De concurrentie van je webshop analyseren

Met de tienduizenden webwinkels die Nederland rijk is, is de concurrentie in vele branches moordend. Daarom is het zaak dat je leert van je rivalen en bedenkt wat jij beter kan. Het in kaart brengen van de volgende 3 onderdelen helpt je om effectief een inhaalslag te maken op je concurrenten!

1. Vindbaarheid

Zeker met een product waarbij de concurrentie niet erg groot is, willen bestaande webshops nog wel eens steken laten vallen op het gebied van SEO en het gebruik van long tail zoekwoorden, omdat ze toch al goed in Google scoren. Om diezelfde reden doen deze webshops doorgaans ook weinig aan het verbeteren en behouden van de posities in de organische zoekresultaten. Daar kun jij mooi van profiteren.

2. Promotie

Door relevante zoekwoorden in te vullen op Google, zie je direct in hoeverre je concurrenten in betaalde promotie d.m.v. AdWords hebben geïnvesteerd en waar de kansen liggen. Probeer er daarnaast achter te komen op welke manier je concurrenten nog meer hun webshop promoten, of ze bijvoorbeeld adverteren op Facebook of geld uitgeven aan betaalde berichten op Pinterest

3. De prijzen

Wat rekent de concurrent? Is het mogelijk de producten goedkoper aan te bieden? Profiteer daar dan ook van en ga net iets onder hun prijs zitten. Omdat je wel winst wil maken is het slim om te berekenen hoe laag je kan en wilt gaan met je verkoopprijs. Kijk ook goed naar de verzendkosten die worden berekend. Misschien kun je qua verkoopprijs niet veel zakken maar wel aantrekkelijkere verzendkosten rekenen. 

4. Het aanbod

Is het aanbod van concurrent beperkt of niet gevarieerd genoeg? Zorg dan dat klanten bij jouw webshop net even wat meer keuze hebben. Of hebben zij juist producten in het assortiment die jij nog niet aanbiedt? Probeer in dat geval je aanbod uit te breiden met dezelfde of vergelijkbare producten. Wees hiermee wel voorzichtig, want er moet natuurlijk ook vraag zijn naar deze artikelen. Dit kun je bijvoorbeeld onderzoeken door de naam van een product in te vullen op Google Trends.

Leer van alle sterke en zwakke punten

Zodra je de drie bovenstaande punten in kaart hebt gebracht is het slim om een globaal beeld te schetsen van de kansen die de concurrentie laat schieten. Maak een overzicht van de verschillende factoren zoals prijs, levertijd, klantenservice en marketing en geef iedere concurrent voor elke categorie een cijfer. Alle punten waarop jouw concurrent een onvoldoende of een magere voldoende scoort bieden kansen voor jouw webshop. Is je rivaal bijvoorbeeld helemaal niet actief op Facebook? Zet daar dan vol op in. Adverteert je concurrent niet op Marktplaats? Nog een kans!

Zijn je concurrenten gepassioneerd over het product en hebben ze er veel kennis over, of bekijken ze het meer op een zakelijke manier? Beiden tactieken hebben verschillende voor- en nadelen. Iemand die veel van een bepaald product weet is misschien minder zakelijk, maar iemand die de producten vanwege zakelijk inzicht wel goed kan verkopen is wellicht wat minder goed in klantenondersteuning of aftersales.

Ook niet onbelangrijk: door je concurrenten tegen het licht te houden ontdek je ook je eigen sterke en zwakke punten en welke kansen jij de competitie geeft.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 nuttige tabbladen voor je Facebookpagina

Een goede uitstraling op Facebook is een van de vele factoren die het succes van je webshop bepalen. Wist je dat je tabbladen met apps kunt toevoegen aan je… Lees meer >

Dit betekent het nieuwe regeerakkoord voor je webwinkel

Na meer dan 200 dagen onderhandelen tussen verschillende politieke partijen, is er dan eindelijk een regeerakkoord. Een nieuw regeerakkoord betekent ook nieuwe… Lees meer >

5 handige functies voor je Facebook-pagina

Met een eigen pagina op Facebook zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar soms zijn de meest handige functies behoorlijk verborgen. Gelukkig hebben wij ze voor je… Lees meer >

De concurrentie van je webshop analyseren

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 460 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+