Menu

5 tips voor een ‘Out of the Box’ verpakking

De verpakking van je product geeft je klanten binnen een paar seconden een impressie van je merk. Een bijzondere verpakking wekt de indruk dat de kwaliteit van het product ook hoger is. Maar ook andersom: hoe duurder het product is, des te beter moet de verpakking zijn. Daarnaast kun je van je verpakking iets unieks maken dat klanten onthouden en aan anderen vertellen. Hoe je dat doet? Met deze 5 tips natuurlijk!

1. Zorg voor een uniek uiterlijk

Om van je verpakking een bijzondere verpakking te maken, zou je deze kunnen laten bedrukken, zoals bijvoorbeeld Coolblue en Bol.com dat ook doen. Nadeel hiervan is wel dat het flink prijzig kan zijn. Een sticker met je logo die je op de verpakking plakt is dan een goedkopere oplossing. Er zijn verschillende aanbieders waarbij je betaalbare stickers kunt bestellen. Daarbij is het weer voordeliger als je zelf de grafische bestanden kunt aanleveren.

Je kunt natuurlijk ook een sjabloon van je logo maken, deze op je dozen leggen en het overspuiten met verf. Vergeet ze niet te laten drogen! Of als je heel creatief bent: teken of schilder zelf iets op je verpakking! Kost wat meer tijd, maar zorgt ongetwijfeld voor een bijzondere beleving bij je klant. 

2. Maak het gemakkelijk te openen

Verpakking makkelijk te openenUiteraard wil je je producten zo goed mogelijk beschermen tegen schade. Sla hier niet te ver in door! Het is makkelijk voor klanten om een product terug te sturen in de originele verpakking, dus zorg ervoor dat ze de doos niet kapot hoeven te scheuren vanwege overmatig plakband-gebruik. Niemand heeft bovendien zin om met een schaar, mes of fietssleutel eerst 23 lagen tape onschadelijk te maken voordat ze eindelijk hun gekochte product in handen krijgen. 

3.Denk na over het materiaal

Duurzaam is in en een duurzame manier van verzenden wekt direct een goede indruk. Veel kartonnen dozen en vulmaterialen zijn tegenwoordig 100% recyclebaar, kies daarvoor dus als je doelgroep daar veel waarde aan hecht. Vergeet het ook niet op je website te vermelden. Ook kan het op maat laten maken van dozen bijdragen aan een duurzaam imago, omdat je bij een te grote doos karton gebruikt dat je eigenlijk niet nodig hebt. Je hebt zelf vast ook wel eens een heel klein product ontvangen in een veel te grote doos. Zonde! De dikte van het karton is ook iets om goed over na te denken. Heb je bijvoorbeeld echt een kartonnen doos met de dikte van de Chinese Muur nodig om kinderkleding te versturen? Of kan je misschien zelfs een envelop gebruiken om je product te versturen?

4. Geef iets extra’s mee

Cadeau bij bestellingSommige bedrijven doen eraan, andere hebben weinig oog voor de effecten van het meesturen van een presentje. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kan het als extraatje bij je bestelling stoppen: van snoepjes, monsters van geurtjes tot kleine cadeautjes en handgeschreven kaartjes. Het moet een feest voor je klant worden om bij jou een bestelling te doen. Het toevoegen van een aangename verrassing draagt daar enorm aan bij.

5. Geniet van de gratis reclame

Mensen gooien een simpele en saaie kartonnen doos vaak weg. Maar klanten die hun bestellingen op een unieke, creatieve manier verpakt ontvangen maken er foto’s van, gebruiken de doos voor de boodschappen, als opbergdoos voor tijdschriften of speelgoed of transformeren de verpakking in een hippe plantenbak. Of nog beter: verpakking met jouw logo wordt gebruikt in een zogeheten ‘unboxing video’ die duizenden keren wordt bekeken op YouTube. Gratis reclame, altijd leuk!


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 853 reviews