Filter bots en spiders in Google Analytics

Om de bezoekersaantallen in je webshop te meten maak je natuurlijk gebruik van Google Analytics. Het is je vast opgevallen dat er soms verkeer naar je shop komt vanuit vreemde hoeken. Bijvoorbeeld van semalt.com, buttons-for-websites.com, social-buttons.com, googlsucks.com etc. Dit is voor een groot deel zogenaamde referrer spam. De mensen hierachter weten dat jij, als webwinkelier, regelmatig in Google Analytics kijkt waar het verkeer op je webshop vandaan komt en daar maken zij slim gebruik van door verkeer naar je site te sturen vanaf domeinnamen die mogelijk je interesse wekken.  Als je deze domeinnamen in de adresbalk van de browser zou invullen kom word je doorgaans doorgestuurd naar websites van aanbieders van bepaalde diensten en producten. Het is simpelweg een vergezochte vorm van marketing.

Verkeerde bezoekersaantallen

Uiteraard zijn er geen echte bezoekers vanaf deze domeinnamen op je site geweest. Dit verkeer bestaat uit zogenaamde spiders en bots: stukjes software die het web afstruinen op zoek naar informatie of, zoals in dit geval, om bezoekers te vervalsen. Deze vorm van spam geeft een vertekend beeld van je bezoekersaantallen aangezien Analytics deze bots meetelt. Op grond van de bezoekersaantallen worden heel veel waarden in Analytics berekend, zoals je bounce-rate (het aantal bezoekers dat direct wegklikt na op een pagina te zijn geland) en het percentage verkeer van referrals (verkeer dat via andere sites in je webshop belandt).

Filter alle bekende bots en spiders

Voor een goed beeld van het aantal echte bezoekers in je webshop is het verstandig deze data uit de bezoekersaantallen te filteren. Google biedt sinds kort de mogelijkheid door middel van een kleine ingreep de bekende bots uit de verschillende overzichten te filteren. Je vindt deze instelling op de volgende manier:

Login op je Google Analytics account. Klik op Beheerder rechtsboven in het scherm.

Google Analytics - beheerder

Er verschijnen drie kolommen met instellingen. De meest rechterkolom heet ‘Weergave’. Klik in deze kolom op Instellingen weergeven (bovenste optie). Vervolgens vink je de optie ‘Alle treffers van bekende bots en spiders uitsluiten’ aan en klik je op Opslaan onderaan de pagina.

< Terug naar blog

Lees ook:

Dure producten verkopen: hoe doe je dat?

Een webshop staat of valt met de producten die er te koop zijn. Producten van verschillende prijscategorieën moet je ook op elk hun eigen manier promoten,… Lees meer >

5 trends waar je in 2018 rekening mee moet houden

Hoewel het nog een tijd duurt voordat we 2017 vaarwel zeggen en met frisse moed 2018 ingaan, kan het geen kwaad om je nu al voor te bereiden op wat er volgend… Lees meer >

Zo voorkom je ‘duplicate content’ in je webshop

Een tegenvallende positie van je webshop in de zoekmachines kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Op onze blog proberen we die oorzaken te behandelen… Lees meer >

Filter bots en spiders in Google Analytics

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 470 reviews

Vragen?

We helpen je graag verder! Je kunt ons op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur bereiken op 030 711 0340 of via info@shoppagina.nl. Uiteraard kun je ons ook een bericht sturen via het formulier op de contactpagina.

Volg ons en blijf op de hoogte:

Voorbeelden van webshops

Info voor webwinkeliers

Wil je meer weten over het starten, beheren en promoten van een webshop? Op deze pagina vind je handige beginnertips zoals informatie over het kiezen van een goede domeinnaam en hoe je iDEAL kunt regelen. Daarnaast publiceren wij zeer regelmatig artikelen op onze weblog. Zo houden we je op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen en geven we tips omtrent promotie, vindbaarheid en nog veel meer.

f t in g+