Menu

Verzendkosten berekenen in je webshop

Als je een webwinkel gaat beginnen krijg je te maken met verzendkosten. De bestellingen in je webshop zul je tenslotte moeten opsturen. Maar moet je nu variabele verzendkosten hanteren? Vaste verzendkosten? Of toch gratis verzending? En waar moet je allemaal rekening mee houden bij het berekenen van die verzendkosten? In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt!

Winstmarge

Het eerste waarmee je rekening moet houden is de winstmarge van je producten. Zijn je inkoopkosten laag en kun je het product voor een flink hoger bedrag verkopen? Dan heb je een hoge winstmarge en dat betekent dat je een stuk eenvoudiger lage of zelfs geen verzendkosten kunt rekenen. Met een lage winstmarge zul je een inschatting moeten maken van wat het wijzigen van de verzendkosten met je conversie gaat doen.

Conversie

Je behoudt dan wel je winstmarge als je de verzendkosten van je producten 1 op 1 doorrekent naar je klanten, maar het risico bestaat dat je alsnog geen winst maakt. Bezoekers kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om hetzelfde product bij de concurrent te bestellen als deze lagere of geen verzendkosten hanteert. Zonde! Maak een schatting van wat het wijzigen van de verzendkosten met je conversie doet en experimenteer er eens een tijdje mee.

Verschillende strategieën voor je verzendkosten

Je kunt op verschillende manieren verzendkosten hanteren in je webwinkel. Ga voor jezelf na welke van de onderstaande strategieën voor jouw shop het beste werkt.

  • Variabele verzendkosten
    Je kunt je verzendkosten afhankelijk maken van bepaalde criteria, bijvoorbeeld op basis van de hoeveelheid producten die tegelijk worden besteld. Verderop in dit artikel lees je meer informatie over het berekenen van variabele verzendkosten in je webshop.
  • Vaste verzendkosten op alle producten
    Een andere veelgebruikte methode voor het rekenen van verzendkosten is door deze gelijk te trekken voor al je producten. Voordeel daarvan is dat het voor klanten duidelijk is hoe hoog de verzendkosten zijn. Het nadeel van deze strategie is dat veel bezoekers waarschijnlijk afhaken wanneer ze voor een goedkoop product bijvoorbeeld €4,95 verzendkosten moeten betalen. Een uitleg over het berekenen van vaste verzendkosten lees je verderop in dit artikel.
  • Gratis verzending vanaf een bepaald bedrag
    Je kunt er ook voor kiezen om vanaf een bepaald bedrag gratis verzending aan te bieden. Stel dat je als drempelbedrag 25 euro hanteert, dan heeft dit ook nog eens als voordeel dat je klanten verleidt om een extra product aan de winkelwagen toe te voegen om dat bedrag te halen. Je kunt een drempelbedrag voor gratis verzending instellen in je dashboard onder Webshop > Verzendmethodes > Franco (gratis) verzending.
  • Gratis verzending op alle producten
    De meest rigoureuze aanpak voor je verzendkosten is het in zijn geheel schrappen ervan en al je producten gratis naar je klanten te sturen. Je kunt dit vervolgens promoten als een unique selling point (usp), iets wat je onderscheidt van andere webwinkels.

Btw over verzendkosten

Het eerste aandachtspunt bij het berekenen van de verzendkosten is de btw. Als je de bestellingen verzendt via PostNL betaal je geen btw over de kosten, omdat PostNL is vrijgesteld van btw. Als je verzendkosten in rekening brengt bij je klanten dien je daarover wel btw te berekenen en af te dragen. Lees het artikel ‘Webshop en btw’ voor meer informatie.

Rekenvoorbeeld btw verzendkosten

Als je een bestelling kunt verzenden per brievenbuspost voor € 0,87 dien je € 1,05 aan verzendkosten te berekenen. Je moet namelijk 21% btw over de verzendkosten (0,87 x 1,21 = € 1,05) afdragen aan de Belastingdienst. Zo hou je dus € 0,87 (€ 1,05 - € 0,18) over voor de postzegel.

Variabele verzendkosten berekenen

Je kunt ervoor kiezen de verzendkosten één op één door te berekenen naar de klant. Op grond van het gewicht en formaat van de bestelde producten betaalt de klant het bedrag dat jij moet betalen voor de verzending plus de btw. Een nadeel van deze methode is dat het instellen ervan veel tijd kan kosten. Je moet per product het brutogewicht (inclusief verpakkingsmateriaal) invoeren. Daarnaast dien je rekening te houden met de afmetingen van de producten. Past het ingepakte artikel door de brievenbus? En hoe zit het als meerdere kleine producten worden besteld? Producten die afzonderlijk prima door de brievenbus passen moeten samen misschien als pakket worden verzonden. In dat geval moet natuurlijk wel het juiste tarief in rekening worden gebracht.

