Case study: je webshop tijdens de vakantie

Enige tijd geleden blogten wij over ‘Je webshop tijdens de vakantie’. Als je de webshop helemaal zelf runt is het natuurlijk lastig om op vakantie te gaan. Als je toch even aan het strand wilt bijkomen van een heel jaar hard werken heb je verschillende opties: je kunt de shop virtueel sluiten, je kunt de bestellingen pas verzenden als je weer terug bent of je kunt de shop tijdelijk aan iemand overdragen. Krispijn Smith, eigenaar van gitaaronderdelenshop.nl, medewerker van Shoppagina en schrijver van deze blog, zat ook met dit probleem. Wij vroegen hem naar zijn ervaringen.

Wat deed jij met je webshop tijdens de vakantie?

‘Na lang wikken en wegen heb ik toch maar besloten de bestellingen na mijn vakantie te verzenden. De webshop virtueel sluiten vond ik, in verband met mijn zuurverdiende posities in de organische zoekresultaten, geen goed idee. De webshop overdragen was ook geen optie omdat het heel lastig is zonder kennis van gitaren de orders samen te stellen. Het zou veel te veel werk zijn om iemand in te werken voor deze korte periode. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet gebeld wilde worden tijdens mijn vakantie. De bestellingen worden standaard aan het eind van de middag ingepakt en dat is net het moment dat je lekker op een terrasje zit en dan zou ik ongetwijfeld gebeld gaan worden met vragen omtrent de bestellingen en daar had ik simpelweg geen zin in. Daarbij moet ik wel toegeven dat ik in de luxepositie verkeer dat ik niet afhankelijk ben van de inkomsten uit de webshop. Dat maakt de keuze een stuk makkelijker.’

Hoe heb je deze aanpak in je webshop gecommuniceerd?

‘Dat is een belangrijk punt. Mijn ervaring is dat mensen slecht lezen. Ik lees zelf ook niet alle teksten in een webshop. Het was dus van belang dat het zo duidelijk mogelijk werd gecommuniceerd. Ik zou het ook erg vervelend vinden als iemand zijn bestelling de volgende dag verwacht en er vervolgens twee weken op moet wachten. Daarom heb ik bij alle producten en bovenaan alle pagina’s van het bestelproces in grote rode letters vermeld dat alle bestellingen die in de vakantieperiode geplaatst zouden worden op de eerste maandag erna verzonden zouden worden. De levertijd heb ik ook felrood gekleurd en van ‘1 werkdag’ gewijzigd in ‘2 weken’. Tot slot heb ik een javascript alert aan het winkelmandje toegevoegd met dezelfde melding. Deze alert moest worden weggeklikt om de bestelling af te kunnen ronden. Op die manier kon ik er redelijk zeker van zijn dat mijn klanten de melding te zien zouden krijgen. Om te voorkomen dat iemand bij iedere toevoeging aan het winkelmandje die melding zou krijgen heb ik ervoor gekozen deze melding slechts één keer te tonen. Al met al was ik hier een half uurtje mee bezig, dus dat valt mee.’

En?

‘Het ging goed. Er was één persoon die de verschillende meldingen over het hoofd had gezien en mailde waar de bestelling bleef. De mail hield ik tijdens mijn vakantie goed in de gaten. Ik had ervoor gezorgd dat ik overal internet op mijn telefoon had en dus adequaat kon reageren op ieder bericht. Deze klant heb ik direct gemaild dat de bestelling op de maandag na mijn vakantie verzonden zou worden en aangeboden diezelfde dag nog het orderbedrag terug te storten als ze niet zolang wilde wachten. Ze vond het gelukkig geen probleem om nog even te wachten. Verder heb ik geen boze berichten ontvangen. Je weet natuurlijk niet hoeveel potentiële klanten je misloopt doordat mensen het belachelijk vinden dat ze de bestelling niet binnen één dag in huis hebben, maar ik denk dat het wel meevalt.’

En de resultaten?

‘De bestellingen liepen uiteraard direct terug. Vanaf het moment dat ik de hele shop had opgetuigd viel het even helemaal stil. Tegen alle verwachtingen in kwamen er in de eerste week wel een aantal bestellingen binnen. Voor de zekerheid heb ik een aantal van deze klanten vanaf mijn vakantie-adres gemaild met de vraag of het duidelijk was dat ze de bestellingen later zouden ontvangen. Gelukkig reageerden zij allemaal positief. Na de eerste week heb ik de levertijd in de shop veranderd van ‘2 weken’ in ‘1 week’ en het aantal bestellingen nam daarop ook meteen toe. Het laatste weekend heb ik alle meldingen verwijderd en de shop weer in oude staat teruggebracht en zat ik ook snel weer op het normale aantal bestellingen per dag.’

Veel verlies geleden?

‘Het is moeilijk de omzetderving precies aan te geven. Mijn shop bestaat nog geen twee jaar dus ik kan het niet goed vergelijken met andere jaren. Augustus is een belangrijke maand omdat meer mensen tijdens de vakantie aan hun gitaar sleutelen. Als ik met dat gegeven naar de behaalde omzet kijk denk ik dat ik, vanwege de twee weken vakantie, over de hele maand ongeveer 30% omzetderving heb gehad. Dat is stevig en het geeft wel aan dat het verstandig is om, zodra je shop goed begint te lopen, iemand in te werken die bereid is tijdens de vakantie je shop waar te nemen.’

Fijne vakantie gehad?

‘Zeker, heerlijk rustig!’

< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

Case study: je webshop tijdens de vakantie

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+