Menu

Een nichemarkt ontdekken in 5 stappen

Van plan om telefoonhoesjes, powerbanks of kinderkleding te gaan verkopen? Denk dan goed na of dat wel zo slim is. Er zijn namelijk al talloze shops die dergelijke producten verkopen, waardoor je het jezelf onnodig moeilijk maakt. Voor een succesvolle webshop kun je maar beter op zoek gaan naar een nichemarkt. Wat dat is en hoe je een goed nicheproduct vindt lees je in dit artikel.

Wat is een nichemarkt?

Een webshop in een nichemarkt onderscheidt zich van de concurrentie door een specialistisch assortiment voor een specifieke doelgroep aan te bieden. Enkele voorbeelden van nicheproducten zijn tandenborstels voor kinderen, Japanse bordspellen of kleurboeken voor volwassenen. Je hebt doorgaans weinig concurrentie, de advertentiekosten zijn relatief laag en je doelgroep is daardoor vrij eenvoudig te bereiken.

De doelgroep die je met een nichemarkt aanboort is bovendien vaak eerder geneigd om over te gaan tot het plaatsen van een bestelling, zeker wanneer jij jezelf ontwikkelt tot een expert in het product dat je kiest. En nog een voordeel: zijn je klanten tevreden, dan komen ze een volgende keer hoogstwaarschijnlijk weer bij jou terug. Met een nichemarkt bouw je dus een loyale klantenschare op!

Samengevat houdt een nichemarkt dus in dat:

  • Er een specialistisch product wordt verkocht;
  • Er op een specifieke doelgroep wordt gefocust;
  • Er weinig concurrentie is;
  • Klanten over het algemeen trouwer zijn.
Wist je dat?
Het woord niche is door de marketingwereld geleend vanuit de biologie, waar het wordt gebruikt voor “de plaats die een soort of een populatie in een ecosysteem inneemt” (Wikipedia). Oorspronkelijk is het woord afgeleid van het Franse woord nicher, wat ‘nestelen’ betekent.

Hoe vind je een nichemarkt?

Nu we hebben uitgelegd wat een nichemarkt inhoudt, is het tijd om op zoek te gaan naar het perfect nicheproduct voor jouw shop. Het vinden van de juiste nichemarkt is gelukkig makkelijker dan je denkt. Volg de volgende stappen en begin vervolgens een unieke webwinkel met weinig concurrentie, hoge conversie en een trouwe groep klanten:

  1. Denk na over je passies, hobby’s en expertises
  2. Bedenk welke problemen je kan oplossen
  3. Maak een mindmap
  4. Onderzoek de vraag naar het product
  5. Breng de concurrentie in kaart

1. Denk na over je passies, hobby’s en expertises

brainstrom

Waar heb je een passie voor? Is het fotografie, muziek maken of toch sport? Zet alles wat je te binnen schiet als je aan je hobby’s of interesses denkt op papier. En dan ook écht alles. Hoe langer je hiermee bezig bent, hoe creatiever de dingen worden die je opschrijft. In eerste instantie bedenk je het misschien nog niet, maar voor je het weet loop je op het gebied van een van jouw passies een product tegen het lijf dat perfect is om te gaan verkopen.

Alles mag tijdens een goede brainstormsessie. Google is natuurlijk altijd een handig hulpmiddel, aangezien je op die manier eindeloos kan verdwalen op het web en continu op nieuwe dingen stuit. Het belangrijkste van brainstormen is vooral dat je echt out of the box gaat denken!

2. Bedenk welke ‘problemen’ je kan oplossen

De best verkopende producten zijn over het algemeen producten die ons leven gemakkelijker maken, problemen oplossen of bepaalde handelingen uit handen nemen. Denk aan slimme verlichting, draadloze oordopjes of GPS trackers voor je sleutelbos. Problemen of ongemakken die je ervaart als je een hobby uitoefent zijn een goed uitgangspunt voor jouw eigen niche webshop. Met welk product zou een dergelijk probleem verleden tijd zijn? Ook technologische ontwikkelingen die je graag zou willen zien (realistisch of niet) kun je opschrijven.

