Filter bots en spiders in Google Analytics

Om de bezoekersaantallen in je webshop te meten maak je natuurlijk gebruik van Google Analytics. Het is je vast opgevallen dat er soms verkeer naar je shop komt vanuit vreemde hoeken. Bijvoorbeeld van semalt.com, buttons-for-websites.com, social-buttons.com, googlsucks.com etc. Dit is voor een groot deel zogenaamde referrer spam. De mensen hierachter weten dat jij, als webwinkelier, regelmatig in Google Analytics kijkt waar het verkeer op je webshop vandaan komt en daar maken zij slim gebruik van door verkeer naar je site te sturen vanaf domeinnamen die mogelijk je interesse wekken.  Als je deze domeinnamen in de adresbalk van de browser zou invullen kom word je doorgaans doorgestuurd naar websites van aanbieders van bepaalde diensten en producten. Het is simpelweg een vergezochte vorm van marketing.

Verkeerde bezoekersaantallen

Uiteraard zijn er geen echte bezoekers vanaf deze domeinnamen op je site geweest. Dit verkeer bestaat uit zogenaamde spiders en bots: stukjes software die het web afstruinen op zoek naar informatie of, zoals in dit geval, om bezoekers te vervalsen. Deze vorm van spam geeft een vertekend beeld van je bezoekersaantallen aangezien Analytics deze bots meetelt. Op grond van de bezoekersaantallen worden heel veel waarden in Analytics berekend, zoals je bounce-rate (het aantal bezoekers dat direct wegklikt na op een pagina te zijn geland) en het percentage verkeer van referrals (verkeer dat via andere sites in je webshop belandt).

Filter alle bekende bots en spiders

Voor een goed beeld van het aantal echte bezoekers in je webshop is het verstandig deze data uit de bezoekersaantallen te filteren. Google biedt sinds kort de mogelijkheid door middel van een kleine ingreep de bekende bots uit de verschillende overzichten te filteren. Je vindt deze instelling op de volgende manier:

Login op je Google Analytics account. Klik op Beheerder rechtsboven in het scherm.

Google Analytics - beheerder

Er verschijnen drie kolommen met instellingen. De meest rechterkolom heet ‘Weergave’. Klik in deze kolom op Instellingen weergeven (bovenste optie). Vervolgens vink je de optie ‘Alle treffers van bekende bots en spiders uitsluiten’ aan en klik je op Opslaan onderaan de pagina.

< Terug naar blog

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten met AdWords

AdWords biedt talloze kansen voor het succes van je webshop, zoals we ook al in ons vorige artikel schreven. Nu je dankzij onze stap-voor-stap uitleg een eerste… Lees meer >

AdWords-campagne opzetten in 5 stappen

Van alle advertentieplatformen waar je als webwinkelier je producten onder de aandacht kan brengen is AdWords misschien wel het meest effectief. De meeste… Lees meer >

In 5 stappen je webshop promoten op Pinterest

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google+… over veel verschillende sociale media hebben we al uitvoerig geschreven. Maar er is nóg een sociaal medium… Lees meer >

Filter bots en spiders in Google Analytics

Gebruikers geven ons een 9,1!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina halve ster
Gebaseerd op 356 reviews

€ 75 AdWords-tegoed cadeau

Door te adverteren trek je meer bezoekers naar de webwinkel. Wij helpen je graag op weg met een
tegoed t.w.v. maar liefst € 75*
*NB: Alleen geldig voor nieuwe AdWords-accounts.

Reseller worden van Shoppagina

Ben je enthousiast over Shoppagina en wil je bijdragen aan de groei? Meld je aan als reseller. Voor iedere nieuwe klant die jij aanbrengt ontvang je dan een vergoeding. Lees de voorwaarden >>.

Volg ons voor de laatste updates

f t in g+