Het kan een hele puzzel worden om de verzendkosten op deze manier te berekenen. Een bijkomend nadeel is dat de verzendkosten pas duidelijk worden op het moment dat de klant alle producten aan het winkelmandje heeft toegevoegd. Deze kosten kunnen ook nog eens variëren van € 1,05 voor een klein licht artikel tot € 8,41 (€ 6,95 plus btw) voor een pakket. Dit kan ertoe leiden dat veel bezoekers de bestelling afbreken omdat de verzendkosten als te hoog worden ervaren.

Tarieven brievenbuspost 2019

Gewicht Tarief
 0 - 20 gram € 0,87
20 - 50 gram  € 1,74 
50 - 100 gram  € 2,61 
100 - 350 gram  € 3,48
350 gram - 2 kilo  € 4,35 

Maximale afmetingen brievenbuspost

Een pakketje dat door de brievenbus moet passen mag niet groter zijn dan 38 x 26,5 x 3,2 cm en niet zwaarder zijn dan 2 kg.

Goedkoop paketten versturen

Voor het verzenden van een pakket via PostNL betaal je normaal gesproken € 6,95. Via je Shoppagina webshop kun je echter profiteren van de koppeling met Sendcloud of Shops United. Je verzendt dan pakketten via DHL of PostNL vanaf € 3,94 (excl. btw). Als je kiest voor DHL wordt het pakket ook nog eens gratis bij je opgehaald.

Meld je meteen aan voor voordelige pakketverzending >>

Vaste verzendkosten berekenen

Je kunt er ook voor kiezen om een vast verzendtarief te berekenen. De klant betaalt dan bijvoorbeeld € 1,95 voor de verzending, ongeacht het gewicht en formaat. Het voordeel aan deze methode is dat de verzendkosten altijd duidelijk zijn en dit dus niet voor onaangename verrassingen tijdens het bestelproces kan zorgen. Een ander voordeel is dat het instellen van een vast tarief heel eenvoudig is. Je hoeft geen gewichten of afmetingen in te voeren en het kan dus eigenlijk niet misgaan. Een nadeel is wel dat je er rekening mee moet houden dat je het verschil tussen jouw verzendtarief en de daadwerkelijke kosten voor de verzending moet doorberekenen in je productprijs. Hoe je dit doet leggen we uit aan de hand van een rekenvoorbeeld.

Rekenvoorbeeld vaste verzendkosten

Stel, je biedt een artikel aan voor € 10,00, het weegt 1 kilogram en past niet door de brievenbus. Je hanteert in je webshop een vast verzendtarief van € 1,95 exclusief btw (= € 2,36 inclusief btw). Je maakt uiteraard gebruik van de voordelige pakketverzending van Sendcloud of Shops United en betaalt dus zelf € 3,94 exclusief btw voor de verzending. In dit geval kun je de prijs van het artikel verhogen met € 1,99 om het verschil tussen de ontvangen en de te betalen verzendkosten te compenseren. Bestelt iemand nu meer exemplaren, dan verdien je € 1,99 per extra artikel op de verzendkosten. Hiermee kun je natuurlijk rekening houden bij het bepalen van de verkoopprijs.

Als je webshop enige tijd bestaat kun je goed nagaan wat het verschil is tussen de ontvangen verzendkosten en wat je hebt betaald. Als je in een maand bijvoorbeeld 100 bestellingen hebt gehad met een totale verkoopwaarde van € 2.500, heb je € 195 aan verzendkosten ontvangen. Stel nu dat je € 255 aan verzendkosten hebt betaald, dan heb je dus € 60 moeten bijleggen voor de verzending. Op een omzet van € 2.500 is dat ongeveer 2,5% (60/2.500). Als je dus je verkoopprijzen met 2,5% verhoogt kom je mooi uit.

Verzendkosten berekenen in je Shoppagina webshop

Of je nu kiest voor variabele of vaste verzendkosten, in je Shoppagina webshop kun je heel eenvoudig de verzendkosten instellen. Dit doe je via Webshop > Verzendmethodes. Je kunt ervoor kiezen de kosten te baseren op het gewicht, op het aantal producten of op het orderbedrag en het is ook mogelijk verschillende tarieven voor verzending naar verschillende landen en gratis verzending vanaf een bepaald bedrag in te stellen. Lees het onze handleiding over Betaal- en verzendmethodes voor meer informatie. 

Update 14-1-2019: tarieven brievenbuspost bijgewerkt naar de tarieven voor 2019 (Bron: PostNL)
Update 25-4-2019: artikel uitgebreid met meer informatie en tips over het bepalen van een verzendkostenstrategie.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 615 reviews