Menu

5 tips voor meer bestellingen in je webshop

De gebeurtenis waarbij een bezoek aan je webshop resulteert in een bestelling (de bezoeker wordt klant) noemt men de conversie. De conversie kan heel eenvoudig als percentage worden uitgedrukt: deel het aantal bestellingen door het totale aantal bezoeken. Het percentage bezoeken die resulteren in een bestelling wordt de conversieratio genoemd. Schrik niet als dit getal voor jouw webshop heel laag uitvalt. In de markt wordt een conversieratio van tussen de 1 en 2% als heel gezond beschouwd. Er zijn nu eenmaal heel veel bezoekers die om andere redenen op je site belanden.

Uiteraard wil je er alles aan doen om de conversie te verhogen. Er zijn heel veel factoren die bepalen of een bezoek resulteert in een bestelling. Op een aantal van deze factoren heb je natuurlijk helemaal geen invloed. Toch zijn er een aantal trucs die de verkoop in je webshop bevorderen. Daarom geven wij onderstaand 5 tips voor de verhoging van de conversie in je webshop.

Extra tip: Als je de e-commerce-instellingen in je Google Analytics account hebt ingeschakeld kun je heel makkelijk de conversieratio aflezen onder Conversies > E-commerce > Overzicht.

  1. Producten op de homepage: laat zien wat je hebt

Dit zou gesneden koek moeten zijn voor iedere webwinkelier en toch zien wij regelmatig webshops die geen producten op de homepage tonen. De homepage is de belangrijkste pagina in je webshop. De meeste bezoekers zullen via Google of door het direct intypen van de domeinnaam via deze pagina je webshop binnenkomen. Je kunt de verkoop van de bestverkochte artikelen stimuleren door deze op een prominente plek op de homepage te plaatsen. Je kunt ook leuk experimenteren door iedere maand andere producten op de homepage te tonen. Door bij te houden welke producten het meest werden verkocht kun je eenvoudig vaststellen welke artikelen je het beste op de homepage kunt plaatsen.

Extra tip: je kunt in Google Analytics zien via welke pagina de meeste bezoekers je webshop binnenkomen onder Gedrag > Site-inhoud > Bestemmingspagina’s.

  1. Betaalmethode: in ieder geval iDEAL + een alternatief

Het is meerdere malen bewezen dat de beschikbare betaalmethodes voor een belangrijk deel meespelen in de beslissing over te gaan tot het plaatsen van een bestelling. iDEAL is hierin natuurlijk de belangrijkste. Deze online betaalmethode staat bekend als makkelijk en betrouwbaar en onderhand is iedere Nederlandse webshopper er ruimschoots mee bekend. Er is echter een grote groep die de voorkeur geeft aan andere betaalmethodes zoals creditcardsof PayPal. Bijvoorbeeld vanwege de exta zekerheid zoals automatische verzekering van de gekochte producten (creditcards) of kopersbescherming (PayPal) die deze betaalwijzen bieden. Zorg er dus voor dat je voor deze groep (en trouwens ook eventuele bezoekers uit het buitenland) betaalmogelijkheden in je webshop aanbiedt.

Lees ook het artikel PayPal in je webshop.

  1. Verzendkosten: how low can you go?!

De hoogte van de verzendkosten is een notoire deal breaker. Zeker als de verzendkosten niet van tevoren bekend zijn maar bijvoorbeeld pas in het winkelmandje worden getoond. Andersom werkt het ook. Lage verzendkosten worden als sympathiek ervaren en zullen op die manier de conversie verhogen. Ga na of je verzendkosten geheel of gedeeltelijk kunt verrekenen in de productprijs om op deze manier de verzendkosten te verlagen. Vermeld de verzendkosten ook op een duidelijk plek in je webshop. Bij voorkeur in een gedeelte dat op iedere pagina zichtbaar is zodat bezoekers bij binnenkomst in je webshop meteen weten waar ze aan toe zijn. Dit is overigens sinds vorig jaar bij de wet verplicht, less daarvoor het artikel ‘Wettelijke verplichtingen webshop’.

  1. Klantbeoordelingen: laat anderen aan het woord

Online shoppers zijn argwanend. Dat is ook niet zo gek. Wanneer ze een bestelling doen maken ze geld over naar een bedrijf dat ze niet kennen en moeten maar afwachten of de bestelde producten worden bezorgd. Er is geen betere manier om eventuele twijfel bij je bezoekers weg te nemen dan andere klanten aan het woord te laten in de vorm van klantenbeoordelingen. Wanneer jouw webshop door anderen positief wordt beoordeeld en aangeraden wordt deze twijfel weggenomen en daarmee de conversie verhoogd. Je kunt op verschillende manieren zorgen voor klantbeoordelingen. Zo kun je een account nemen bij The Feedback Company of KiyOh. Het keurmerk Webwinkelkeur biedt echter bij het keurmerk ook klantbeoordelingen aan. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: aansluiting bij een bekend keurmerk en klantenbeoordelingen.

Voor Shoppagina-klanten geldt overigens het speciale tarief van € 10,50 per maand voor Webwinkelkeur PLUS (normaal € 12,00 per maand). Meld je meteen aan >>

  1. Levertijd: hoe korter hoe beter

Naast de aanwezige betaalmethodes, de verzendkosten en de betrouwbaarheid van de webshop is de levertijd een andere factor die van doorslaggevend belang is: de levertijd. Webshops hebben natuurlijk ten opzichte van stenen winkels nog altijd het nadeel dat de klant op zijn bestelling moet wachten. Online klanten zijn bereid meer te betalen voor een product als dat betekent dat ze het sneller in huis hebben. Zorg er dus voor dat je levertijd zo kort mogelijk is en dat deze, net als de verzendkosten en de aanwezige betaalmethodes, op prominente plaatsen in de webshop wordt vermeld.

 


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews