3 SEO-tips voor beginners

Door je webshop goed vindbaar te maken zul je meer organisch verkeer vanuit de verschillende zoekmachines naar je website trekken. Tevens kun je zo besparen op advertenties en andere vormen van betaalde promotie. Een Shoppagina webshop is ‘zoekmachinevriendelijk’ opgezet. Dit houdt in dat de webshop op technisch gebied aan alle eisen voldoet die zoekmachines stellen. Er zijn echter een aantal zaken die je als webwinkelier in de gaten moet houden bij het inrichten van je webshop.

Schrijf je eigen teksten

Iedere webwinkelier weet dat het lastig is om bij alle producten een originele tekst te schrijven. Toch is het voor de vindbaarheid van je webshop erg belangrijk dat alle teksten en productomschrijvingen origineel zijn. Zoals we eerder uitlegden crawlt Google iedere site en registreert de inhoud van iedere pagina. Op deze manier kan Google heel eenvoudig vaststellen wanneer een bepaalde tekst voor het eerst op het internet wordt gepubliceerd. Als de zoekmachine vervolgens precies dezelfde tekst op een andere pagina tegenkomt wordt deze pagina in het ergste geval verbannen naar de diepste regionen van de zoekresultaten.

Duplicate content

Wanneer de tekst op heel veel andere sites voorkomt zijn de gevolgen minder dramatisch maar zullen sites waarop deze tekst eerder verscheen altijd hoger in de zoekresultaten worden getoond dan jouw webshop. Schrijf dus je eigen teksten, daarbij kun je natuurlijk wel uitgaan van een andere tekst, bijvoorbeeld van je leverancier, en deze herschrijven. Op die manier kun je eenvoudig en snel originele teksten produceren.

Zorg voor een duidelijke structuur

De namen die je aan categorieën toekent worden direct overgenomen in de url’s van de shop. De woorden die in deze url’s voorkomen krijgen extra aandacht van Google. Zorg dus dat de belangrijke zoekwoorden in de url’s terugkomen. Wanneer je een webshop in kinderkleding hebt ben je misschien geneigd de categorieën te benoemen op grond van de maten. Een mogelijke categoriebenaming zou dan zijn: 86, 92, 98, etc. Google zal deze getallen echter niet herkennen als kledingmaten en zo draagt de categorienaam niet bij aan de vindbaarheid. Je kunt dan beter kiezen voor een andere indeling, bijvoorbeeld op grond van het type kleding zoals: meisjeskleding/jurkjes en jongenskleding/shirts. De categorienamen dragen op deze manier bij aan de vindbaarheid op zoektermen als meisjeskleding, jurkjes, etc.

Geef de afbeeldingen de juiste namen

Google kijkt ook naar de bestandsnamen van de afbeeldingen in je webshop en kan deze dus ook tonen in de zoekresultaten bij de afbeeldingen. Wanneer je zelf de productfoto’s maakt geeft de camera alle afbeeldingen automatisch een naam, bijvoorbeeld ‘DSC00569’. Deze naam zegt natuurlijk niets over de inhoud van de afbeelding. Hoewel Google steeds beter wordt in het interpreteren van plaatjes is het voor de zoekmachine veel eenvoudiger om de naam van de afbeelding te ‘lezen’. Vervang de standaard bestandsnaam dus door een woord die de inhoud beschrijft, bijvoorbeeld ‘rood-jurkje-met-stippen.jpg’. Door de belangrijke zoekwoorden in de bestandsnaam te verwerken dragen ook de afbeeldingen bij aan de vindbaarheid van je webshop.

Maak een shop voor bezoekers niet voor zoekmachines

Google wordt steeds beter in het beoordelen van de relevantie van een website voor een bepaalde zoekterm. De zoekmachine is meer en meer in staat om een site als echte bezoeker te beoordelen en op grond daarvan de juiste positie in de zoekresultaten toe te kennen. Houd dus in je achterhoofd dat je een site voor bezoekers maakt en niet voor zoekmachines. Zorg voor goedgeschreven, informatieve teksten, afbeeldingen die bijdragen aan de inhoud van je site en een structuur waarin je assortiment duidelijk en overzichtelijk wordt gepresenteerd. De verschillende zoekmachines zullen uiteindelijk ook concluderen dat jouw shop de meest relevante is voor bepaalde zoektermen.

< Terug naar blog

Lees ook:

Een AdWords-campagne importeren in Bing Ads

Heb je al een campagne in Google AdWords? Dan loont het om deze ook te importeren in Bing, de zoekmachine van Microsoft die een marktaandeel in handen heeft van… Lees meer >

Statistieken en extra functies met bedrijfsprofiel op Instagram

Voor veel bedrijven en ook webshops is Instagram steeds meer een onmisbaar sociaal medium aan het worden, omdat het een unieke en laagdrempelige manier is om in… Lees meer >

Dynamische zoekadvertenties maken in Google AdWords

Het opstellen en onderhouden van advertenties in Google AdWords kan een tijdrovende bezigheid zijn. Desondanks is het een onmisbaar element van de promotie van… Lees meer >

3 SEO-tips voor beginners

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 450 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+