3. Maak een mindmap

Om je brainstormsessie meer gestructureerd in kaart te brengen is het maken van een mindmap een goede volgende stap. In een mindmap begin je met een onderwerp, vraag of probleem waaraan je continu gerelateerde woorden toevoegt totdat je uitkomt op een of meerdere producten die je kan verkopen. Ook in een mindmap is niets te gek, dus schrijf vooral alles op wat er in je opkomt. Tools die je kan gebruiken zijn MindMup, Sketchboard en MindMapFree.com, maar je kan natuurlijk ook gewoon een stuk papier en een pen of potlood pakken..

Mindmap maken

In bovenstaand voorbeeld zie je een mindmap die we maakten met MindMup, waarbij we zijn begonnen met het zeer algemene begrip ‘Fotografie’. Van daaruit hebben we alle begrippen die in ons opkwamen als een soort stamboom met elkaar verbonden. Je zal zien dat hoe verder je wegraakt van het hoofdonderwerp, hoe specifieker je wordt en hoe dichter je bij een mogelijk nicheproduct komt!

4. Onderzoek de vraag naar het product

Nadat je een product duidelijk hebt afgebakend kun je kijken wat de vraag hiernaar is door gebruik te maken van bijvoorbeeld Google Trends en de zoekwoordplanner van Google Ads. Maar ook van social media is al talloze keren gebleken dat deze een uitstekende bron van inspiratie kunnen zijn. Op Reddit zijn er bijvoorbeeld een aantal ‘subreddits’ te vinden, zoals ProductPorn en Shut Up And Take My Money, waarin nieuwe, unieke producten worden gedeeld die in veel gevallen nog niet (in Nederland) te koop zijn.

Kom je er tijdens je zoektocht achter dat er weinig vraag is naar een product? Jammer, maar je kan natuurlijk altijd doorgaan met je brainstormsessie of mindmap totdat je een product tegenkomt dat wel erg gewild is. Bovendien wil weinig vraag niet zeggen dat er geen vraag naar kan zijn. Mensen zoeken er misschien niet naar omdat ze niet weten dat het bestaat. Zo zou je een nieuwe markt kunnen aanboren door een nieuw of relatief onbekend product te lanceren. De interesse voor een product peilen kan je in eigen kring doen, maar het is ook mogelijk om mensen een enquête te laten invullen.

5. Breng de concurrentie in kaart

Het eerste wat je moet doen om te bepalen door welke webwinkels het product nog meer wordt verkocht, is uiteraard door gewoon op het product te zoeken in Google. Laat je niet afschrikken als je grote spelers als bol.com en Coolblue tevoorschijn ziet komen. Het punt van een nichemarkt is juist dat jouw shop het adres wordt voor iedereen die specifiek op zoek is naar dat product, maar het liever bij een kleinere webwinkel koopt die erin gespecialiseerd is.   

Ook in de zoekwoordplanner kan je bekijken hoe hoog de concurrentie is voor de zoekwoorden die je gebruikt. Deze wordt in een kolom weergegeven met daarin de waarde Laag, Gemiddeld of Hoog. In de zoekwoordplanner zie je overigens ook allerlei gerelateerde termen staan, die je misschien op een ander product brengen waarbij er minder concurrentie is.

Kewword planner

Nicheproduct gevonden? Verkopen maar!

Heb je een product gevonden waar veel vraag naar is, maar waarbij je weinig last hebt van concurrentie? Dan heb je waarschijnlijk een goed niche te pakken en is het tijd om jouw nicheproduct te gaan verkopen in je eigen webwinkel. Talloze webwinkeliers hebben met onze software een succesvolle niche-webshop opgezet. Nu jij nog!

(Niche)webshop starten 


Noot van de redactie:
 Dit artikel komt oorspronkelijk uit 2016, maar we hebben het op 11 april 2019 een flinke update gegeven. Zo hebben we deze onder andere uitgebreid met meer uitleg, twee extra stappen toegevoegd en de tekst in zijn geheel verbeterd.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 595 reviews