3 SEO-tips voor beginners

Door je webshop goed vindbaar te maken zul je meer organisch verkeer vanuit de verschillende zoekmachines naar je website trekken. Tevens kun je zo besparen op advertenties en andere vormen van betaalde promotie. Een Shoppagina webshop is ‘zoekmachinevriendelijk’ opgezet. Dit houdt in dat de webshop op technisch gebied aan alle eisen voldoet die zoekmachines stellen. Er zijn echter een aantal zaken die je als webwinkelier in de gaten moet houden bij het inrichten van je webshop.

Schrijf je eigen teksten

Iedere webwinkelier weet dat het lastig is om bij alle producten een originele tekst te schrijven. Toch is het voor de vindbaarheid van je webshop erg belangrijk dat alle teksten en productomschrijvingen origineel zijn. Zoals we eerder uitlegden crawlt Google iedere site en registreert de inhoud van iedere pagina. Op deze manier kan Google heel eenvoudig vaststellen wanneer een bepaalde tekst voor het eerst op het internet wordt gepubliceerd. Als de zoekmachine vervolgens precies dezelfde tekst op een andere pagina tegenkomt wordt deze pagina in het ergste geval verbannen naar de diepste regionen van de zoekresultaten.

Duplicate content

Wanneer de tekst op heel veel andere sites voorkomt zijn de gevolgen minder dramatisch maar zullen sites waarop deze tekst eerder verscheen altijd hoger in de zoekresultaten worden getoond dan jouw webshop. Schrijf dus je eigen teksten, daarbij kun je natuurlijk wel uitgaan van een andere tekst, bijvoorbeeld van je leverancier, en deze herschrijven. Op die manier kun je eenvoudig en snel originele teksten produceren.

Zorg voor een duidelijke structuur

De namen die je aan categorieën toekent worden direct overgenomen in de url’s van de shop. De woorden die in deze url’s voorkomen krijgen extra aandacht van Google. Zorg dus dat de belangrijke zoekwoorden in de url’s terugkomen. Wanneer je een webshop in kinderkleding hebt ben je misschien geneigd de categorieën te benoemen op grond van de maten. Een mogelijke categoriebenaming zou dan zijn: 86, 92, 98, etc. Google zal deze getallen echter niet herkennen als kledingmaten en zo draagt de categorienaam niet bij aan de vindbaarheid. Je kunt dan beter kiezen voor een andere indeling, bijvoorbeeld op grond van het type kleding zoals: meisjeskleding/jurkjes en jongenskleding/shirts. De categorienamen dragen op deze manier bij aan de vindbaarheid op zoektermen als meisjeskleding, jurkjes, etc.

Geef de afbeeldingen de juiste namen

Google kijkt ook naar de bestandsnamen van de afbeeldingen in je webshop en kan deze dus ook tonen in de zoekresultaten bij de afbeeldingen. Wanneer je zelf de productfoto’s maakt geeft de camera alle afbeeldingen automatisch een naam, bijvoorbeeld ‘DSC00569’. Deze naam zegt natuurlijk niets over de inhoud van de afbeelding. Hoewel Google steeds beter wordt in het interpreteren van plaatjes is het voor de zoekmachine veel eenvoudiger om de naam van de afbeelding te ‘lezen’. Vervang de standaard bestandsnaam dus door een woord die de inhoud beschrijft, bijvoorbeeld ‘rood-jurkje-met-stippen.jpg’. Door de belangrijke zoekwoorden in de bestandsnaam te verwerken dragen ook de afbeeldingen bij aan de vindbaarheid van je webshop.

Maak een shop voor bezoekers niet voor zoekmachines

Google wordt steeds beter in het beoordelen van de relevantie van een website voor een bepaalde zoekterm. De zoekmachine is meer en meer in staat om een site als echte bezoeker te beoordelen en op grond daarvan de juiste positie in de zoekresultaten toe te kennen. Houd dus in je achterhoofd dat je een site voor bezoekers maakt en niet voor zoekmachines. Zorg voor goedgeschreven, informatieve teksten, afbeeldingen die bijdragen aan de inhoud van je site en een structuur waarin je assortiment duidelijk en overzichtelijk wordt gepresenteerd. De verschillende zoekmachines zullen uiteindelijk ook concluderen dat jouw shop de meest relevante is voor bepaalde zoektermen.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

3 SEO-tips voor beginners

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+