Een niche-markt ontdekken in 3 stappen

De juiste niche-markt vinden is misschien wel de sleutel tot een succesvolle webshop. Een webshop in een niche-markt onderscheidt zich met een specialistisch assortiment voor een specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld gebreide spijkerbroeken in plaats van spijkerbroeken in het algemeen of roestvrijstalen sneakers in plaats van Nikes. De concurrentie is doorgaans miniem en dus je advertentiekosten laag en je doelgroep makkelijk te bereiken. Het vinden van de juiste niche-markt is makkelijker dan je denkt. Volg deze 3 stappen en begin je unieke webshop!

1. Begin met brainstormen

brainstromWaar heb je een passie voor? Is het fotografie, muziek maken of toch sport? Zet alles wat je te binnen schiet als je aan je hobby’s of interesses denkt op papier. En dan ook écht alles. Hoe langer je hiermee bezig bent, hoe creatiever de dingen worden die je opschrijft. In eerste instantie bedenk je het misschien nog niet, maar voor je het weet loop je op het gebied van een van jouw passies een product tegen het lijf wat perfect is om te gaan verkopen.

Ook problemen die je ervaart als je een hobby uitoefent, of welke technologische ontwikkelingen je graag zou willen zien (realistisch of niet) kun je opschrijven. Anything goes tijdens een goede brainstormsessie. Google is natuurlijk altijd een handig hulpmiddel, aangezien je op die manier eindeloos kan verdwalen op het web en continu op nieuwe dingen stuit. Het belangrijkste van brainstormen is vooral dat je echt out of the box gaat denken!

2. Maak een mindmap

Om je brainstormsessie meer gestructureerd in kaart te brengen is het maken van een mindmap een goede volgende stap. In een mindmap begin je met een onderwerp, vraag of probleem waaraan je continu gerelateerde woorden toevoegt totdat je uitkomt op een of meerdere producten die je kan verkopen. Ook in een mindmap is niets te gek, dus schrijf vooral alles op wat er in je opkomt. Tools die je kunt gebruiken zijn MindMup, Sketchboard en MindMapFree.com.

 Mindmap maken

In bovenstaand voorbeeld zie je een mindmap die we maakten met MindMup, waarbij we zijn begonnen met het zeer algemene begrip ‘Fotografie’. Van daaruit hebben we alle begrippen die in ons opkwamen als een soort stamboom met elkaar verbonden. Je zult zien dat hoe verder weg van het hoofdonderwerp, hoe specifieker je wordt en hoe dichter je bij een mogelijk nicheproduct komt! 

3. Vraag en aanbod

Nadat je een product duidelijk hebt afgebakend kun je kijken wat de vraag hiernaar is door gebruik te maken van Trends en Keyword Planner van Google. Is er weinig vraag naar het product? Jammer, maar je kan natuurlijk altijd doorgaan met je brainstormsessie of mindmap totdat je een product tegenkomt wat wel erg gewild is. Bovendien wil weinig vraag niet zeggen dat er geen vraag naar is. Mensen zoeken er misschien niet naar omdat ze niet weten dat het bestaat. Zo zou je een nieuwe markt kunnen aanboren door een nieuw of relatief onbekend product te lanceren.

Kewword planner

Als er veel vraag naar het product is kun je in Keyword planner (onderdeel van Google Adwords) bekijken hoe hoog de concurrentie is voor de zoekwoorden die je gebruikt. Ook zie je na het invullen van een zoekwoord allerlei gerelateerde termen, waardoor je misschien op ideeën komt voor een ander product! Mocht je geen account hebben voor Adwords, dan kun je tools als KWFinder of Moz gebruiken. Om uitgebreide informatie te zien en onbeperkt te kunnen zoeken heb je echter een betaald account nodig.

Is de concurrentie laag, maar de vraag naar je product relatief hoog? Dan heb je waarschijnlijk een goed niche te pakke en is het tijd om jouw nichemarkt te veroveren!

< Terug naar blog

Lees ook:

Een AdWords-campagne importeren in Bing Ads

Heb je al een campagne in Google AdWords? Dan loont het om deze ook te importeren in Bing, de zoekmachine van Microsoft die een marktaandeel in handen heeft van… Lees meer >

Statistieken en extra functies met bedrijfsprofiel op Instagram

Voor veel bedrijven en ook webshops is Instagram steeds meer een onmisbaar sociaal medium aan het worden, omdat het een unieke en laagdrempelige manier is om in… Lees meer >

Dynamische zoekadvertenties maken in Google AdWords

Het opstellen en onderhouden van advertenties in Google AdWords kan een tijdrovende bezigheid zijn. Desondanks is het een onmisbaar element van de promotie van… Lees meer >

Een niche-markt ontdekken in 3 stappen

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 450 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+