Menu

Zo voorkom je ‘duplicate content’ in je webshop

Een tegenvallende positie van je webshop in de zoekmachines kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Op onze blog proberen we die oorzaken te behandelen zodat jij ze kunt uitsluiten! In dit artikel lees je alles over duplicate content en hoe je het kunt voorkomen.

Wat is duplicate content?

Letterlijk vertaald betekent duplicate content dubbele content. En dat dekt de lading van het fenomeen ook aardig, omdat het wil zeggen dat bepaalde content twee keer (of zelfs vaker) te vinden is. Deze content wordt door Google en andere zoekmachines gezien als tekst die is gekopieerd van een andere bron. En als er iets is waar de zoekmachines een hekel aan hebben, dan is het tekst die niet uniek is!

Interne en externe duplicate content

Duplicate content kun je over het algemeen in twee categorieën verdelen, namelijk interne en externe duplicate content. De definities zijn als volgt:

Interne duplicate content = teksten die binnen jouw eigen webshop op meerdere pagina’s voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan tekst in de footer, die op alle pagina’s op je website is te vinden.

Externe duplicate content = tekst die zowel op jouw website als op andere websites te vinden is. Hierbij kun je denken aan productomschrijvingen die zijn geschreven door de leverancier van je producten en in andere webshops met dezelfde leverancier ook als productomschrijving wordt gebruikt.

Duplicate content op productpagina’s

Teksten van productleveranciers komen vaak ook op andere webshops voor die dezelfde producten verkopen. Nu is het gelukkig zo dat Google productpagina’s vaak het voordeel van de twijfel geeft als de tekst ook op andere websites voorkomt. Je zult daarom geen straf krijgen als je dezelfde productomschrijvingen gebruikt als de leverancier (en concurrenten).

Toch heeft het veel voordelen als je unieke productomschrijvingen schrijft. Je springt er namelijk uit bij de rest die wel gekopieerde omschrijvingen gebruikt en waarbij Google geen idee heeft welke pagina het meest relevant is. Met unieke omschrijvingen laat je zien dat jouw productpagina’s met zorg en kennis zijn gemaakt.

Tekst die automatisch op meerdere pagina’s komt

In je webshop zijn er verschillende gedeelten die door meerdere of alle pagina’s van je webshop worden gedeeld, bijvoorbeeld ‘Onderkant’ of ‘Pagina footer’. Tekst die je in deze gedeelten plaatst zijn vervolgens dus op iedere pagina te zien. Zorg er daarom voor dat je hier geen tekst neerzet die je belangrijkste zoekwoorden bevat, omdat de zoekmachines daardoor moeilijker kunnen onderscheiden welke pagina’s het belangrijkste zijn voor dat zoekwoord. De positie van meerdere pagina’s kan hierdoor geschaad worden.


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 557 reviews