Menu

7 must-have hulpmiddelen voor het schrijven van blogs

Sinds je bent begonnen met je webshop, ben je misschien ook aan de slag gegaan met een bijbehorende blog. Ongetwijfeld ben je sindsdien steeds beter geworden in het bedenken, schrijven en promoten van je artikelen. Maar om de kwaliteit van je blog nog verder een boost te geven, kun je niet om de volgende 7 hulpmiddelen heen!

1. Betere spelling met automatische taalchecker

Zelfs de beste schrijvers maken wel eens een foutje. Wanneer je artikelen schrijft in Word, zullen de meeste taal- en spelfouten gelukkig wel worden aangegeven. Toch bestaat de kans dat het programma bepaalde fouten mist, zeker omdat grammatica niet altijd goed wordt herkend. Laat je artikel daarom altijd nog een keer nakijken in de editor door een plug-in als LanguageTool (voor Firefox en Chrome).

2. Inspiratiebron voor onderwerpen

Zeker als je al lang blogt, kan het voorkomen dat je na verloop van tijd weinig inspiratie hebt voor nieuwe artikelen. Gelukkig zijn er talloze manieren waarop je je creativiteit weer een nieuwe impuls kan geven. Ga bijvoorbeeld op zoek naar Engelse blogs binnen jouw vakgebied. Of gebruik de website Answer The Public, waarop je op basis van zoekwoorden die je invult tientallen tot wel honderden vragen en long tail zoekwoorden te zien krijgt.

3. Websites met vrij te gebruiken foto’s

Het kan een flinke uitdaging om foto’s op het internet te vinden die zowel geschikt als vrij te gebruiken zijn bij je artikel. Eerder schreven we een uitgebreid artikel over ‘foto’s in je webshop gebruiken’. Hierin hebben we verschillende websites voor je op een rij gezet, waar je naar hartenlust foto’s kunt downloaden om te gebruiken. Bewaar deze vooral in de bladwijzers van je browser, zodat je er de volgende keer makkelijk bij kunt.  

4. Tools tegen afleiding

Hoe leuk het schrijven van artikelen ook kan zijn, het is niet altijd makkelijk om je aandacht er voortdurend bij te houden. Voor je het weet zit je de hele tijdlijn van Facebook of Instagram door te scrollen of ben je weer eens diep in de krochten van YouTube beland. Om dit soort afleiding tegen te gaan kun je gebruik maken van tools als Self Control (Mac), Cold Turkey (Windows en Mac) of Freedom. Heb je een smartphone met iOS, dan kun je sinds kort ‘Apparaatvrije tijd’ of ‘Applimieten’ instellen. Ook in de nieuwste versie van Android (Pie) is een dergelijke functie mogelijk.

5. Plek om je bestanden te bewaren

Hoe langer je aan het bloggen bent, hoe meer bestanden je in de loop der tijd hebt verzameld. Bestanden die later misschien nog handig zijn om te gebruiken. Zou het niet zonde zijn als je oude artikelen, foto’s en andere bestanden kwijt zou raken? Zorg er dus voor dat je een goede plek hebt om alles op te slaan zoals een USB-stick, externe harde schijf of een clouddienst als Google Drive, Dropbox of iCloud.

6. Een overzichtelijke agenda

Goed vooruit plannen is ook van groot belang bij het onderhouden van een blog. Allereerst omdat je geen belangrijke gebeurtenissen wil missen, maar ook om te voorkomen dat je op het moment dat je een blog moet plaatsen nog moet nadenken over een onderwerp. Voor een overzichtelijk en georganiseerd leven kun je natuurlijk gebruiken van een papieren agenda of de kalender op je smartphone of in je e-mail account. Als je net wat meer mogelijkheden wil kun je gebruik maken van gratis tools als Trello, of andere betaalde varianten.

7. Social media planners

De tijd waarop je een blogbericht op je website plaatst is zelden ook de beste tijd om deze op social media te delen. Gelukkig hoef je geen wekker te zetten om je artikel handmatig op Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn te plaatsen. Op Facebook is het mogelijk om je posts gewoon in te plannen, voor de andere social mediakanalen kun je Hootsuite of Buffer gebruiken.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 853 reviews