Een goede homepage is het halve werk. De homepage is in meerdere opzichten de belangrijkste pagina van uw webshop. Het is niet alleen de eerste pagina die de meeste bezoekers zien maar ook zoekmachines hechten extra waarde aan de inhoud van de homepage. Het is daarom van belang dat de homepage zo goed mogelijk is ingericht. Zo is het bewezen dat de aanwezigheid van producten op de homepage de conversie verhoogt en dat zoekmachines extra waarde hechten aan de teksten op deze pagina.
Daarom geven wij je enkele tips voor de beste inrichting van de homepage.
Veel webshops hebben de neiging zoveel mogelijk producten op de homepage te plaatsen ten koste van eventuele tekst. Dit is logisch want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk verkopen en het plaatsen van producten op de homepage leidt tot een hogere conversie. Google hecht echter veel waarde aan eventuele teksten die boven de zogenaamde fold op de homepage staan. De fold is het deel van de homepage dat direct in beeld verschijnt, waarvoor de bezoekers niet hoeft te scrollen. Wil je dat jouw webshop beter gaat scoren in de zoekmachines dan is het verstandig een tekst van minimaal 300 woorden boven de fold op de homepage te plaatsen. In deze tekst vertel je simpelweg wat je zoal aanbiedt en wijs je de klanten de weg naar verschillende categorieën en producten te linken.
Zoals hierboven toegelicht zijn teksten heel belangrijk voor een goede homepage. Wanneer er echter geen producten op de homepage staan kunnen bezoekers de indruk krijgen dat ze niet in een webshop maar op een informatieve website zijn beland. Daarnaast is het herhaaldelijk bewezen dat het tonen van producten op de homepage direct de conversie verhoogt. Beperk je bij het plaatsen van de producten op de homepage tot een handvol artikelen die representatief zijn voor het gehele assortiment, bijvoorbeeld de tien bestverkochte producten. Wellicht is het slim te experimenteren met de producten op de homepage. Door bijvoorbeeld iedere week andere producten op de homepage te plaatsen en de conversies bij te houden (hoeveel van deze producten werden er besteld) kun je onderzoeken welke producten je het beste op de homepage kunt tonen. Daarbij zou je ervoor kunnen kiezen om de artikelen af te prijzen om bezoekers nog meer stimuleren deze te bestellen.
Wat zijn jouw unique selling points (USP's)? Een USP is een kenmerk waarmee jouw webshop zich onderscheidt van de concurrentie. Bekende voorbeelden van USP’s zijn ‘100 dagen retourrecht’ (Zalando), ‘Gratis verzending vanaf € 20,00, gratis retourneren en 30 dagen bedenktijd’ (Bol.com)en ‘Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis’ (CoolBlue). Deze webshops hebben de USP’s ook allemaal zeer prominent op de homepage geplaatst in een opvallend lettertype. Een dergelijke slogan is een reden voor een klant om bij jou te bestellen. Formuleer je USP’s daarom kort en krachtig en houd ze relevant. Een kreet als ‘De beste klantenservice’ is niet direct een reden om bij jou te bestellen. Als alles goed gaat krijgt de klant tenslotte nooit te maken met de klantenservice.
Het is natuurlijk van belang dat alle belangrijke informatie, zoals de betaalmethodes, levertijd, verzendkosten, keurmerk, reviews, links naar de algemene voorwaarden en contactgegevens op de homepage worden getoond. Klanten houden niet van verrassingen. Lange levertijden en hoge verzendkosten zijn beruchte conversiekillers (redenen waarom klanten afhaken). Zorg dus dat alle belangrijke informatie duidelijk op de homepage wordt getoond.
Een goede homepage is niet alleen informatief en goed gevuld met producten maar moet er, net als een winkeletalage, aantrekkelijk uitzien. Denk daarbij aan lijstjes met bestverkochte artikelen, leuke aanbiedingen, blogberichten, mooie afbeeldingen, winacties, slideshows etc. Je kunt natuurlijk hiervoor inspiratie opdoen bij webshops waar je zelf graag shopt. Wees creatief maar houd het overzichtelijk.