Menu

Goede YouTube SEO voor je webshop in 5 stappen

Maak je al regelmatig video’s voor je webshop of ben je van plan dit te doen? Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze goed gevonden worden in Google en YouTube! Door de volgende 5 stappen te volgen zorg je voor een uitstekende SEO voor jouw video’s.

Stap 1. Video’s van concurrenten analyseren

Zijn er over het product dat je gaat beoordelen al video’s gemaakt? Bekijk er dan een aantal en noteer welke informatie nog mist. Lees vooral ook de reacties onder de video om te kijken wat mensen ervan vinden en zorg ervoor dat je vragen van kijkers in jouw video wél behandelt. 

Stap 2. Een goede video maken

Het belangrijkste criterium van een succesvolle video op YouTube is natuurlijk dat deze van hoge kwaliteit is, zowel visueel als inhoudelijk. We geven je enkele tips om daarvoor te zorgen:

  • Gebruik een goede camera, het liefst met de mogelijkheid om Full HD video’s op te nemen;
  • Wees creatief en zorg voor een unieke invalshoek. Ga bijvoorbeeld de deur uit en laat zien hoe een product in de praktijk kan worden gebruikt;
  • Belicht ook de minpunten van een product om zo eerlijk mogelijk over te komen;
  • Hou de lengte van je video’s onder de 5 minuten.

Meer tips voor het maken van een goede video voor je webshop vind je hier!

Stap 3. Onderzoek doen naar de belangrijkste zoekwoorden

YouTube-video’s worden ook geïndexeerd in Google. Daarom is het goed om te bekijken op welke zoekwoorden je video gevonden moet worden. Je kunt dat in principe op dezelfde manier doen als een zoekwoordenonderzoek voor een pagina in je webshop, door middel van de Keyword Planner in Google AdWords.

Stap 4. Optimaliseer de metadata van je video

Wanneer je een video uploadt, krijg je de mogelijkheid om enkele gegevens in te vullen: de metadata van het filmpje. Het is belangrijk dat je hier de belangrijkste zoekwoorden voor je video in verwerkt. In de onderstaande afbeelding zie je de 5 onderdelen die je moet optimaliseren om ervoor te zorgen dat je video zo goed mogelijk wordt gevonden! 

  1. Titel: Aan de titel voeg je het belangrijkste zoekwoord toe, in het geval van een product de volledige productnaam. ‘Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM’ is bijvoorbeeld beter dan ‘Canon 10-18mm’. Wees ook duidelijk over wat er in de video te zien is. Is het een review? Dan is dit bijvoorbeeld een goede titel: Review: de groothoeklens Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM.
  2. Beschrijving: de eerste alinea van je video is de belangrijkste. Hierin schrijf je een korte omschrijving en verwerk je het belangrijkste zoekwoord. De rest van de beschrijving kun je eventueel vullen met links naar gerelateerde video’s of je social media accounts. 
  3. Tags: hier voeg je alle relevante zoekwoorden voor je video toe. Gebruik daarbij niet alleen specifieke woorden, maar ook algemene en brede termen als 'fotografie', 'smartphones' en 'kleding'. 
  4. Videominiatuur: hier kies je de afbeelding die mensen moet verleiden om je video te bekijken. Je kunt een frame uit je video kiezen als miniatuur, maar een zelfgemaakte afbeelding uploaden is een nog betere optie. 
  5. Afspeellijst: Om je YouTube-kanaal overzichtelijk te houden is het verstandig om je video’s in te delen in afspeellijsten. Nadat iemand een video uit een afspeellijst heeft bekeken, wordt bovendien automatisch de volgende video afgespeeld! Hieronder zie je hoe Wehkamp het op een slimme manier doet:

Stap 5. Zorg dat je video gezien wordt

Wanneer je jouw video compleet hebt geoptimaliseerd voor de zoekmachines en YouTube zelf, is het zaak dat je deze gaat promoten. Schrijf een blogartikel waarin je de video insluit (hoe je dat doet vind je hier), deel hem op social media en plaats productfilmpjes op de productpagina! Hoe meer mensen je video bekijken, ‘liken’ en erop reageren, hoe meer het algoritme van YouTube geneigd zal zijn om je video beter zichtbaar te laten zijn.

Extra tip: YouTube Studio

Meten is weten, ook op YouTube. YouTube Studio is een erg uitgebreide functie die je inzicht geeft in zaken als de gemiddelde kijktijd, interactie en locatie van je bezoekers. Maak daar dus zeker gebruik van zodat je continu je video’s en de SEO daarvan kunt blijven verbeteren!

Benieuwd hoe video's op YouTube invloed hebben op de algehele SEO van je webshop? Daar lees je binnenkort meer over. Hou onze blog daarom in de gaten! 


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 853 reviews