Menu

Nieuwe koppeling! Google Tag Manager

Wil jij graag via verschillende platformen conversies meten, bezoekersaantallen bijhouden en statistieken verzamelen? Dan is het een goed idee om gebruik te maken van de nieuwe koppeling met Google Tag Manager. Hoe werkt het en wat heb je eraan? Wij leggen het uit.

Wanneer je gebruikmaakt van verschillende diensten voor het bijhouden en analyseren van bezoekersaantallen of het optimaliseren van je advertentiecampagnes is het vaak noodzakelijk verschillende codes, ook wel tags genoemd, aan je site toe te voegen. Dit is doorgaans vrij omslachtig en kan leiden tot een onoverzichtelijke situatie. De tag manager van Google biedt uitkomst!

Altijd up to date en overzichtelijk

Via deze dienst kun je tags van verschillende diensten heel eenvoudig plaatsen en beheren. Een bijkomend voordeel is dat de tags niet in de broncode van de shop worden geplaatst. Deze worden via de dienst van Google geladen in de browser. Op deze manier maak je altijd gebruik van de laatste versie van de tag, hoef je de tags niet te vervangen wanneer deze door de aanbieder worden bijgewerkt en voorkom je dat de site traag wordt.

Bekijk onderstaand filmpje voor een korte uitleg (in het Engels):

Koppeling Tag Manager

Om je je webshop te koppelen met de tag manager dient er één stukje code op iedere pagina van de webshop te worden geplaatst. Dat hoef je natuurlijk niet zelf te doen! Wij hebben een handige koppeling gemaakt die je heel envoudig kunt instellen. Maak een Tag Manager-acocunt, kopieer je Public ID en plak deze in de shop. Et voila!

Zie ook ons supportartikel over Google Tag Manager.

Zelf gebeurtenissen meten

Via Google Tag Manager kun je dus de codes van verschillende aanbieders op één plek beheren. Daarnaast kun je ook je eigen tags aanmaken om specifieke gebeurtenissen te meten. Zo kun je bijhouden hoe vaak iemand iets aan zijn winkelwagen toevoegt, een bestelling afrondt of op een bepaalde knop klikt. Deze gegevens worden direct doorgestuurd naar Google Analytics of een andere dienst.

De mogelijkheden zijn eindeloos en kunnen niet allemaal in dit artikel worden besproken daarom verwijzen wij je graag naar het Helpcentrum van Google Tag Manager voor meer informatie.

Meten hoe vaak er op ‘In winkelwagen’ wordt geklikt

Aanstaande maandag leggen we stap voor stap uit hoe je via de Tag Manager in Analytics kunt bijhouden hoe vaak er op welke pagina op de knop ‘In Winkelwagen’ wordt geklikt. Deze informatie geeft je veel inzicht in het gedrag van de bezoekers en kan je helpen bij het verbeteren van je webshop.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 857 reviews