Menu

Trendcheck: 5 verwachte e-commerce trends voor 2019

Het jaar 2018 is bijna ten einde en dus duiken er weer talloze artikelen op die vooruitblikken op het nieuwe jaar. Zo wordt er door verschillende bloggers en bedrijven voorspeld welke trends in 2019 belangrijk zullen zijn voor de e-commerce. In dit artikel analyseren we 5 verwachte trends die we langs zagen komen om te bekijken of deze volgens ons ook voor jouw webshop belangrijk gaan worden!

1. ‘We gaan Augmented en Virtual Reality overal op het internet zien’

Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Je hebt vast wel eens van die begrippen gehoord. Het verschil tussen AR en VR is dat er bij AR virtuele elementen worden ‘toegevoegd’ aan de wereld, zoals bijvoorbeeld in het spel Pokémon Go het geval is. Bij VR wordt een complete virtuele wereld gecreëerd die met een VR-bril kan worden bekeken. In veel blog- en nieuwsartikelen wordt geschreven dat deze twee technologieën in 2019 niet meer weg te denken zullen zijn uit de e-commerce. Grote spelers zijn er al flink mee aan het experimenteren, maar voor de kleine en middelgrote webshops kan het toevoegen van VR- en AR-functionaliteiten nog een flinke technische uitdaging zijn.

2. ‘Contentmarketing wordt belangrijker dan ooit’

Goede content zorgt voor meer verkopen en een betere vindbaarheid. Waar het vroeger zaak was om vooral specificaties van producten te benoemen op de productpagina’s, is het tegenwoordig van groot belang om meer waardevolle informatie te geven aan bezoekers. Goede content is een van de redenen waarom webshops als bol.com, Coolblue en FonQ zo groot zijn. Naast productpagina’s met uitgebreide productomschrijvingen plaatsen ze ook regelmatig blogartikelen om bezoekers te informeren. En vinden niet bezoekers, maar ook Google erg fijn. Daarom denken we dat dit in 2019 inderdaad een nóg belangrijker onderdeel van de e-commerce gaat worden.

3. ‘Chatbots nemen de communicatie met klanten over’

Al enkele jaren maken sommige webwinkels gebruik van chatbots die automatisch reageren op vragen van klanten. En dat gaat soms goed, maar soms ook niet. Sommige vragen worden namelijk niet (goed) begrepen, waardoor de chatbot een verkeerd, relevant of überhaupt geen antwoord geeft. Daarnaast is er voor veel mensen toch een gevoelsmatige drempel om de communicatie met echte klanten aan robots over te laten. Chatbots zullen op termijn ongetwijfeld belangrijk worden in de e-commerce – zeker wanneer deze nog meer worden geoptimaliseerd – maar of dit in 2019 zal zijn? Wij betwijfelen het… Je kunt er al wel mee experimenteren in bijvoorbeeld Facebook Messenger.

4. ‘De QR-code is bezig aan een comeback’

Misschien is het je ook opgevallen dat QR-codes tot een aantal jaar geleden erg populair waren, maar plots uit het straatbeeld leken te zijn verdwenen. Hoe dat komt? Waarschijnlijk doordat er toen nog maar weinig websites mobielvriendelijk waren, waardoor mensen op hun telefoon simpelweg een kleine versie van de desktopwebsite te zien kregen. Niet erg gebruiksvriendelijk dus. Nu responsive websites de standaard zijn, lijkt de QR-code uit de dood te zijn opgestaan en weer een belangrijke schakel te worden tussen offline en online. En het mooie aan QR-codes is dat je ze gratis kunt maken!

5. 'Voice search wordt de belangrijkste manier van zoeken'

Je hebt vast wel eens gehoord van de Google Home, Amazon Echo of andere smart speakers die tegenwoordig te verkrijgen zijn. Het idee hiervan is dat je deze apparaten om informatie kunt vragen of allerlei soorten opdrachten kunt laten uitvoeren met je stem. Dit werkt in principe hetzelfde als Siri op de iPhone en Google Assistent op Android-telefoons.

Het verschil is echter dat smart speakers altijd ‘meeluisteren’ om eventuele commando’s op te pikken. Dat kan voor veel Nederlanders – die veel waarde hechten aan hun privacy – een drempel zijn om zo’n slimme speaker aan te schaffen. Daarnaast vinden consumenten het belangrijk om foto’s te zien van producten waarin ze geïnteresseerd zijn, iets wat met smart speakers niet mogelijk is. Kortom: het aandeel zoekopdrachten dat middels voice search wordt gedaan gaat zeker nog groter worden, maar of het op korte termijn ook de 'standaard' manier van zoeken overtreft is nog maar de vraag.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 573 reviews