgers aan kunnen gaan. Vraag je klanten naar hun mening, vraag ze hun ervaringen te delen of een foto met het gekochte product te posten. Op deze manier ontstaat er waardevolle interactie waardoor jij meer wordt dan een onpersoonlijke webshop.Je kunt natuurlijk via andere kanalen het gesprek met je doelgroep aangaan.

4. Houd het simpel

Zijn jouw algemene voorwaarden goed leesbaar en begrijpelijk? Hanteer jij ingewikkelde retourprocedures? Zijn er misschien regeltjes die klanten kunnen zien als ‘addertjes onder het gras’? Houd het simpel. Moet je echt de klant laten betalen voor het retourzenden van een product of zou je deze kunnen vergoeden? Wellicht levert een dergelijk gebaar betere klantenbeoordelingen op waarmee je uiteindelijk nog meer klanten trekt. Een wijs man zei ooit ‘Wees de verandering die je zelf wilt zien’. Dit zouden we makkelijk kunnen vertalen naar ‘Wees de webshop waar je zelf zou willen shoppen!’.

5. Een webshop is meer dan een bak producten

Tegenwoordig draait alles om beleving, lifestyle en interactie. Verkoop dus niet een ‘fles wijn’ maar ‘de romantiek en gezelligheid die hoort bij het drinken van een glas heerlijke wijn met je vrouw of goede vrienden’. Waarschijnlijk is dit aspect van je assortiment de reden waarom je ooit een webshop bent begonnen met deze producten. Promoot dit gevoel in plaats van het specifieke product. De meeste mensen zullen eerder vallen voor een romantische avond met hun geliefde dan voor een Chardonnay van € 5,95.

Volg deze vijf tips en je zult nog meer plezier beleven aan het runnen je webshop en dit zal vanzelf leiden tot meer succes.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews